محاسبه فیلتر شنی برای استخر

محاسبه فیلتر شنی برای استخر

محاسبه فیلتر شنی برای استخر به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن، شما با انجام یک سری محاسبات و با در نظر گرفتن یک سری نکات و الزامات، می توانید بهترین و مناسب ترین فیلتر شنی را برای مجموعه آبی خود، تعیین و انتخاب نمایید.

در واقع، شما با انجام این محاسبات، پی خواهید برد که کدام فیلتر شنی، با چه مشخصات و ویژگی هایی، برای مجموعه آبی شما مناسب خواهد بود.

محاسبه فیلتر شنی استخر برای دستیابی به آبی شفاف

یک استخر درخشان و شفاف، یک منظره دیدنی و یک فرصت دنج و وسوسه انگیز برای لذت بردن از شنا است. اما دستیابی و حفظ این سطح از شفافیت آب، به چیزی بیش از تمیز کردن منظم و کلرزنی نیاز دارد. این شامل انتخاب سیستم فیلتراسیون مناسب است و یکی از رایج ترین و مناسب ترین گزینه ها برای سیستم فیلتراسیون، بدون شک، فیلتر شنی استخر است.

در این پست از وبلاگ اطلس موج آبتین، به آموزش صفر تا صد انتخاب و محاسبه فیلتر شنی برای استخر می پردازیم و به شما کمک می کنیم تا با اجزای مهم فیلتراسیون استخر آشنا شده و نحوه بهینه سازی آن ها را برای داشتن یک استخر بکر و شفاف، بیاموزید.

چنانچه علاقمندید نکات مربوط به انتخاب و نحوه محاسبه سایر تجهیزات استخر را نیز بیاموزید، پیشنهاد می شود مقاله مربوط به محاسبه تجهیزات استخر را در وبلاگ اطلس موج آبتین مطالعه نمایید.

فیلتر شنی استخر چیست؟

قبل از اینکه وارد مقوله محاسبه فیلتر شنی برای استخر شویم، بیایید بفهمیم که فیلتر شنی چیست و چگونه کار می کند.

فیلتر شنی استخر نوعی سیستم مکانیکی تصفیه آب استخر است. این دستگاه، به دلیل سادگی و اثربخشی بالا در حذف زباله ها، کثیفی ها، ذرات ریز و کلیه ناخالصی های فیزیکی از آب استخر، به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات استخر شناخته می شود.

مکانیزم تصفیه فیزیکی آب استخر به واسطه فیلتر شنی، برگرفته از تصفیه طبیعی چشمه های زیرزمینی در طبیعت است. همانطور که آب چشمه ها به واسطه عبور از لایه ها و بسترهای شنی زمین، از کدورت و ناخالصی پاک می شود، آب استخر نیز به واسطه از عبور از مخزن حاوی سیلیس فیلتر شنی، به لحاظ فیزیکی تصفیه می گردد.

اجزای اصلی فیلتر شنی استخر

جهت محاسبه فیلتر شنی برای استخر لازم است در ابتدا با اجزای اصلی فیلتر شنی آشنا شویم.

مخزن فیلتر: این یک مخزن بزرگ و استوانه ای است که معمولا از مواد بادوامی مانند فایبرگلاس یا پلی اتیلن ساخته می شود. این مخزن، مدیای فیلتر (سیلیس یا همان شن) و سایر اجزای داخلی را در خود جای می دهد.

شیر چند راهه: شیر چند راهه یا چند پورت در بالای مخزن فیلتر نصب می شود و به شما امکان می دهد جریان آب را در حالت های مختلف، مانند فیلتراسیون، شستشوی معکوس (بک واش)، آبکشی و… کنترل نمایید. یکی از با کیفیت ترین و کاربردی ترین شیرهای فیلتر شنی موجود در بازار، شیر شش راهه پراهر اتریش است.

شیر چند راهه فیلتر شنی استخر

مدیای فیلتر: مدیای فیلتر در فیلتر شنی استخر، معمولاً یک ماسه درجه بندی شده خاص است که به عنوان شن یا سیلیس فیلتر استخر شناخته می شود. شن و ماسه، ذرات را هنگام عبور آب از خود، به دام می اندازند. مرغوب ترین سیلیس موجود در بازار، سیلیس شیشه ای است که ذرات آن از جنس شیشه هستند.

مراحل محاسبه فیلتر شنی برای استخر

مهمترین مراحل محاسبه فیلتر شنی استخر عبارتند از:

  • محاسبه سایز مناسب فیلتر شنی
  • محاسبه حجم آب استخر
  • محاسبه نرخ جریان استخر
  • تعیین دبی فیلتر شنی
  • انتخاب مدیای مناسب برای فیلتر
  • تعمیر و نگهداری فیلتر شنی

چنانچه علاقمندید نکات مربوط به انتخاب و نحوه محاسبه پمپ استخر را بیاموزید، پیشنهاد می شود مقاله محاسبه پمپ استخر را در بلاگ اطلس موج آبتین مطالعه نمایید.

محاسبه سایز فیلتر شنی استخر

بدون شک، یکی از مهمترین مراحل محاسبه فیلتر شنی برای استخر، تعیین سایز فیلتر است. کارایی فیلتر شنی استخر به اندازه آن و سرعت جریان آب در آن بستگی دارد. اگر فیلتر شنی که انتخاب می کنید، برای استخر شما خیلی کوچک باشد یا سرعت جریان آن خیلی زیاد باشد، نمی تواند ذرات را به طور موثر جذب و حذف نماید، که در نتیجه، منجر به کدر شدن و کاهش کیفیت آب می گردد.

برای اطمینان از اینکه فیلتر شنی استخر شما اندازه مناسبی دارد، فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

اندازه استخر: اندازه استخر شما، از جمله مساحت آن، حجم آن بر حسب متر مکعب و عمق متوسط آن، عوامل مهمی در انتخاب و محاسبه فیلتر شنی استخر هستند. استخرهای بزرگتر به فیلترهای بزرگتری نیاز دارند تا حجم آب بیشتری را مدیریت کنند.

دبی یا نرخ جریان فیلتر شنی استخر: نرخ جریان فیلتر شنی شما که معمولاً بر حسب گالن در دقیقه (GPM) یا متر مکعب بر ساعت اندازه گیری می شود، تعیین می کند که آب با چه سرعتی می تواند از محیط فیلتر عبور کند. دبی مورد نیاز را بر اساس حجم استخر و نرخ گردش مورد نظر مجموعه آبی خود محاسبه نمایید.

اندازه مدیای فیلتر شنی استخر: اندازه ذرات مدیای فیلتر شنی، از اهمیت بالایی در محاسبه فیلتر شنی استخر برخوردار است. دانه های سیلیس فیلتر استخر در اندازه های مختلف وجود دارند. دانه های کوچکتر ذرات ریزتر را فیلتر می کنند، اما در عین حال سریعتر مسدود می شوند. اندازه دانه مناسب برای استخر خود و نوع زباله ها و ناخالصی هایی که معمولاً با آن مواجه می شوید را در نظر بگیرید.

فرمول محاسبه فیلتر شنی برای استخر

فرمول محاسبه فیلتر شنی برای استخر

سه فرمول اصلی در محاسبه فیلتر شنی برای استخر عبارتند از:

  • حجم آب استخر (متر مکعب) = طول استخر (متر) x عرض استخر (متر) x عمق متوسط استخر (متر)
  • نرخ جریان استخر (متر مکعب بر ساعت) = حجم آب / زمان تعویض آب
  • دبی فیلتر شنی مناسب برای استخر ≥ نرخ جریان استخر

در ادامه، به بررسی و توضیح مفصل این فرمول ها خواهیم پرداخت.

محاسبه نرخ جریان (Flow) استخر

1- برای تعیین دبی مورد نیاز فیلتر در هنگام محاسبه فیلتر شنی برای استخر، نیاز است تا نرخ جریان استخر را محاسبه نمایید. نرخ جریان آب استخر یک پارامتر مهم در تعیین دبی مورد نیاز برای فیلتر شنی استخر شما است. برای محاسبه آن، مراحل زیر را دنبال کنید:

حجم استخر خود را بر حسب گالن تعیین کنید. می توانید از فرمول زیر استفاده نمایید:

حجم آب استخر (متر مکعب) = طول استخر (متر) x عرض استخر (متر) x عمق متوسط استخر (متر)

2- تصمیم بگیرید که می خواهید چند بار در روز آب استخر شما از فیلتر عبور کند. به بیان دقیق تر، شما باید بدانید نرخ گردش مناسب برای مجموعه آبی شما کدام است و در استخر شما، هرچند ساعت یکبار آب باید یک گردش کامل داشته باشد. برای این منظور، از جدول زیر استفاده نمایید.

مجموعه آبیزمان تعویض آب
استخرهای عمومی و خصوصیهر 6 ساعت یکبار
استخرهای آموزشی و تمرینیهر 4 ساعت یکبار
استخرهای عمومی کودکانهر 2 ساعت یکبار
استخرهای آب درمانیهر 30 دقیقه یکبار
جکوزی هاهر 30 دقیقه یکبار

3- حجم استخر خود را بر زمان تعویض آب (بر حسب ساعت) تقسیم کنید تا نرخ جریان بر حسب متر مکعب بر ساعت محاسبه شود.

نرخ جریان استخر(متر مکعب بر ساعت) = حجم آب / زمان تعویض آب

به عنوان مثال، اگر مجموعه آبی شما یک استخر خصوصی است که بر حسب استاندارد باید هر 6 ساعت یکبار گردش آب داشته باشد، و حجم آن نیز 60 متر مکعب است، نرخ جریان استخر شما به این صورت محاسبه می شود:

60 ÷ 6 = 10

تعیین دبی فیلتر شنی استخر

در این مرحله از محاسبه فیلتر شنی برای استخر اکنون که دبی مورد نیاز را محاسبه کرده اید، می توانید اندازه فیلتر شنی مناسب برای استخر خود را تعیین نمایید. در واقع، شما می بایست فیلتری با ظرفیت جریان (دبی) برابر یا کمی بالاتر از نرخ جریان محاسبه شده (نرخ جریان استخر خود که در مرحله قبل محاسبه کردید) را انتخاب کنید.

توجه به این نکته ضروری است که اندازه فیلتر شنی، می تواند بسته به برند و کمپانی سازنده آن متفاوت باشد. بنابراین بهتر است در هنگام انتخاب فیلتر شنی استخر، از مشخصات و توصیه های سازنده استفاده نمایید.

تعمیر و نگهداری فیلتر شنی استخر

کار محاسبه فیلتر شنی برای استخر هنوز به پایان نرسیده! هنگامی که فیلتر شنی استخر با اندازه مناسب را انتخاب و نصب کردید، نگهداری مناسب برای عملکرد مداوم و بهینه آن بسیار مهم است. در اینجا چند نکته مهم را در خصوص نگهداری فیلتر شنی بررسی می کنیم:

بک واش یا شستشوی معکوس

شستشوی معکوس یا همان بک واش، فرآیند معکوس کردن جریان آب در داخل فیلتر شنی، به منظور شستشوی فیلتر و پاکسازی مخزن و سیلیس ها از زباله ها و ذرات به دام افتاده است. انجام بک واش به صورت دوره ای، برای احیای سیلیس ها و حفظ راندمان فیلتراسیون استخر، ضروری است.

شستشوی فیلتر شنی استخر

پس از شستشوی معکوس، همیشه فیلتر را بشویید تا شن و ماسه ته نشین شود و قبل از بازگشت به حالت عادی فیلتراسیون، هر گونه زباله باقیمانده را پاک کنید.

تمیز کردن مخزن

ممکن است لازم باشد بصورت دوره ای، مخزن فیلتر شنی را تمیز کنید تا هرگونه زباله یا رسوب ایجاد شده، پاک شود. توصیه های کمپانی سازنده را برای تمیز کردن مخزن، دنبال کنید.

بازرسی شیر چند راهه فیلتر شنی

شیر چند پورت فیلتر شنی را به طور منظم برای اطمینان از عدم نشتی یا هرگونه علائم خرابی بررسی نمایید. بطور کلی، می بایست هر گونه قطعات آسیب دیده یا فرسوده را به سرعت جایگزین کنید.

انتخاب سیلیس فیلتر شنی استخر

ارتقاء مدیای فیلتر شنی استخر

همانطور که پیش تر هم گفتیم، انتخاب مدیای مناسب، یکی از مهمترین مواردی است که باید در هنگام محاسبه فیلتر شنی برای استخر در نظر بگیرید.

در حالی که شن و ماسه های مخصوص فیلتر، یک انتخاب رایج برای فیلتر شنی استخر به حساب می آیند، گزینه های جایگزینی هم وجود دارند که می توانند کارایی فیلتر و کیفیت فیلتراسیون را افزایش دهند. این مدیاها شامل موارد زیر هستند:

سیلیس شیشه ای

سیلیس شیشه ای، متشکل از ذرات شیشه خرد شده است که کیفیت فیلتراسیون و شفافیت آب را در مقایسه با سیلیس شنی، به طرز چشم گیری افزایش می دهد. سیلیس شیشه ای می تواند ذرات کوچکتری را فیلتر کند که در نتیجه، آب استخر تمیزتر و شفاف تر می شود.

پیشنهاد می شود در هنگام محاسبه فیلتر شنی برای استخر، سیلیس شیشه ای را به عنوان مدیای فیلتر خود در نظر بگیرید.

زئولیت

زئولیت یک ماده معدنی طبیعی است که می تواند جایگزین یا مکمل سیلیس های شنی معمولی در فیلتر شما شود. این ماده، ظرفیت فیلتراسیون بالاتری دارد و می تواند آمونیاک و فلزات سنگین را از آب حذف نماید.

خاک دیاتومه (DE)

DE یک پودر ریز است که از دیاتومه های فسیل شده ساخته می شود. فیلترهای دیاتومه، نوعی فیلتر جداگانه هستند که به دلیل قابلیت فیلتراسیون استثنایی خود شناخته می شوند. گرچه از خاک دیاتومه به طور معمول در فیلترهای شنی استفاده نمی شود، اما می توان این ماده را به عنوان مکمل به سیلیس ها اضافه کرد.

جمع بندی محاسبه فیلتر شنی استخر

اندازه گیری صحیح، انتخاب و محاسبه فیلتر شنی استخر شما، از مراحل ضروری در حفظ عملکرد بهینه یک استخر زیبا و سالم است.

با محاسبه حجم استخر، محاسبه نرخ گردش، و انتخاب اندازه فیلتر شنی و مدیای مناسب برای آن، می توانید اطمینان حاصل کنید که فیلتراسیون استخر شما به بهترین شکل ممکن صورت خواهد گرفت.

تعمیر و نگهداری منظم فیلتر و ارتقاء گاه به گاه مدیای فیلتر، می تواند شفافیت و کیفیت آب استخر شما را افزایش دهد. با دقت در انتخاب و محاسبه فیلتر شنی برای استخر و تعهد به نگهداری، می‌توانید در تمام فصول از آبی زلال، شفاف و عاری از کدورت در استخر خود لذت ببرید.

4.8/5 - (31 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟