محاسبه تجهیزات استخر

محاسبه تجهیزات استخر

محاسبه تجهیزات استخر به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن، شما با انجام یک سری محاسبات و با در نظر داشتن یک سری نکات، می توانید مناسب ترین و به صرفه ترین تجهیزاتی را که برای راه اندازی مجموعه آبی مورد نظر خود به آن ها احتیاج دارید، تعیین و انتخاب نمایید.

استخرها فقط یک حفره پر از آب نیستند. آن ها پناهگاه آرامش، تناسب اندام، و سرگرمی افراد به شمار می روند. چه یک استخر ساده و کوچک در آپارتمان خود داشته باشید یا یک مجموعه آبی مجلل در فضای باغ ویلای خود، حفظ تعادل مناسب تجهیزات استخر برای عملکرد مناسب آن و اطمینان از اینکه تجهیزاتی که انتخاب کرده اید، برای مجموعه آبی شما بالاترین راندمان و بهره وری را دارند، ضروری است.

در این پست از وبلاگ اطلس موج آبتین، به بررسی صفر تا صد انتخاب و محاسبه تجهیزات استخر به ساده ترین روش می پردازیم و به شما کمک می کنیم تا روش های محاسبه و انتخاب تجهیزات استخر و نحوه بهینه سازی آن ها را برای بکر نگه داشتن استخر خود بیاموزید.

تجهیزات استخر

قبل از پرداختن به جزئیات محاسبه تجهیزات استخر، درک اصول اساسی ضروری است. استخر شنای شما یک سیستم پیچیده است. این سیستم پیچیده به اجزای مختلفی متکی است که به طور یکپارچه با هم کار می کنند. این قطعات شامل پمپ استخر، فیلتر شنی استخر، هیتر یا مبدل حرارتی استخر، سیستم تزریق کلر و… است. هر یک از این تجهیزات، نقش بسیار حیاتی و مهمی را در حفظ کیفیت آب، دما و عملکرد کلی استخر ایفا می کنند؛ طوری که در صورت فقدان یا خرابی هر یک از آن ها، ممکن است عملکرد استخر بطور کل مختل گردد.

محاسبه فیلتر استخر

مراحل محاسبه تجهیزات استخر

مهمترین مراحل محاسبه تجهیزات استخر عبارتند از:

  • ارزیابی نیازهای استخر
  • محاسبه سایز و عمق استخر
  • محاسبه حجم آب استخر
  • محاسبه هد و دبی آب استخر
  • محاسبه پمپ استخر
  • محاسبه فیلتر استخر
  • محاسبه سیستم های گرمایش و سرمایش استخر
  • محاسبه سیستم های تصفیه شیمیایی استخر
  • محاسبه سیستم های اتوماسیون استخر
  • محاسبه هزینه های راه اندازی و نگهداری استخر

ارزیابی نیازهای استخر در محاسبه تجهیزات استخر

اولین قدم در ساخت استخر و محاسبه تجهیزات استخر، تعیین نیازهای منحصر به فرد استخر شما است. بدین منظور، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

سایز استخر

اندازه استخر شما، از جمله ابعاد و عمق آن، نقش بسزایی در انتخاب تجهیزات استخر دارد. بدیهی است که استخرهای بزرگتر برای تصفیه و گردش موثر آب، به تجهیزات بیشتر و قدرتمندتری نیاز دارند.

نوع کاربری استخر

آیا استخر شما برای تفریح، ورزش یا هر دو است؟ نوع فعالیت هایی که قصد دارید در استخر خود از آن لذت ببرید، بر انتخاب و محاسبه تجهیزات مورد نیاز شما تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، استخرهایی که برای تمرینات شنا استفاده می شوند، به نسبت استخرهای تفریحی، به گردش آب و ظرفیت فیلتراسیون بیشتری نیاز دارند.

موقعیت جغرافیایی استخر

موقعیت جغرافیایی که استخر در آن واقع می شود، بر قرار گرفتن استخر شما در معرض عوامل محیطی تأثیر می گذارد. استخرها در مناطقی با دمای خیلی بالا یا پایین، ممکن است به سیستم های گرمایش و سرمایش قوی تری نیاز داشته باشند.

محاسبه پمپ استخر

محاسبه پمپ استخر

یکی از مهمترین مراحل محاسبه تجهیزات استخر، محاسبه پمپ استخر است. پمپ استخر قلب سیستم سیرکولاسیون (گردش آب) استخر شماست. پمپ تضمین می کند که آب بصورت مستمر در سیستم لوله کشی استخر گردش دارد و بطور مداوم، فیلتر و ضد عفونی می شود.

برای انتخاب پمپ استخر مناسب برای مجموعه آبی خود، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

دبی پمپ استخر

مجموع حجم آب استخر خود و همچنین نرخ گردش آب را محاسبه کنید. منظور از نرخ گردش آب این است که می خواهید هر چند ساعت یکبار آب استخر شما یک گردش کامل داشته باشد. این موضوع، مستقیما به نوع کاربری استخر شما بستگی دارد.

در نهایت، حجم استخر را بر نرخ گردش تقسیم کنید تا نرخ جریان یا همان دبی (Flow) مورد نیاز را بر حسب متر مکعب بر ساعت بیابید. عدد بدست آمده، نشان دهنده دبی پمپی است که برای استخر شما مناسب خواهد بود.

بطورکلی، می توان گفت دبی آب استخر شما مهمترین عددی است که در مراحل مختلف محاسبه تجهیزات استخر با آن سر و کار خواهید داشت.

هد پمپ استخر

هد پمپ، در واقع باید برابر با مقاومتی باشد که جریان آب، به هنگام عبور از لوله ها، شیرآلات، فیلترها و سایر تجهیزات با آن مواجه می گردد. پمپ شما برای حفظ گردش مناسب آب در سیستم لوله کشی، باید توانایی غلبه بر این افت فشارها را داشته باشد.

محاسبه مجموع تمامی افت فشارهای موجود در سیستم لوله کشی استخر، یکی دیگر از مهمترین محاسباتی است که شما در طی فرآیند محاسبه تجهیزات استخر، خصوصا محاسبه پمپ استخر، به آن نیاز خواهید داشت.

راندمان پمپ استخر

برای صرفه جویی در هزینه های برق و کاهش ردپای کربن، یک پمپ کم مصرف انتخاب کنید. پمپ استخر شما علاوه بر بازدهی بالا، باید مصرف برق مناسب و به صرفه ای هم داشته باشد.

به یاد داشته باشید که همواره در تمامی مراحل محاسبه تجهیزات استخر می بایست میزان مصرف تجهیزات انتخابی را در نظر بگیرید. این مسئله تأثیر چشم گیری بر روی هزینه های عملیاتی و نگهداری مجموعه آبی شما خواهد داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محاسبه پمپ استخر و آموزش تمامی مراحل و فرمول های محاسبه پمپ، پیشنهاد می شود مقاله محاسبه پمپ استخر در وبلاگ اطلس موج آبتین را مطالعه نمایید.

محاسبه فیلتر استخر

یکی دیگر از مهمترین مراحل محاسبه تجهیزات استخر، محاسبه فیلتر استخر است. فیلتر استخر وظیفه حذف زباله ها، کثیفی ها و کلیه ناخالصی های فیزیکی از آب استخر را بر عهده دارد. فیلتراسیون مناسب برای حفظ شفافیت و بهداشت آب ضروری است.

ملاحظات کلیدی برای محاسبه، انتخاب و بهینه سازی تجهیزات فیلتراسیون استخر عبارتند از:

نوع فیلتر استخر

سه نوع اصلی فیلتر استخر وجود دارد؛ فیلتر شنی استخر، فیلتر کارتریجی و فیلتر دیاتومه (DE). هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند.

پیشنهاد ما به شما، استفاده از فیلترهای شنی است. چرا که فیلتر شنی استخر به نسبت دو نوع دیگر، بازدهی و راندمان بالاتری دارد و برای استخرها و مجموعه های آبی، گزینه مناسب تری به شمار می رود.

اندازه فیلتر استخر

فیلتری با اندازه و ظرفیت متناسب با حجم آب استخر خود انتخاب کنید. فیلترهای بزرگ (بزرگتر از نیاز استخر شما) می توانند منجر به شستشوی معکوس (بک واش) بیش از حد و هدر رفت آب شوند، و در مقابل، فیلترهایی با اندازه کوچک (کوچکتر از نیاز استخر شما)، ممکن است به طور موثر آب را تمیز نکنند.

تعمیر و نگهداری فیلتر استخر

هنگام محاسبه تجهیزات استخر و انتخاب فیلتر استخر، سهولت نگهداری را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، فیلترهای کارتریجی به نگهداری آسان و نیاز کم به تعمیرات معروف اند، در حالی که فیلترهای شنی نیاز به شستشوی معکوس دوره ای دارند.

محاسبه فیلتر استخر

محاسبه سیستم های گرمایش و سرمایش استخر

گام مهم بعدی در محاسبه تجهیزات استخر، محاسبه سیستم های گرمایش و سرمایش است. حفظ دمای مناسب آب و همچنین محیط استخر برای تجربه یک شنای راحت و لذت بخش، ضروری است. بسته به مکان و ترجیحات شما، ممکن است به یک هیتر یا مبدل حرارتی استخر یا یک سیستم خنک کننده نیاز داشته باشید.

عواملی که در اینباره باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

اندازه مبدل حرارتی استخر

نوسانات دمایی مورد نیاز استخر خود را بر اساس عواملی مانند اندازه استخر، نوع کاربری استخر، دمای محیط و دمای آب مورد نظر محاسبه کنید. این به شما کمک می کند اندازه و توان هیتر یا مبدل حرارتی مناسب استخر خود را تعیین نمایید.

بهره وری انرژی

تجهیزات گرمایشی با انرژی کارآمد و مصرف مناسب را برای استخر خود انتخاب نمایید. چرا که به کاهش هزینه های عملیاتی مجموعه آبی شما کمک می کند. به عنوان مثال، گرمکن ها و هیترهای خورشیدی استخر از انرژی خورشید استفاده می کنند که این موضوع، آن ها را به انتخابی سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه تبدیل کرده است.

همانطور که بالاتر هم گفتیم، در تمامی مراحل محاسبه تجهیزات استخر می بایست مسئله مصرف بهینه انرژی را حتما در نظر داشته باشید.

سیستم های خنک کننده استخر

در موقعیت ها و شرایط آب و هوایی گرم، اضافه کردن ویژگی ها و تجهیزات خنک کننده، مانند آب نماها، فواره ها، یا حتی یک سیستم خنک کننده اختصاصی را برای حفظ دمای آب و محیط استخر در نظر بگیرید.

محاسبه سیستم های کلر زنی و تصفیه شیمیایی

مرحله بعدی در محاسبه تجهیزات استخر، محاسبه سیستم های تصفیه شیمیایی آب است. ضدعفونی مناسب آب استخر برای اطمینان از سالم ماندن آب و از بین بردن میکروارگانیسم های مضر، حیاتی است. کلرزنی به وسیله سیستم های تزریق کلر، رایج ترین روش است؛ اما روش های ضدعفونی جایگزینی نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

کلر زنی استخر

دوز مناسب کلر را بر اساس میزان مصرف خود محاسبه کنید. بسته به علاقه خود، می توانید از قرص های کلر سنتی، نمک های مولد کلر یا کلر مایع استفاده نمایید.

شما می توانید کلرزنی و همچنین افزودن اسید به آب استخر جهت کنترل pH را به صورت دستی انجام دهید و یا اینکه این کار را به سیستم های کلر زنی و تزریق کلر استخر اتوماتیک بسپارید.

سیستم های ضدعفونی جایگزین

روش‌های ضدعفونی جایگزین یا مکمل، مانند ازن ژنراتورها، سیستم‌های گندزدایی UV استخر، یا سیستم‌های مبتنی بر مواد معدنی را که مصرف مواد شیمیایی را کاهش می‌دهند، در نظر داشته باشید.

یکی از بهترین و مدرن ترین این سیستم های گندزدایی، دستگاه UV است که توصیه می شود در هنگام محاسبه تجهیزات استخر این دستگاه را نیز به لیست خود اضافه نمایید.

محاسبه سیستم های کنترل و اتوماسیون استخر

سیستم های اتوماسیون استخر به شما این امکان را می دهد که عملکردهای مختلف استخر را به راحتی کنترل و نظارت کنید. این سیستم ها می توانند به بهینه سازی مصرف انرژی، ساده سازی و کاهش هزینه های نگهداری استخر کمک کنند.

در این خصوص، در هنگام محاسبه تجهیزات استخر موارد زیر را در نظر بگیرید:

سیستم های اتوماسیون استخر

روی یک سیستم اتوماسیون استخر سرمایه گذاری کنید که به شما امکان می دهد پمپ ها، مبدل های حرارتی، چراغ ها و سایر تجهیزات اصلی و جانبی استخر را از راه دور کنترل نمایید. برخی از سیستم ها حتی دارای برنامه های تلفن هوشمند برای دسترسی آسان هستند.

تایمرها و زمان‌بندی‌ها

از تایمرها و ویژگی‌های زمان‌بندی به منظور برنامه‌ریزی تجهیزات برای کارکرد در ساعات خاموشی برق استفاده کنید. تا از این طریق، بتوانید در هزینه های نگهداری استخر خود صرفه‌جویی نمایید.

محاسبه هزینه های نگهداری استخر

محاسبه هزینه های نگهداری استخر

مهم است که هنگام برنامه ریزی برای انتخاب و محاسبه تجهیزات استخر، هزینه های نگهداری و تعمیرات آن ها را نیز در نظر بگیرید. خدمات و سرویس های منظم و تعمیرات گاه به گاه تجهیزات، از مهمترین الزامات نگهداری هر مجموعه آبی است.

بودجه بندی برای کارهای معمولی، مانند تمیز کردن فیلتر شنی، تعمیر و نگهداری پمپ استخر و آزمایش های شیمیایی آب استخر را در هنگام محاسبه تجهیزات استخر در نظر بگیرید.

جمع بندی محاسبه تجهیزات استخر

طراحی و نگهداری استخری که نیازهای شما را برآورده سازد و عملکرد بهینه ای داشته باشد، مستلزم بررسی دقیق عوامل مختلفی است؛ از اندازه و نوع استخر گرفته تا محاسبه و انتخاب پمپ ها، فیلترها، تجهیزات گرمایش و سیستم های ضدعفونی.

با محاسبه دقیق تجهیزات استخر، می توانید در مجموعه آبی خود، پناهگاهی از شادی را ایجاد نمایید؛ جایی که آرامش، تناسب اندام و سرگرمی، به طور یکپارچه در کنار هم قرار می گیرند.

به یاد داشته باشید که هر استخر یا بطور دقیق تر هر مجموعه آبی، منحصر به فرد است و محاسبه تجهیزات استخر باید منطبق با شرایط خاص مجموعه آبی شما باشد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟