شیر ونت فاضلابی چیست؟[انواع لوله ونت فاضلاب + مزایا]

شیر ونت فاضلابی

شیر ونت فاضلابی چیست؟

شیر ونت فاضلابی، شیر یک طرفه ی هوا است. هنگامی که در سیستم لوله کشی فاضلاب، فشار منفی به وجود می آید، شیر ونت فشار منفی به وجود آمده را متعادل می سازد. امروزه به دلیل این که منابع آبی دارای محدودیت های بیشتری شده است، مدیریت سیستم فاضلاب ها بسیار مهم است. به خاطر همین موضوع در صنایع گوناگون به سیستم لوله کشی فاضلاب بیشتر از گذشته اهمیت داده می شود. سیستم لوله کشی فاضلاب تجهیزات مختلفی اعم از لوله UPVC و اتصالات دارد. هر کدام از اجزای سیستم لوله کشی فاضلاب، وظیفه ی خاصی را بر عهده دارند. یکی از مهم ترین اجزای سیستم فاضلاب، شیر ونت است. در ادامه ی این مطلب توضیحات بیشتری درباره ی شیر ونت و نحوه ی کار آن خواهیم داد.

نحوه کار شیر ونت فاضلاب

همان طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، شیر ونت فاضلاب یک شیر یک طرفه است که در هنگام به وجودن آمدن فشار منفی، به هوا اجازه می دهد که به مسیر لوله کشی نفوذ کند. هنگامی که فشار سیستم مثبت باشد، این سوپاپ با استفاده از نیروی جاذبه ی موجود بسته می شود. در چنین شرایطی هوا اجازه ی ورود به سیستم لوله کشی را پیدا نمی کند. شیر ونت فاضلاب مانع برگشت گازهای فاضلابی به درون سیستم لوله کشی و تاسیسات ساختمان می شود. زیرا هدف اصلی آن این است که هوا را وارد سیستم لوله کشی کند، بدون این که از لوله ی ونت هوا استفاده کند.

شکل ظاهری شیر ونت فاضلابی

در سیستم های لوله کشی فاضلابی شهری، از شیر ونت استفاده می شود. استفاده و نصب شیر ونت ضروری است. این شیرهای فاضلابی به دو گروه دسته بندی می شوند. گروه اول شیر ونت محلی و گروه دوم شیر ونت اصلی است. محل نصب شیر ونت اصلی بر روی رایزر ونت است.

انواع سیستم ونت فاضلاب

 ونت ها یا هواکش ها به صورت کلی به دو گروه تر زیر تقسیم می شوند:

ونت خشک یا هواکش ثانویه به آب حساس است و نباید در داخل لوله ی ونت خشک هرگونه آبریزی یا وروی آبی وجود داشته باشد.

ونت تر در طبقات بالا دست خودش به عنوان لوله ی فاضلاب و در طبقات پایین تر عمل لوله ونت را انجام میدهد.

اکثر شیرهای ونت دارای تنه ی فلزی هستند. شیرهای ونت بر روی بدنه ی خود دو سوراخ دارند که یکی از این سوراخ ها به لوله پلیمری فاضلاب وصل می شود  و سوراخ دیگر به لوله ی دفع فاضلاب متصل می شود. با استفاده از این ساختار ساده، شیر ونت فاضلاب را جلوگیری یا مجاز می کند.

جلوگیری از سیفوناژ با شیر ونت فاضلاب

داخل سیفون سرویس های بهداشتی آبی وجود دارد که جلوی گازهای بدبو و غیربهداشتی را میگیرد. این آب اجازه نمی دهد این گازها وارد فضای سرویس بهداشتی و محیط شوند. اگر درون سیفون این آب وجود نداشته باشد، راه برای ورود حشرات موذی و گازهای متعفن باز می شود. در چنین شرایطی سیفوناژ اتفاق می افتد. برای این که از پدیده ی سیفوناژ جلوگیری شود، از شیر ونت استفاده می کنند. شیر ونت فاضلاب با سرعت زیادی هوا را وارد شبکه ی لوله کشی فاضلاب می کند و باعث تعادل فشار خارجی و داخلی می شود و از خروج آب داخل سیفون ممانعت می کند.

تعمیر و نگهداری شیر ونت فاضلاب

مراقبت و نگهداری از شیر ونت فاضلاب بسیار مهم است. معمولا این شیر به صورت دوره ای بررسی می شود و در صورت نیاز تعویض می گردد. این بررسی ها جهت اطمینان از کارکرد درست آن، ضروری است.

نحوه عملکرد شیر ونت فاضلابی

معایب سیستم سنتی هواکشی فاضلاب

سیستم های سنتی هواکشی فاضلاب قابلیت هوای مورد نیاز برای  داخل لوله ها را ندارند. در واقع پس از تخلیه ی هوای شبکه بایستی هوای داخل آن تامین شود. به دلیل تغییر در ساختار ساختمان و همچنین الگوی ساخت و ساز جدید، هوای تخلیه شده ی داخل شبکه ی لوله کشی باید به سرعت تامین شود که سیستم های سنتی، چنین قابلیتی را دارا نیستند. از طرفی دیگر سیستم های سنتی هواکشی فاضلاب باعث ایجاد بوی بد در محیط و آزار افراد می شود.شیر ونت فاضلاب مشکلات ناشی از سیستم فاضلاب سنتی را برطرف می کند. در واقع بهترین جایگزین برای این سیستم سنتی است. علاوه بر این که در سیستم فاضلاب سنتی مشکل تامین هوا و بوی بد فاضلاب وجود دارد، معایب دیگری نیز دارد. که در زیر به شرح آن ها می پردازیم:

  • برای اجرای سیستم فاضلاب سنتی باید هزینه های بسیار بیشتری نسبت به ونت متقبل شد.
  • نصب سیستم سنتی هواکشی سخت تر است و باعث ایجاد مشکلات مختلفی می شود.
  • به تجهیزات خیلی بیشتری برای نصب کردن این سیستم نیاز دارید.
  • نصب سیستم سنتی فاضلاب همراه با کنده کاری، تخریب و دیوارچینی مجدد خواهد بود.

مزایای شیر ونت فاضلاب

با مشکلات ناشی از سیستم های سنتی هواکشی فاضلاب آشنا شدید.متوجه شدید که مشکلات زیادی را به وجود می آورد. اما شیر ونت علاوه بر برطرف نمودن ایرادات سیستم سنتی فاضلاب، استفاده از آن مزایای دیگری نیز به همراه دارد. در ادامه با مهم ترین مزایای آن آشنا می شویم.

  • استفاده از شیر ونت فاضلاب حجم لوله کشی را بین 30 الی 60 درصد کاهش می دهد.
  • به دلیل این که عملکرد آن بر خلاف روش فول ونت مستقل است، ضریب اطمینان بالایی دارد.
  • برای هر ساختمانی و با ارتفاع های مختلف می توانید از این سیستم استفاده کنید.
  • نیاز به تعمیر ندارند، چون قطعات مکانیکی ندارند و عملکرد ثقلی دارند.
  • به دلیل کاهش حجم اتصالات لوله در این سیستم، فضای بیشتری از ساختمان آزاد می شود.
  • تامین هوا به سرعت انجام می شود و هیچ بویی در محیط پخش نمی شود.
  • شیر ونت کارایی سیستم هواکشی فاضلاب را به شدت بالا می برد.

نحوه ی تست شیر ونت  فاضلاب

تست شیر ونت فاضلاب با استفاده از استاپر انجام می شود. برای تست شیر ونت مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا باید استاپر دستی را درون دریچه ی بازدید لوله فاضلاب و در انتهای قسمت پایینی لوله کشی بگذارید. آن را محکم ببندید تا مانع عبور آب شود.
  2. از قسمت بالا آب را داخل لوله فاضلاب بریزید و آن را پر از آب کنید. مراقب باشید که به لوله فشار زیادی وارد نشود.
  3. اگر احتمالا در لوله ها و اتصالات نشتی وجود داشت، آن را برطرف و بررسی کنید
  4. محل دقیق نشتی لوله را می توانید، با دیدن چکه های آب بر روی سطح لوله پیدا کنید. در صورت وجود نشتی اقدامات لازم را برای برطرف کردن و تعمیر آن انجام دهید
  5. در صورتی که پس از 15 دقیقه هیچ گونه نشتی ای وجود نداشت، استاپر را باز و از داخل لوله بیرون بکشید.
شکل ظاهری شیر ونت فاضلابی

انواع لوله ونت فاضلاب

لوله ی ونت انواع مختلفی دارد که با توجه به کاربرد و نیاز شما می توانید هر کدام از آنها را سفارش دهید و خریداری نمایید. در ادامه به انواع لوله های ونت اشاره می کنیم و با هرکدام آشنا می شویم.

این لوله، به لوله ها انشعاب وصل می شود و انتهای آن آزاد است. هدف لوله ی قائم هواکش فاضلاب، هواکشی فاضلاب است. در نصب این نوع از لوله های ونت بایستی به این نکته توجه شود که نقطه ی اتصال آن می بایست پایین تر از آخرین اتصال افقی به لوله ی قائم فاضلاب قرار بگیرد. در صورتی که لوله ی هواکش قائم به لوله ی اصلی افقی فاضلاب وصل گردد، محل اتصال می بایست به اندازه ی 10 برابر میزان قطر لوله ی افقی اصلی، نسبت به زانوی زیر لوله قائم، از آن فاصله بگیرد.

برای متصل کردن هواکش به سایر وسایل بهداشتی از این قسمت هواکش استفاده می شود. شاخه ی افقی هواکش به انتهای لوله ی قائم فاضلاب وصل می شود. از این هواکش برای برای سقف های کاذب و سرویس های بهداشتی به وفور استفاده می شود.

این ونت ها به لوله ی هواکش قائم وصل می شوند. هدف هواکش کمکی اصلی، ممانعت از تغییر فشار در لوله های قائم است. شیب هواکش کمکی اصلی به طرف لوله ی قائم فاضلاب است.

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟