فیلتر شنی چیست؟ (کاربرد ها و مزایای انواع فیلتر شنی)

فیلتر شنی استخر

در سیستم های تصفیه ی آب خانگی یا استخر، وجود برخی از فرآیندها برای دسترسی به آبی با کیفیت و سالم ضروری است. تمامی فرآیندهایی که در سیستم تصفیه ی آب وجود دارند، وظیفه ی خاصی را برعهده دارند. یکی از فرایندهای سیستم تصفیه، فیلترشنی است این سیستم معمولا در بخش بالادست سیستم تصفیه ی آب قرار میگیرد و تمرکز اصلی آن بر روی حذف ذرات جامد و کدورت آب است. در این مقاله قصد داریم شما را با فیلتر شنی که آشنا کنیم و توضیحات کاملی را درباره آن به شما بدهیم. لطفا تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی که به آن سند فیلتر(Sand filter) نیز می گویند، یک مخزن است که تحت فشار بالا کار میکند. معمولا جنس فیلترهای شنی از فایبرگلاس، فولاد گالوانیزه و استیل تشکیل شده است. فیلترهای شنی هم به شکل استوانه ای و هم گاها مربعی طراحی می شوند.فیلترهای شنی تحت فشار اتمسفر یک ساخته می شوند. کاربرد این فیلترهای برای تصفیه آب است. فیلترهای شنی ذرات معلق موجود در آب را از آب جداسازی می کنند.

فیلتر شنی با اینکه باعث شفافیت و زلالی آب می شود، اما نمی تواند املاح و مواد شیمیایی موجود در آب را حذف کند. فیلتر یا صافی شنی، از یک مخزن، یک شیر ورودی و خروجی متصل به لوله های upvc و تعدادی نازل تشکیل شده است.

مزایای فیلتر شنی

فیلترهای شنی مزایای فراوانی دارند، به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف آمونیاک
  • از بین بردن ذرات شناور مختلف
  • کاهش باکتریها، پاتوژن ها و تک یاخته ها
  • سهولت در استفاده
  • نیاز به تعمیر و نگهداری کم
  • حذف حشرات، ذرات جامد، دانه ها و لجن

کاربردهای فیلتر شنی

همانطور که اشاره شد فیلترهای شنی، میزان کدورت آب را کاهش می دهند و همچنین ذرات معلق موجود در آن را جداسازی می کنند. به طور گسترده از فیلترهای شنی در مصارف صنعتی استفاده می شود. در ادامه ی این مطلب به کاربردهای فیلتر شنی اشاره می کنیم:

  • تصفیه کردن آب استخر
  • تصفیه کردن آب های برگشتی از برج های خنک کننده
  • تصفیه ی آب های سطحی و زیرزمینی
  • تصفیه ی آب ورودی موتورخانه ها
  • تصفیه ی نهایی فاضلاب های انسانی و صنعتی
  • تصفیه ی مصارف آشامیدنی
  • تصفیه ی آب استخرهای پرورش ماهی

انواع فیلتر شنی

فیلترهای شنی انواع مختلفی را دارند. به طور کلی می توان فیلترهای شنی را از سه لحاظ مورد بررسی قرار داد. از لحاظ نحوه ی کار، فیلترهای شنی از نظر جنس و فیلترهای شنی از نظر بستر لایه ای.

فیلتر شنی آرام(Slow Sand Filter)

فیلترهای شنی آرام گروهی از فیلترهای شنی هستند که معمولا می توانید در طبیعت آنها را مشاهده کنید و این نوع فیلترها بدون بهره گیری از نیروی فشاری کار می کنند. فیلتر شنی آرام بیشتر برای محیط هایی که آب تصفیه شده ی کمتری لازم است، مناسب می باشد و هزینه ی چندانی نیز ندارد.

فیلتر شنی تند(Rapid Sand Pressure Filter)

از فیلترهای شنی تند بیشتر در محیط های صنعتی استفاده می شود. این نوع فیلترها بسیار پرکاربرد هستند. در این نوع از صافی های شنی ، آب تحت فشار داخل پمپ می شود و در مدت زمان کوتاهی، آب از نازل ها عبور می کند و تصفیه می شود.

فیلتر شنی تند ثقلی(Rapid Sand Gravity Filter)

این نوع از فیلترها مشابه فیلتر شنی آرام هستند. در فیلترهای شنی ثقلی، مساحت پوشیده شده ی ماسه  و سیلیس بین 40 تا 100 متر مربع می باشد. اما در فیلتر آرام این مساحت بین 300 تا 800 متر مربع است.

فیلتر شنی پلاستیکی استخر

فیلتر شنی بدنه ی فلزی

جنس این نوع فیلترها معمولا از فولاد ضد زنگ و استیل است. فیلترهای فلزی در برابر فشار و خوردگی بسیار مقاوم هستند. فیلترهای شنی فلزی به دلیل جنس محکم آن ها تحمل ضربات و ارتعاشات بسیار زیادی را دارند. فیلترهای فلزی طول عمر زیادی دارند و در صنایع مختلفی مانند صنایع شیمیایی، نفت و گاز و غذایی از آنها برای تصفیه ی آب استفاده می شود.

فیلتر شنی بدنه ی پلاستیکی

جنس این نوع فیلترهای شنی معمولا از PVC تشکیل شده است. این فیلترها بیشتر برای محیط  های مرطوب مانند استخر مناسب هستند زیرا در برابر خوردگی ها مقاومت بالایی دارند. دیگر مزیت این فیلترها قیمت مناسب آنها نسبت به فیلترهای شنی بدنه فلزی می باشد.

فیلتر شنی بدنه ی FRP

جنس این نوع از فیلترها از فایبرگلاس تقویت شده است. فیلترهای شنی FRP در صنعت تصفیه ی آب بسیار محبوب هستند. این نوع فیلترها وزن سبکی دارند، در برابر خوردگی مقاوم هستند و مواد شیمیایی تاثیر چندانی بر روی آنها ندارند. و بهترین گزینه تصفیه در تجهیزات استخر هستند.

فیلترهای شنی با بدنه ی بتنی

از این نوع فیلترها بیشتر در سیستم های تصفیه ی آب ظرفیت بالا استفاده می شود. اگر حجم آلاینده های موجود در آب نیز زیاد باشد ممکن است از این فیلتر استفاده شود. سرعت فیلتراسیون در این فیلترها پایین است.

سایر فیلر شنی ها

در این نوع سیستم فیلتراسیون، تصفیه توسط بستر لایه ای درون سند انجام می شود. فیلترهای شنی بستر لایه ای نیز به چند دسته تقسیم می شوند مانند:

  • فیلتر شنی تک لایه
  • فیلتر شنی چند لایه
  • مدیا فیلتر

کاربردهای فیلترهای شنی

فیلترهای شنی کاربردهای فراوانی دارند به عنوان مهمترین کاربردهای فیلترهای شنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش تصفیه ی دستگاه تصفیه آب صنعتی
  • تصفیه ی آب استخر
  • پیش تصفیه ی برج خنک کننده
  • تصفیه ی پساب فاضلاب
  • تصفیه ی آب کشاورزی
  • تصفیه ی فاضلاب خاکستری

کاربرد فیلتر شنی در تصفیه ی آب استخر

به عنوان یکی از مهم ترین کاربردهای فیلترهای شنی می توان به کاربرد آن ها در تصفیه ی آب استخر اشاره کرد. با توجه به استفاده زیاد و قرار گرفتن در معرض آلودگی، املاحی نیز داخل آب به وجود می آیند. وجود چنین املاحی باعث می شود قسمت های مختلف بدن انسان به مرور دچار آسیب شوند. برای برطرف کردن چنین مشکلی می توانید از دستگاه های تصفیه آب با فیلتر شنی استفاده نمایید. اما برای تهیه فیلتر شنی مناسب برای استخر خود بهتر است قبل از هرکاری محاسبه فیلتر شنی برای استخر را انجام دهید تا مناسب ترین گزینه را تهیه کنید.

کاربرد فیلتر شنی در تصفیه ی پساب فاضلاب

برای به چرخه در آوردن آب پس از مصرف، راه هایی وجود دارد که یکی از این راهها، تصفیه ی فاضلاب است. با تصفیه ی فاضلاب می توان هزینه های آبیاری فضای سبز و همینطور آب صنایع را تا کاهش داد. می توان از فیلترهای شنی برای تصفیه ی پساب فاضلاب استفاده کرد. هزینه ی استفاده از فیلتر شنی بسیار پایین است و ذرات داخل فاضلاب را تا حد زیادی از بین می برد.

کاربرد فیلترهای شنی در برج خنک کننده

از فیلترهای شنی می توان در برج های خنک کننده نیز استفاده کرد. با استفاده از فیلترهای شنی، کیفیت آب برج های خنک کننده، بسیار بهتر خواهد شد .

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟