تفاوت فیلتر شنی و فیلتر کارتریجی استخر

تفاوت فیلتر شنی و فیلتر کارتریجی استخر

از فیلترهای شنی و کارتریجی برای سیستم تصفیه ی استخر و جکوزی استفاده می شود. فیلترهای شنی، نسبت به فیلترهای کارتریجی، قدیمی تر هستند و استفاده از فیلترهای شنی نسبت به کارتریجی، متداول تر است. از طرفی دیگر فیلترهای کارتریجی جدیدتر هستند و مزایای بیشتری نسبت به فیلترهای شنی دارند.به لحاظ نوع می توان فیلترهای تصفیه ی استخر را به سه دسته ی: فیلترهای کارتریجی، فیلتر شنی و فیلترهای دیاتومه، تقسیم بندی کرد. اما در کل از فیلترهای کارتریجی و شنی، بیشتر از فیلترهای دیاتومه در سیستم های تصفیه ی استخر و حتی جکوزی استفاده می شود. اگر قصد خرید فیلتر تصفیه ی مناسب برای سیستم تصفیه ی استخر یا جکوزی خود دارید، با مقایسه  و بررسی تفاوت های بین فیلترهای شنی و کارتریجی، در نهایت به انتخاب درستی خواهید رسید. در این مقاله می خواهیم به بررسی تفاوت های فیلترهای شنی و کارتریجی بپردازیم و آنها را با یکدیگر مقایسه و مزایا و معایب هر کدام را شرح می دهیم.

فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی چیست؟همانطور که اشاره کردیم یکی از پراستفاده ترین فیلترها، فیلتر شنی است. از این فیلترها به وفور در سیستم های تصفیه ی استخر و جکوزی استفاده می شود. جنس فیلترهای شنی معمولا از بتن، فولاد و فایبرگلاس تشکیل شده است. این فیلترها قادر هستند مواد معلق موجود در آب را حتی تا اندازه ی 50 میکرون از بین ببرند. از فیلترهای شنی علاوه بر سیستم های استخر و جکوزی، در صنعت آب و فاضلاب نیز به وفور استفاده می شود. فیلترهای شنی انواع مختلفی دارند مانند: فیلتر شنی گالوانیزه، فیلتر شنی عمودی، فیلتر شنی افقی، فیلتر شنی ایستاده و فیلتر شنی Frp.

موثر ترین شیوه برای تصفیه ی آب استخر،استفاده از فیلترهای شنی است. فیلترهای شنی از ماسه به عنوان یک فیلتر طبیعی برای حذف کردن زباله ها و ذرات معلق در آب استفاده می نمایند. نگهداری از فیلترهای شنی، نسبت به فیلترهای کارتریجی آسان تر و مقرون به صرفه تر است.

فیلتر شنی استخر

کاربرد فیلترهای شنی

فیلترهای شنی کاربردهای متنوعی دارند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه ی مطلب به ذکر مهم ترین کاربردهای فیلترهای شنی می پردازیم.

  • استفاده در برج های خنک کننده جهت تصفیه آب آنها
  • شفاف سازی آب استخر
  • تصفیه آب مورد نیاز برای شرب
  • تصفیه ی ابتدایی فاضلاب های انسانی و صنعتی
  • تصفیه ی آب استخرهای پرورش ماهی
  • تصفیه ی آب کشاورزی
  • تصفیه ی آب خاکستری یا سطحی
  • پیش تصفیه اسمز معکوس

فیلتر کارتریج چیست؟

یکی دیگر از انواع فیلتر، فیلتر کارتریجی است. فیلترهای کارتریج را با نام های دیگری مانند فیلترهای نخ تابیده و فیلترهای میکرونی نیز می شناسند. از فیلتر کارتریج بیشتر برای شفاف سازی سیالات  و نیز در بخش نهایی فیلتراسیون استفاده می شود. برخلاف فیلترهای شنی که مواد معلق تا اندازه ی 50 میکرون را نابود میکرد، فیلترهای کارتریج توانایی از بین بردن ذرات معلق تا 100 میکرون را دارند. در فیلتر های کارتریج نحوه ی فیلتراسیون بدین شکل است که ذرات معلق ریز داخل آب در قسمت های درونی فیلتر و ذرات درشت تر در قسمت های بیرونی فیلتر کارتریج به دام خواهند افتاد.

کاربرد فیلترهای کارتریج

فیلترهای کارتریج نیز همانند شنی، کارایی بسیاری دارند و استفاده از آنها در بخش های مختلف روز به روز در حال افزایش است. به عنوان مهمترین مزیتهای فیلترهای کارتریج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • حجم کمتر نسبت به فیلترهای شنی
  • وجود شیر تخلیه که باعث سهولت سرویس و نگهداری می شود
  • مقاومت در برابر تغییرات جوی
  • عملکرد بالا در تصفیه ی سیالات
  • طراحی مناسب و داشتن ظرفیت آبدهی بالا
  • توانایی بالا جهت عبور آب
  • قدرت تصفیه سه برابر فیلتر شنی
فیلتر کارتریجی استخر

مقایسه ی فیلتر شنی و کارتریج

یکی از نکات مهمی که در تفاوت بین فیلتر شنی و کارتریج بایستی به آن توجه کرد، وجود تنوع  این نوع فیلترها در بازار است. می توانید براساس نیاز خود از بین انواع مختلف فیلترهای شنی در بازار، فیلتر مورد نظر خود را خریداری نمایید.در این قسمت از مطلب می خواهیم فیلترهای شنی و فیلترهای کارتریجی را براساس فاکتورهای مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم.

از فیلترهای کارتریج بیشتر برای سیستم های تصفیه ی استخرهای بزرگ استفاده می شود. در حالی که عمده استفاده ی فیلترهای شنی برای سیستم آب منازل و مجتمع های مسکونی می باشد.

یکی دیگر از تفاوت های این دو فیلتر در اندازه ی حذف ذرات معلق در آب است.فیلترهای شنی قادر به حذف ذرات تا 50 میکرون داخل آب هستند. اما فیلترهای کارتریج قدرت بیشتری در این زمینه دارند و می توانند ذرات بسیار ریز را از بین ببرند. قدرت فیلترهای کارتریجی در حذف ذرات معلق در آب حتی تا سه برابر بیشتر از فیلترهای شنی است.

ظرفیت آبدهی فیلترهای کارتریج نسبت به سایز مشابه فیلتر شنی، بیشتر است. البته ذکر این نکته الزامی است که برای مقایسه ی ظرفیت آبدهی باید ابعاد آنها را ملاک مقایسه قرار داد. به عنوان مثال فیلتر شنی که در ابعاد 105 در 60 قرار دارد، ظرفیت آبدهی به اندازه ی 62 gpm را دارا می باشند. در سوی مقابل فیلتر کارتریجی که همین ابعاد را دارد، ظرفیت آبدهی برابر با 150 gpm دارد. براساس آنچه گفته شد، اگر قصد داشته باشید از پمپ های استخر بسیاری قوی و با ظرفیت بالا استفاده کنید و بخواهید از فیلترشنی استفاده کنید، بایستی فیلتر با ظرفیت بسیار بالایی خریداری نمایید که هزینه های بسیاری برای شما در بر خواهد داشت. می توانید در چنین شرایطی از فیلترهای کارتریجی با قیمت های بسیار پایین تر استفاده کنید.

در صورتی که فیلتر شنی با فیلتر کارتریج ظرفیت آبدهی برابری داشته باشند، در فیلتر شنی میزان افت فشار بیشتر می باشد. بهره گیری از شیر چند راهه در ساختار فیلترهای شنی و همچنین سیلیس، باعث ایجاد افت فشار چند برابری به نسبت فیلترهای کارتریجی می شود. یکی از علل افت فشار پایین در فیلترهای کارتریج، وجود شیر دو حالته است که باعث کاهش فشار می شود.

فیلترهای شنی و کارتریجی هر چند وقت یکبار نیاز به شستشو دارند. برای فیلترهای شنی معمولا هر یک یا دو هفته یکبار نیاز به شستشو می باشد. فیلترهای شنی به  شیوه ی بک واش شسته می شوند و لایه های سیلیس آنها هنگام شستشو باز و ذرات آلوده ی داخل آن خارج می شود. پس از اتمام بک واش می توانید مجددا از فیلتر شنی استفاده نمایید.

مدت زمان شستشو در فیلترهای کارتریجی، نسبت به فیلترهای شنی طولانی تر است. معمولا در استخرهایی که فیلتر کارتریجی به کار رفته است و فعالیت زیادی دارند، مدت زمان شستشو یک یا دوبار در سال می باشد. بهتر است هنگامی فیلتر کارتریجی را شستشو دهید که فشار وارد شده به فیلتر به نسبت فشار اولیه، بیشتر شده باشد.

مقایسه هزینه های فیلتر شنی و فیلتر کارتریجی

هزینه ی تعویض فیلترهای شنی، نسبت به فیلترهای کارتریج بسیار کمتر است. فیلترهای شنی مقرون به صرفه تر هستند. با وجود برخی برتری هایی که فیلترهای کارتریجی نسبت به فیلتر شنی دارند، اما همچنان فیلترهای شنی محبوب تر هستند و استفاده از آنها در سیستم تجهیزات استخر متداول تر است. قیمت فیلترهای کارتریجی چند برابر بیشتر از قیمت خرید فیلتر شنی است. علت قیمت بیشتر فیلترهای کارتریجی می تواند به خاطر ظرفیت آبدهی بالای آنها، قدرت فیلتراسیون زیاد و شستشوی کمتر باشد. شاید علت اینکه مردم کمتر به فیلترهای کارتریج روی می آورند، قیمت بالای آنها باشد. با اینکه کیفیت آنها نسبت به فیلترهای شنی در برخی فاکتورها بسیار بهتر است، اکثر مردم حاضر نیستند برای خرید چنین فیلترهایی زیاد هزینه کنند.

برای تعویض قطعات نیز طبیعتا فیلترهای کارتریج خرج بسیار زیادی بر روی دست صاحب خود می گذارند. زیرا کارتریج های داخل فیلتر کارتریجی به طور معمول هر سه تا پنج سال می بایست تعویض شوند و این کارتریج ها نیز بسیار گران قیمت هستند. اما فیلترهای شنی هزینه ی تعویض چندانی ندارند و سیلیس های داخل آنها عمر خیلی زیادی دارند و تا سالیان سال می توانید بدون پرداخت هزینه ی تعویض از آنها استفاده کنید.

فیلتر شنی چگونه کار می کند؟

جنس بدنه ی فیلترهای شنی از فایبرگلاس و فولاد گالوانیزه ساخته شده است. فضای  داخلی فیلترهای شنی نیز از سیلیس، آنتراسیت، کربن فعال و شن پر شده است. هنگام عبور آب از لایه های مختلف فیلتر شنی، ذرات معلق و آلودگی های داخل آن از بین می رود و آب زلال و شفاف می شود. فیلترشنی انواع آلودگی ها، گل و لای، مواد معلق و تخم انگل را حذف و آب را پاکسازی می کند. می توانید با شستشوی معکوس مجددا فیلتر شنی را تمیز کنید و دوباره از آن استفاده کنید.

فیلتر کارتریج چگونه کار می کند؟

فیلترهای کارتریج که بیشتر برای استخرها  استفاده می شوند، از تکنولوژی به روز تری برخوردار هستند. جنس فیلترهای کارتریجی از فایبرگلاس است. فیلترهای کارتریجی مخزن استوانه ای شکل دارند. این مخزن قدرت بسیار بالایی در جذب زباله های داخل آب دارد. فیلترهای کارتریجی حجم کمتری دارند و همچنین مقاومت بالایی در برابر خوردگی ها دارند. عمده ی کاربرد فیلترهای کارتریج در استخرهای درمانی می باشد.

نحوه ی کار فیلترهای کارتریج به این صورت است که بخش های بیرونی فیلتر کارتریج، ذرات معلق درشت تر را به دام می اندازد، و بخش داخلی آن نیز ذرات معلق ریز تر را به دام می اندازد. بیشتر شدن تراکم از قسمت بیرونی فیلتر کارتریج به بخش داخلی آن باعث کارایی بیشتر فیلتر کارتریج می شود.

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟