لوله ی سیمانی چیست؟ انواع لوله های سیمانی + مزایا و معایب

لوله سیمانی چیست

لوله سیمانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ مزایا و معایب لوله ی سیمانی چیست؟ از هزاران سال قبل، همواره لوله ها جزو کاربردی ترین تجهیزات بوده اند، که مورد استفاده ی انسان ها قرار می گرفتند. از دیرباز از لوله ها برای هدایت و انتقال مایعات گوناگون و سیالات از یک نقطه به نقطه ی دیگری استفاده شده است. دسته بنده لوله ها بسیار گسترده شده و از لوله های فلزی گرفته تا لوله UPVC و لوله سیمانی در تمامی سایز و اندازه ها متناسب با کاربرد شما ساخته می شوند. امروزه لوله های سیمانی تنوع خیلی زیادی دارند. به لوله های سیمانی، لوله ی دودکش نیز می گویند. این نوع از لوله ها دارای کاربردها، ویژگی های زیادی هستند که در ادامه ی این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

لوله‌ی سیمانی چیست؟

لوله های سیمانی گونه ای از لوله ها هستند که از الیاف نسوز و سیمان درست می شوند.از لوله های سیمانی برای انتقال سیالات گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. لوله های سیمانی به دلیل موادی که در ساخت آن به کار رفته است، استحکام بسیار خوبی دارند. این نوع لوله ها مقاومت بالایی در برابر حرارت نیز دارند. لوله های سیمانی انواع زیادی دارند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

انواع لوله های سیمانی

لوله های سیمانی همان طور که اشاره کردیم، انواع مختلفی دارند.لوله های سیمانی تنوع زیادی در بازار دارند، آن ها برای مقاصد مختلفی استفاده میشوند، به همین خاطر به دسته های متفاوتی تقسیم شده اند که در ادامه با رایج ترین و پراستفاده ترین آن ها آشنا می شویم.

لوله سیمانی آبگرمکن

از این گروه از لوله های سیمانی برای خارج کردن دود و گاز  از آبگرمکن ها استفاده می شود. لوله ی سیمانی آبگرمکن در انواع مختلف آبگرمکن همانند: دیواری، ایستاده و همچنین در بخاری ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله سیمانی گرد

یکی دیگر از انواع لوله های سیمانی، لوله ی سیمانی گرد است. این دسته از لوله ها بیشتر در پکیج ها و شومینه ها کاربرد دارند.لوله ی سیمانی گرد دارای قطرهای خاصی هستند که در اندازه های مختلفی مابین 100 تا 300 تولید می شوند. لازم است به این نکته توجه نمایید که برای نصب این لوله ها نیاز به ابزار آلاتی مانند: کلاهک، زانو،  و بوش دارید. برخی از لوله های سیمانی گرد نیز دارای کونیک هستند که مزیت مهمی می باشد.

لوله سیمانی

لوله ی سیمانی فشار قوی

لوله های فشارقوی بیشتر در مناطق کویر نشین کاربرد دارند. زیرا مقاومت خیلی زیادی دارند. در تهیه ی این لوله ها از الیاف زیادی جهت استحکام بیشتر استفاده شده است. کار این لوله ها جابجایی سیالات است. سایز این لوله ها بین 3 تا 5 متر است.

لوله ی سیمانی کانال چهارگوش

به این نوع از لوله ها، لوله های کتابی نیز می گویند. این لوله ها دارای سایزهای مخصوصی هستند. مانند:100، 150، 200 و نهایتا 300 . این دسته از لوله های سیمانی به خاطر داشتن کونیک و همچنین بوشن قابلیت نصب راحت تری دارند.

لوله ی سیمانی شومینه

از لوله های سیمانی شومینه برای شومینه ها استفاده می شود. این لوله ها گازها و بخارهای شومینه را به بیرون منتقل می کنند. می توان از لوله ی شومینه برای انواع شومینه چه مدرن و چه سنتی استفاده کرد.

لوله ی سیمانی باربیکیو

همان طور که احتمالا از نام این لوله ی سیمانی حدس زده اید، از آن برای باربیکیوها می توان استفاده کرد. لوله ی سیمانی باربیکیو در سایزهای مختلفی عرضه می شود. می توانید با توجه به مدل و اندازه ی باربیکیو، لوله ی سیمانی متناسب با آن را تهیه کنید.

لوله ی سیمانی آزبست

لوله ی سیمانی آزبست، لوله های بسیار باکیفیت و مقاومی هستند. کاربرد این لوله ها در شبکه های جمع آوری فاضلاب می باشد.از لوله های بتنی هم می توان برای شبکه ی جمع آوری فاضلاب استفاده کرد، اما به خاطر این که پوشش حفاظتی ندارند، به مرور لوله های سیمانی آزبست با آن ها جایگزین شد. این لوله ها هم اندازه های مختلفی دارند و به صورت یک سر و سر ساده تولید می گردند.

شکل ظاهری لوله های سیمانی

مزایای لوله های سیمانی

کاربرد لوله های سیمانی در عرصه های مختلف انکار ناپذیر است. به گونه ای که نمی توان از مزایای زیادی که دارد غافل شد. در این بخش به چند مورد از مهم ترین مزیت های لوله های ساختمانی اشاره می کنم.

  • از نظر سایز و اندازه تنوع زیادی دارند.
  • مقاومت زیاد در برابر گرما و حرارت.
  • عمر خیلی زیادی دارند. حتی می توان تا یک قرن از آن ها استفاده کرد.
  • در برابر اسیدها و مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند.
  • قیمت آن ها چندان زیاد نیست.

معایب لوله های سیمانی

به طبع در کنار مزایای زیادی که این لوله ها دارند، دارای معایبی نیز هستند. هیچ محصولی را نمی توان یافت که فاقد عیب و ایراد باشه. لوله های سیمانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از جمله معایب و ایراداتی که می توان برای لوله های سیمانی برشمرد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حمل و نقل آن ها سخت است، زیرا وزن بالایی دارند.
  • در برابر ضربه، امکان شکستگی آن ها وجود دارد.
  • به خاطر سنگینی زیاد، نمی توان آن ها را در اندازه های خیلی بزرگ تولید کرد.

کاربردهای لوله های سیمانی

با توجه به این که این محصول دارای تنوع خیلی زیادی است و در اندازه ها و مدل ها مختلفی تولید می شود، می تواند به کاربرد آن در صنایع مختلفی پی برد. در ادامه ی این مطلب مهم ترین کاربردهای لوله های ساختمانی را بر می شمریم.

  • در صنعت ساختمان سازی از این لوله ها استفاده می شود.
  • در موتورخانه ها هم از لوله های سیمانی استفاده می شود.
  • استفاده برای بخاری ها، دودکش شومینه ها و …
  • برای استفاده جهت انتقال مایعات مانند آب و فاضلاب.
  • استفاده در کشاورزی برای سیستم های زهکشی داخل زمین کشاورزی
کاربرد های لوله های سیمانی

مراحل و روش ساخت لوله ی سیمانی

همان طور که اشاره نمودیم، لوله های سیمانی بسیار مقاوم و بادوام هستند و در صورتی که از آنها مراقب لازم به عمل بیاید، حتی ممکن است که عمر آن ها به 100 سال نیز برسد. بنابراین استفاده از این نوع از لوله ها بسیار مقرون به صرفه است.

این لوله ها به روش های مختلفی تولید می شوند. مواد اولیه ی تشکیل دهنده ی لوله های سیمانی را سیمان،ماسه و آب تشکیل می دهد.

یکی از روش های درست کردن لوله های سیمانی بدین صورت است که، مواد اولیه ی تشکیل دهنده ی آن را با هم مخلوط می کنند و داخل ظرف مخصوص می ریزند. این کار باعث محکم شدن و شکل گیری قالب سیمان می شود. برخی ممکن است برای محکم تر کردن لوله های سیمانی به مواد تشکیل دهنده ی آن، تقویت کننده های آهنی اضافه نمایند.

روش بعدی برای ساخت لوله های سیمانی ریخته گری خشک می باشد. در این روش بتن خشک را مخلوط می کنند، و آن را داخل دستگاه های لوله سازی می ریزند. و با استفاده از روش های استانداردی که وجود دارد، لوله های سیمانی را به وجود می آورند.

روش دیگری نیز وجود دارد که به آن ریخته گری مرطوب می گویند. در این روش دستگاه لوله ساز از اسلامپ های مخلوط سیمان پر می شوند. بدین صورت که پس از وارد کردن توده های مرطوب، ورودی دستگاه لوله ساز را با دیواره ی داخلی آن قالب گیری می نمایند. پس از این مرحله با استفاده از غلطک های پرسی که وجود دارند، لایه ی داخلی آن را صاف می کنند.

نکات مهم در نصب دودکش

هنگامی که از لوله های سیمانی به عنوان دودکش می خواهید استفاده کنید، رعایت یکسری نکات ایمنی الزامی است. در صورتی که  به نکات ایمنی توجه نشود ممکن است منجر به ایجاد حوادث ناگوار شود. اتفاقاتی مانند گازگرفتگی که متاسفانه با فرا رسیدن فصل سرما، شایع می شود و جان افراد زیادی را به خطر می اندازد. در این بخش به نکات مهم در نصب دودکش اشاره می کنیم.

  • برای هرکدام از وسایل گازسوز خود دودکش مجزا تهیه کنید.
  • پس از اینکه دودکش را نصب کرد، حتما مکش آن را تست کنید تا از کارکرد درست آن مطمئن شوید.
  • بهتر است دودکش هایی را تهیه کنید که کلاهک آن ها به شکل H است.
  • برای جلوگیری از آتش سوزی بهتر است فاصله ی دودکش تا دهانه ی بخاری مناسب باشد.
  • در فصل زمستان کانال دریچه ی کولر را ببندید، تا عمل مکش به صورت معکوس انجام نشود.
  • اگر از چند وسیله ی گازسوز استفاده می کنید، بهتر است از سنسورهای حساس به گاز Co استفاده کنید.
امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟