لوله پلیمری چیست؟

لوله پلیمری چیست؟

لوله پلیمری یکی از انواع لوله‌های پرکاربرد در صنعت است که از مواد پلیمری ساخته می‌شود. این لوله امروزه به جایگزینی مناسب برای انواع لوله های فلزی و سیمانی تبدیل شده است. چرا که لوله های پلیمری، برخلاف سایر لوله ها، در مقابل مواد شیمیایی و اسیدی، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند.

لوله پلیمری در سایزها و اندازه های گوناگون از جنس پلیمرهایی نظیر نایلون، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و… ساخته می شود. این دسته از پلیمرها بسیار انعطاف پذیر بوده و وزن پایینی نسبت به سایر لوله ها دارند. به همین علت، کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارند.

از جمله صنایعی که از این لوله ها به کرات استفاده می کنند، می توان به صنعت کشاورزی، برق، ساختمان سازی، تاسیسات، سیستم های فاضلاب، لوله کشی ساختمان و منازل و… اشاره کرد.

پلیمرهایی که در ساخت لوله پلیمری مورد استفاده قرار می گیرند، خواص و ویژگی های منحصر به فردی دارند. در ادامه سعی داریم انواع لوله های پلیمری، کاربردها و مزایای آن ها و سایر ویژگی های این لوله ها را به صورت کامل شرح دهیم. با اطلس موج آبتین همراه باشید.

جهت دریافت لیست قیمت بروز و خرید انواع لوله پلیمری، نظیر لوله UPVC، لوله PVC، لوله پلی اتیلن و… تولید معتبرترین برندهای داخلی و خارجی (پیمتاش، داراکار و…) کافی است با کارشناسان فروش اطلس موج آبتین (۰۲۱۸۶۰۸۲۴۰۸ – ۰۲۱۸۶۰۸۷۹۵۴)، تماس حاصل فرمایید.

انواع لوله پلیمری

از آنجایی که پلیمرها از مواد آلی ساخته می شوند، انواع مختلفی با ویژگی های منحصر به فرد دارند. به همین علت لوله پلیمری در انواع مختلف با ویژگی ها و خواص گوناگون ساخته می شود. در این قسمت سعی داریم برخی از مهمترین و کاربردی ترین انواع این لوله ها را به شما معرفی کنیم.

لوله پلی اتیلن

به طور کلی لوله پلی اتیلن، از جمله مقاوم ترین اتصالات پلیمری در برابر حرارت و گرما محسوب می شود. همچنین این نوع لوله در برابر فشار و ضربه مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد. به همین علت از لوله پلی اتیلن به منظور ایجاد خطوط جریان آب استفاده می شود. به علاوه، از این نوع لوله در سیستم های گرمایشی، سرمایشی و سیستم های تهویه استفاده می شود.

لوله پلی پروپیلن

قابلیت های منحصر به فرد لوله پلی پروپیلن، همچون مقاومت بالا در برابر فشار، مقاومت خوب در برابر حرارت و گرما، وزن پایین این نوع از اتصالات، انعطاف پذیری بسیار بالا و مقاومت بسیار خوب آن در برابر خوردگی، باعث کاربردی شدن این لوله پلیمری در صنایع گوناگون شده است. از جمله کاربردهای لوله پلی پروپیلن می توان به استفاده از آن در سیستم های آبرسانی، سیستم های فاضلاب و همچنین سیستم های تهویه اشاره کرد.

لوله PVC

لوله های پی وی سی، از جمله پرکاربردترین لوله های پلیمری محسوب می شوند که خود به چهار دسته کلی تقسیم می شوند: لوله MPVC، لوله UPVC، لوله OPVC  و لوله CPVC.

هر یک از لوله های PVC ویژگی های منحصر به فردی دارند و می توان از آن ها در صنایع آب رسانی و خطوط انتقال آب و فاضلاب استفاده کرد.

مزایای لوله های پلیمری

مزایای لوله های پلیمری

همانطور که گفته شد، امروزه انواع لوله پلیمری، در بسیاری از موارد، جایگزین سایر لوله ها شده اند. در این قسمت، سعی داریم برخی از مزایای مهم استفاده از این لوله ها را شرح دهیم:

  1. به طور کلی لوله های پلیمری، وزن کمتری نسبت به سایر لوله ها دارند. به همین علت، انرژی کمتری صرف جابجایی، حمل و نقل و حتی نصب این دسته از لوله ها می شود.
  2. از دیگر مزایای آن ها، می توان به انعطاف پذیری این نوع از اتصالات اشاره کرد. از آنجایی که انعطاف پذیری بالایی دارند، مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار و همچنین شکستگی از خود نشان می دهد.
  3. لوله پلیمری از مواد آلی بهداشتی ساخته می شود. به همین علت می توان از این دسته از لوله ها برای خطوط جریان سیالات خوراکی استفاده کرد. چرا که سلامت سیالات در این دسته از لوله ها به خوبی حفظ می شود.
  4. ساختار این لوله ها، به گونه ای است که هیچ گونه درز و یا شکافی بر روی سطح آن ها وجود ندارد. به همین علت، امکان نشت آب و در نهایت خرابی سیستم آب رسانی، به حداقل می رسد.
  5. سطح داخلی تمامی لوله های پلیمری، به صورت کاملا صاف و سیقلی ساخته می شود. این امر از ایجاد رسوبات بر روی سطح داخلی لوله ها جلوگیری می کند و در نتیجه، زمان و هزینه کمتری صرف تعمیر و نگهداری لوله های پلیمری می شود.
  6. از این لوله ها می توان در صنایع و تاسیسات گوناگون استفاده کرد. چرا که این دسته از اتصالات، در برابر سایر مواد شیمیایی، مواد اسیدی و یا حتی بازی، مقاوم هستند.

مواد اولیه لوله پلیمری

به طور کلی، لوله های پلیمری با توجه به نوع ماده اولیه که برای ساخت آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، به دو دسته کلی گرما نرم و گرما سخت تقسیم می شوند. در ادامه به معرفی این دو دسته می پردازیم:

ترموپلاستیک (گرما نرم)

ترموپلاستیک ها یا همان پلیمرهای گرما نرم، به دسته ای از پلیمرها گفته می شود که در صورت قرارگیری در معرض حرارت، منعطف می شوند و می توانند تغییر شکل دهند. از جمله لوله های پلیمری که مواد اولیه تشکیل دهنده آن ها تروموپلاستیک ها هستند، می توان به لوله پلی اتیلن، انواع لوله های PVC و لوله های پلی پروپیلن اشاره کرد.

با توجه به این امر، لوله های فوق در صنایعی که لوله ها با حرارت در تماس نباشند، مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله کاربردهای این دسته از لوله ها، می توان به استفاده از آن در شبکه های آبرسانی، صنایع پتروشیمی و… اشاره کرد.

ترموست (گرما سخت)

ترموست ها یا همان پلیمرهای گرما سخت، دسته ای دیگر از پلیمرها محسوب می شوند که مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت و گرما از خود نشان می دهند. از جمله انواع لوله پلیمری که مواد اولیه تشکیل دهنده آن ها ترموست ها هستند، می توان به لوله اپوکسی، لوله وینیل استر و لوله رزین‌ پلی استر اشاره کرد.

نکته مهم: از دیگر تفاوت های این دو دسته پلیمر، می توان به این موضوع اشاره کرد که پلیمرهای ترموپلاستیک، پس از قرارگیری در برابر حرارت و تغییر شکل، می توانند ذوب شوند و مجددا به شکل مورد نظر تبدیل شوند؛ اما ترموست ها، علی رغم مقاومت خوبی که در برابر حرارت دارند، در دماهای بالا تجزیه می شوند و امکان بازیافت آن ها وجود ندارد.

کاربرد لوله پلیمری

کاربرد لوله پلیمری

لوله پلیمری با توجه به مزایا و ویژگی هایی که دارد، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در این قسمت، برخی از کاربردهای گسترده این نوع لوله ها را بررسی خواهیم کرد.

صنعت آب و فاضلاب

می توان گفت که مهمترین کاربرد لوله پلیمری در صنعت آب و فاضلاب و همچنین ساخت استخر است. این دسته از اتصالات به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند، برای استفاده در خطوط آبرسانی، یک گزینه ایده آل به حساب می آیند. از این لوله ها، می توان برای انواع خطوط آب گرم، آب شرب، فاضلاب های صنعتی و… استفاده کرد.

خصوصاً لوله های UPVC که به دلیل ویژگی های منحصربفردی که دارند، به لوله استخر شهرت یافته اند و از آن ها به وفور در لوله کشی استخر استفاده می شود.

صنعت کشاورزی

از لوله پلیمری می توان در صنعت کشاورزی، به منظور ایجاد خطوط آبرسانی استفاده کرد. از آنجایی که این دسته از لوله ها انعطاف پذیری بسیار خوبی دارند، برای استفاده در زمین های کشاورزی مناسب هستند.

صنعت ساختمان سازی

از دیگر کاربردهای لوله پلیمری، می توان به استفاده از آن در صنعت ساختمان سازی اشاره کرد. در واقع از این لوله ها در شبکه های لوله کشی آب و فاضلاب استفاده می شود. همچنین در سیستم های گرمایشی و سرمایشی نیز از این دسته از اتصالات به وفور استفاده می شود.

خرید لوله پلیمری

خرید لوله پلیمری

لوله های پلیمری در سایزها و مدل های مختلف تولید می شوند. به همین علت انتخاب و خرید این لوله ها، می تواند برای برخی از صنعتگران و خریداران دشوار باشد. اگر قصد خرید لوله پلیمری را دارید، می توانید از طریق شماره های داخل سایت، با کارشناسان فروش اطلس موج آبتین در ارتباط باشید و با توجه به نوع صنعت و پروژه ای که دارید، پس از دریافت لیست قیمت به روز، مناسب ترین لوله پلیمری را با بهترین قیمت خریداری نمایید.

برای این منظور، مشاوران و کارشناسان فروش اطلس موج آبتین، با توجه به نوع پروژه، میزان فشار و حرارت وارده بر لوله، میزان مسیر لوله، شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر، نوع سیالی که در لوله جریان خواهد داشت و… بهترین و مناسب ترین لوله پلیمری را به خریداران معرفی خواهند کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟