لوله استخر

لوله استخر به آن دسته از لوله های آبرسانی اطلاق می شود که به دلیل برخورداری از یکسری استانداردهای کیفی، فنی و بهداشتی، برای استفاده در سیستم لوله کشی استخر، جکوزی، پارک آبی و سایر مجموعه های آبی، مناسب می باشند.
لوله استخر بدون شک، یکی از مهمترین عناصر در تاسیسات مکانیکی استخر محسوب می شود. همانطور که می دانید، آب استخر به واسطه لوله ها و سیستم لوله کشی استخر، از موتورخانه به کاسه استخر و بالعکس، انتقال می یابد.

 

ویژگی های لوله استخری

در این قسمت، قصد داریم لوله استخری را به لحاظ ویژگی هایی نظیر استاندارد، کیفیت، طول عمر و دوام، قیمت، نوع اتصال، نصب و … بررسی نماییم. تا از این طریق، شما را در انتخاب لوله استخری مناسب برای مجموعه آبی مورد نظر خود، راهنمایی نماییم.

 

لوله استخر استاندارد

به طورکلی، توجه به نوع سیالی که قرار است در سیستم لوله کشی جریان یابد، یکی از مهمترین نکاتی است که می بایست در هنگام انتخاب لوله مناسب، به آن توجه کرد. به عنوان مثال، استفاده از لوله های چسبی (لوله هایی که اتصال آن ها از نوع چسبی است.)، در خطوط انتقال سیالات شیمیایی و اسیدی، به دلیل احتمال واکنش سیال مورد نظر با چسب، مشکل ساز خواهد بود. به همین دلیل برای اینگونه مصارف، باید به سراغ لوله هایی رفت که اتصال آن ها به صورت رزوه ای می باشد.
اما سیالی که در لوله استخر جریان دارد، آبی است که با پوست و مو و چشم شناگران در تماس است و ممکن است مقداری از آن، از طریق منافذ گوش و حلق و بینی، به داخل بدن شناگران نیز راه یابد.
بنابراین می توان گفت نوع متریال، کیفیت و استاندارد لوله استخر، مستقیما با سلامت شناگران در ارتباط است. به همین دلیل، لوله استخر باید به گونه ای انتخاب شود که کوچکترین خطری برای سلامت شناگران، ایجاد ننماید. به عنوان مثال، از آن جایی که آب استخر، حاوی برخی ترکیبات شیمیایی مانند کلر است، متریال لوله استخر باید به نحوی باشد که با این ترکیبات شیمیایی، واکنش ندهد. چرا که در غیر این صورت، ممکن است مواد دیگری وارد آب استخر شوند که آب را از وضعیت استاندارد خود خارج کرده و در نتیجه، سلامت شناگران را تهدید نمایند.
به عنوان نمونه، استفاده از لوله هایی با متریال فلزی در سیستم لوله کشی استخر، می تواند منجر به اتفاقاتی نظیر زنگ زدگی لوله ها شود، که این زنگ زدگی، علاوه بر این که پوسیدگی و کاهش طول عمر لوله ها را در پی دارد، موجب ورود برخی ترکیبات شیمیایی مضر، مانند اکسید آهن، به آب استخر می شود.

لوله استخر استاندارد

 

لوله استخر فشار قوی

همانطور که می دانید، سیستم لوله کشی استخر، یک سیستم تحت فشار محسوب می شود. نیروی محرکه ای که پمپ استخر در جریان آب ایجاد می کند، سبب می شود که جریان بدون افت فشار، در کل مدار تصفیه استخر به گردش درآید. از این رو برای سیستم لوله کشی استخر، می بایست از لوله هایی با تحمل فشار بالا استفاده کرد؛ لوله هایی نظیر لوله استخر UPVC فشار قوی PN16 تولید برند داراکار ایران.

 

لوله استخر سبک

از آنجایی که برای اجرای لوله کشی استخر و سایر مجموعه های آبی، به ویژه پارک های آبی، به لوله هایی با سایز بالا نیاز است، سبک بودن وزن لوله، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که در غیر این صورت، فرآیند حمل و نقل و همچنین نصب لوله ها، بسیار پردردسر و پرهزینه خواهد بود.

 

لوله استخر با کیفیت و با دوام

لوله استخر، علاوه بر برخورداری از استانداردهای سلامت و بهداشت، باید از کیفیت بالا و طول عمر مناسب برخوردار باشد. متریال لوله استخر باید به گونه ای باشد که در اثر تماس طولانی مدت با آب و ترکیبات شیمیایی موجود در آب استخر، دچار زنگ زدگی، پوسیدگی، خوردگی و سایر مشکلات و آسیب دیدگی های احتمالی نگردد. چرا که در غیر این صورت، هزینه های نگهداری، تعمیر و تعویض سیستم لوله کشی استخر، سر به فلک می کشد!

لوله استخر مقاوم و مستحکم

سبک بودن لوله، زمانی یک مزیت به حساب می آید که لوله ضمن بهره مندی از وزن پایین، از استحکام بالایی برخوردار باشد. لوله استخر باید در برابر ضربه و انواع فشارهای داخلی و خارجی احتمالی، مقاوم و مستحکم باشد. در غیر اینصورت، لوله خیلی زود دچار ترک خوردگی، خمیدگی و یا شکستگی شده و سیستم لوله کشی، به تعمیر و تعویض احتیاج پیدا می کند.

آب بندی مطمئن لوله استخر

لوله استخر باید به صورت مطمئن آب بندی شده و احتمال وقوع هرگونه نشتی و مشکلات مشابه در آن، نزدیک به صفر باشد.

 

 

انواع لوله استخر

در این قسمت قصد داریم به بررسی و مقایسه انواع لوله استخر بپردازیم. برخی از مجریان تاسیساتی برای اجرای سیستم لوله کشی مجموعه آبی مورد نظر خود، از لوله های فلزی استفاده می کنند. برخی دیگر، لوله های PVC را ترجیح می دهند و بسیاری هم از لوله های UPVC استفاده می کنند. اما به نظر شما، کدام یک از این لوله ها از تمامی ویژگی ها و مزایایی که در قسمت قبل بررسی کردیم، برخوردار است؟
ما با همراه باشید تا در ادامه با بررسی ویژگی ها، مزایا و معایب هر یک از این متریال ها، بفهمیم که کدام یک برای اجرای سیستم لوله کشی استخر و سایر مجموعه های آبی، گزینه ایده آل تری محسوب می شود!

 

لوله استخر PVC

لوله PVC یکی از گزینه های پیش روی مجریان تاسیساتی، برای اجرای لوله کشی مجموعه های آبی است که البته امروزه، کمتر در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد.
آلمانی ها، اولین کسانی بودند که لوله های PVC آب و فاضلاب را تولید کردند و بسیاری از لوله هایی که در اواسط دهه 1930 نصب کردند، هنوز هم کار می کند! تولیدکنندگان آمریکای شمالی، مانند کمپانی لوله شارلوت، برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۵۰ تولید این لوله ها را آغاز کردند.

اولین شبکه های توزیع آب و فاضلاب پی وی سی، در سال ۱۹۵۵ نصب شد و اولین استانداردهای ملی استفاده از لوله و اتصالات PVC در اوایل دهه ۱۹۶۰ تنظیم گردید. شروع استفاده گسترده از این لوله ها توسط مجریان تاسیساتی، به دهه ۱۹۷۰ بر می گردد. از آن زمان تاکنون، لوله های PVC یک پایه اصلی در صنعت لوله کشی و تاسیسات به شمار می آیند.

 

مزایای لوله استخری پی وی سی

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و رسوب گیری
  • عدم زنگ زدگی
  • حفظ کیفیت آب (نه به صورت ۱۰۰ درصد)
  • طول عمر بالا
  • وزن پایین
  • استحکام‌ و مقاومت بالا
  • ضخامت مناسب
  • آب بندی مطمئن
  • قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست
  • قیمت پایین به نسبت لوله های فلزی و UPVC
  • هزینه پایین نگهداری
  • حمل و نقل آسان
  • نصب آسان

 

معایب لوله استخری PVC

لوله های استخر پی وی سی، ضمن مزایای پرشماری که دارند، خالی از ایراد هم نیستند. یکی از مهمترین معایب لوله PVC برای مصارف بهداشتی، وجود فتالات ها و بیسفنول ای (BPA) در ساختار این لوله است؛ فتالات و BPA به عنوان دو ماده نرم کننده در ساختار PVC عمل کرده و باعث انعطاف پذیری بیشتر آن می شوند. هیچ یک از این دو ترکیب، سمیت بالایی ندارند، اما کاملا غیر سمی هم نیستند! BPA فقط در غلظت های بسیار بالا سمی است و خطر کمتری دارد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا نیز در مقادیر مشخصی، آن را بی خطر می داند. اما در مورد فتالات ها، قضیه جدی تر است؛ برخی از انواع خاص فتالات ها، نظیر دی اتیل هگزیل فتالات، یک مهار کننده غدد درون ریز هستند و ممکن است باعث بروز سرطان شوند. با این وجود، بسیاری از محصولات مصرفی، از جمله اسباب بازی های کودکان، با فتالات ساخته می شود!

به همین دلیل است که لوله پی وی سی، کیفیت و سلامت آب را به صورت کامل حفظ نمی کند. از این رو، برای مصارف بهداشتی، نظیر سیستم لوله کشی مجموعه های آبی و همچنین لوله کشی آب آشامیدنی، گزینه ایده آلی محسوب نمی شود. چرا که در این گونه مصارف، بدون شک بحث کیفیت و سلامت آب، در اولویت قرار دارد.

به غیر از مصارف بهداشتی، لوله PVC برای کاربردهای آب گرم هم گزینه مناسبی نیست؛ چرا که تحمل دمای چندان بالایی ندارد و در دماهای بالا (بالای ۶۰ درجه سلسیوس) شروع به نرم شدن و تاب برداشتن می کند. همچنین بهتر است این لوله ها در فضاهای بیرونی و محوطه های سرباز، به صورت روکار اجرا نشوند؛ چرا که لوله PVC در معرض نور مستقیم خورشید، به مرور تحلیل می رود.

اگر بخواهیم به دیگر نقاط ضعف لوله استخر پی وی سی پی ببریم، می توانیم این لوله را با لوله UPVC مقایسه نماییم. لوله های PVC در مقایسه با لوله های UPVC از مقاومت و استحکام کمتری برخوردارند. به علاوه، مقاومت شیمیایی آن ها نیز پایین تر است. به طور کلی، درصد خلوص ماده PVC در لوله های پی وی سی، به نسبت لوله های UPVC، کمتر می باشد. بنابراین برای اجرای سیستم های تحت فشار، نظیر سیستم لوله کشی استخر، با وجود گزینه های مناسب تری مانند لوله استخر UPVC، لوله پی وی سی گزینه ایده آلی محسوب نمی شود.

عمده کاربرد لوله PVC در سیستم های ثقلی مانند کاربردهای مدفون فاضلابی، سیستم های زهکشی و سیستم های آبیاری است. جالب است بدانید که مجله Trenchless Technology در بررسی بازار لوله های مدفون در خاک در سال ۲۰۱۰ ، لوله پی وی سی را در بالاترین رتبه قرار داد.

 

 

لوله استخر CPVC

یکی دیگر از انواع لوله های استخر که مجریان تاسیساتی می توانند در سیستم لوله کشی مجموعه های آبی از آن استفاده کنند، لوله CPVC است. در قسمت قبل که مشخصات لوله پی وی سی را بررسی می کردیم، این نکته را متذکر شدیم که لوله PVC تحمل دمایی چندان بالایی ندارد و در دمای بالاتر از ۶۰ درجه سلسیوس، شروع به نرم شدن و تاب انداختن می کند. لوله CPVC یکی از پسرعموهای لوله PVC است که به منظور جبران این نقیصه ساخته شده است.
لوله سی پی وی سی، طی یک واکنش کلرزنی رادیکال آزاد (Free radical chlorination) از PVC تولید می شود. به همین دلیل است که CPVC را پی وی سی کلردار (Chlorinated PVC) می نامند.

 

ویژگی های لوله استخری سی پی وی سی

لوله استخر سی پی وی سی، ضمن بهره مندی از تمامی ویژگی ها و مزایای PVC، از تحمل دمایی بسیار بالایی نیز برخوردار است.(تا بیش از ۹۳ درجه سلسیوس) از این رو در مواردی که به هر دلیلی، دمای محیط بالاست و یا سیالی که قرار است به وسیله لوله انتقال یابد، از دمای بسیار بالایی برخوردار است، در میان تمامی لوله های پلاستیکی، بهترین گزینه لوله CPVC می باشد.

اما در مورد استخرها و مجموعه های آبی می توان گفت که استفاده از لوله استخر CPVC چندان مقرون به صرفه نیست. چرا که لوله سی پی وی سی، به دلیل برخورداری از یک ویژگی منحصر بفرد در میان لوله های پلاستیکی (مقاومت بالا در برابر حرارت)، قیمت بسیار بالایی دارد. بنابراین از آن جایی که دمای آب و محیط در مجموعه های آبی چندان بالا نیست، استفاده از لوله CPVC ضرورتی ندارد؛ مگر در برخی موارد خاص، مانند لوله ورودی و خروجی هیتر استخر

لوله سی پی وی سی، علی‌رغم قیمت بالایی که دارد، یکی از بهترین و استانداردترین گزینه ها برای استفاده در کارخانجات، صنایع و به ویژه لوله کشی آب آشامیدنی خانگی است. همچنین یکی از انتخاب های ایده آل، برای لوله کشی آبپاش آتش نشانی می باشد.
نکته مهم دیگری که در خصوص لوله CPVC می توان گفت، این است که در شرایط معمول، نمی توان لوله CPVC را به صورت ترکیبی با لوله PVC، در یک سیستم لوله کشی بکار برد. چرا که چسب اتصال این دو لوله با یکدیگر متفاوت است.

 

لوله استخر UPVC

لوله استخر UPVC

یکی از بهترین گزینه هایی که برای اجرای سیستم لوله کشی استخر و سایر مجموعه های آبی، پیش روی مجریان تاسیساتی است، لوله استخر UPVC می باشد.
یو پی وی سی به معنای PVC سخت شده است؛ همانطور که گفتیم، ترکیب PVC حاوی مواد نرم کننده ای همچون فتالات ها و BPA است که اصطلاحا به آن ها عوامل پلاستیسیته می گویند. UPVC طی یک فرآیند اصلاحی، با حذف عوامل پلاستیسیته از پی وی سی تولید می شود؛ حرف U در ابتدای عبارت UPVC که مخفف کلمه Unplasticized می باشد نیز بیانگر همین امر است. بنابراین می توان گفت UPVC نیز یکی دیگر از پسرعموهای PVC محسوب می شود!
بیشترین کاربرد لوله یو پی وی سی، مربوط به لوله کشی استخر و مجموعه های آبی می باشد؛ به همین دلیل، به لوله استخری هم معروف است. لوله UPVC، هم در کاربردهای مدفون در خاک و هم روی خاک به صورت روکار، قابل استفاده است. 

 

مزایای لوله استخری UPVC

عدم زنگ زدگی: متریال یو پی وسی، دچار زنگ زدگی نمی شود.

مقاومت بالا در برابر ضربه: لوله های UPVC مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند و به راحتی دچار مشکلاتی نظیر ترک خوردگی و شکستگی نمی شوند.

تحمل فشار بالا: لوله های یو پی وی سی، به لوله های فشار قوی معروف اند. به همین دلیل یکی از مناسب ترین گزینه ها برای استفاده در سیستم های تحت فشار، مانند لوله کشی استخرها و مجموعه های آبی هستند.

مقاومت شیمیایی بالا: این لوله ها از مقاومت شیمیایی بسیار بالایی برخوردارند. 

مقاومت در برابر رشد باکتری: لوله های UPVC عاری از آلودگی های bio-film هستند که می‌تواند محل مناسبی برای رشد باکتری ها باشد.

طول عمر بالا: یکی از مهمترین نقاط قوت لوله های یو پی وی سی، طول عمر بالای این لوله هاست. لوله های UPVC زیرزمینی (اجرا شده به صورت توکار در زیر زمین) در شرایط مطلوب، می توانند بیش از ۱۰۰ سال کار کنند!

عایق بودن در برابر صدا: لوله های یو پی وی سی، عایق صدا هستند؛ یعنی در صورت استفاده از این لوله ها در سیستم لوله کشی، صدای جریان آب عبوری از لوله ها را نخواهید شنید. بنابراین گزینه بسیار مناسبی برای مصارف داخلی ساختمان به شمار می آیند.

وزن پایین: لوله های استخر U-PVC در عین حال که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردارند، دارای وزن سبکی هستند.

علاوه بر تمامی نکات بالا، موارد زیر را نیز می توان به ویژگی ها و مزایای لوله استخر PVC-U اضافه کرد:

  • مقاومت در برابر سایش و خراش
  • سطح داخلی صیقلی (حرکت روان سیالات داخل لوله)
  • آب بندی مطمئن (عاری از هرگونه نشتی)
  • حفظ کیفیت آب
  • ضدحریق بودن
  • نصب آسان و کم هزینه
  • نگهداری و تعمیر آسان و کم هزینه
  • تنوع سایز
  • قیمت مناسب
  • قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست

 

 

لوله استخری فلزی

لوله های استخری فلزی، گزینه دیگری برای اجرای سیستم لوله کشی مجموعه های آبی هستند که مجریان تاسیساتی می توانند از آن ها بهره ببرند. هرچند که دیگر مدت هاست استفاده از این لوله ها در استخرها و سایر مجموعه های آبی کاملا منسوخ شده است، اما از آن جایی که در گذشته این امر رواج داشته است، ممکن است هنوز هم بسیاری از مجموعه های آبی که در گذشته احداث شده اند، دارای سیستم لوله کشی فلزی باشند. اما به هرحال، این مجموعه ها نیز دیر یا زود ناگزیر به تعویض سیستم لوله کشی خواهند شد.
اما علت منسوخ شدن استفاده از لوله های فلزی، مانند لوله های مسی و گالوانیزه، در سیستم لوله کشی مجموعه های آبی چیست؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت معایب و نواقصی که لوله های فلزی به نسبت لوله های پلاستیکی در کاربردهای آبرسانی دارند، سبب شد که پس از معرفی لوله های PVC و UPVC، مجریان تاسیساتی، استفاده از لوله های مسی و گالوانیزه را برای مجموعه های آبی متوقف کنند‌.

 

معایب لوله استخری فلزی

  • زنگ زدگی
  • خوردگی
  • رسوب گیری
  • مقاومت شیمیایی پایین
  • وزن بالا
  • حمل و نقل دشوار و پرهزینه
  • نصب دشوار و پرهزینه
  • نگهداری و تعمیر دشوار و پرهزینه
  • قیمت بالا

بنابراین با توجه به موارد بالا، می توان گفت امروزه لوله های فلزی برای مصارف بهداشتی، چندان گزینه مناسبی نیستند. چرا که نمی توانند کیفیت و سلامت آب را بطور کامل حفظ کنند. همانطور که در مورد برخی از لوله های PVC در رابطه با وجود افزودنی هایی همچون سرب در ترکیب لوله ابراز نگرانی می شود، برای لوله های فلزی نیز این مسئله در خصوص وجود روی، مورد بحث قرار می گیرد.

در بسیاری از لوله های فلزی، مانند لوله گالوانیزه، از روی به عنوان پوشش سطحی لوله استفاده می شود. اکسیدی که بر روی “روی” تشکیل می شود، در آب خالص نامحلول است. اسیدها به آسانی آن را حل می کنند و هنگامی که هیدراته شود، مانند لوله های آب، محلول های قلیایی ثابت و محلول های آمونیاک، آن را حل می کنند.

بنابراین این که اکسیدی که بر روی لوله های فلزی تشکیل می شود قابلیت انحلال دارد یا نه، کاملا وابسته به خصوصیات سیالی است که در داخل لوله جریان دارد. به عنوان مثال، آب باران که حاوی مقادیر کمی نمک آمونیاک است، اگر طولانی مدت در لوله های فلزی جریان یابد، می تواند اکسید روی را در خود حل کند. اما در عین حال، سیالاتی هم وجود دارند که می توانند بدون کوچکترین خطری مبنی انحلال اکسید روی، از این گونه لوله ها عبور کنند. بنابراین گرچه در بسیاری از موارد، به خصوص موارد بهداشتی، استفاده از لوله های فلزی اقدام مناسبی محسوب نمی شود، اما در بسیاری مصارف دیگر، مضرات احتمالی که در استفاده از آن ها وجود دارد، چندان جدی به نظر نمی رسد.

نکته دیگری که لوله های فلزی را از لوله های پلاستیکی متمایز می کند، واحد سایز بندی این لوله هاست. لوله های فلزی، عمدتا بر اساس اینچ و لوله های پلاستیکی، بر اساس میلیمتر سایزبندی می شوند. به طور کلی در دنیای تاسیسات و صنعت لوله، عموما واحد اینچ، مختص لوله هایی است که دارای اتصال رزوه ای بوده و واحد میلیمتر نیز مخصوص لوله های چسبی می باشد.

 

 

لوله استخر ABS

یکی دیگر از انواع لوله هایی که مجریان تاسیساتی، برای اجرای لوله کشی استخر و سایر مجموعه های آبی می توانند از آن استفاده کنند، لوله ABS (آکریلونیتریل بوتادین استایرن – Acrylonitrile Butadiene Styrene) می باشد.

لوله های ABS به دلیل خصوصیات و ویژگی هایی که دارند، عموما با لوله های PVC مقایسه می شوند؛ این لوله ها که عمدتا سیاه رنگ هستند، به نسبت لوله های پی وی سی، از انعطاف پایین تر و در نتیجه، استحکام و مقاومت بالاتری برخوردارند. همچنین مقاومت شیمیایی بالایی دارند و می توانند کیفیت آب را تا حد زیادی حفظ کنند؛ البته این حفظ کیفیت، صددرصدی نیست. چرا که در ترکیب لوله های ABS نیز درست مانند لوله های PVC، موادی نظیر BPA وجود دارد!

این لوله ها، طول عمر نسبتا بالایی دارند و می توان در موارد مختلفی از آن ها استفاده کرد. اما همانند لوله های پی وی سی، برای استفاده در فضاهای بیرونی و محوطه های سرباز، به صورت روکار، مناسب نیستند؛ چرا که قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و یا سرمای شدید، می تواند باعث تخریب این لوله ها گردد.

لوله های ABS به لحاظ قیمت و هزینه نیز مشابه لوله های پی وی سی هستند. اما در خصوص نحوه نصب، یک تفاوت کلی با لوله های PVC دارند؛ لوله های PVC برای اتصال، پیش از اعمال چسب، احتیاج به استفاده از پرایمر دارند و اصطلاحا باید پرایم شوند، در حالی که اتصال و چسبکاری لوله های ABS، فرآیندی یک مرحله ای است و برای برقراری اتصال، تنها احتیاج به چسب مخصوص دارند.

 

کاربرد لوله استخری ABS

عمده کاربرد لوله ABS در سیستم های ثقلی مانند سیستم های مدفون فاضلابی، سیستم های زهکشی، سیستم های لوله کشی تخلیه و هواکش است. همچنین از این لوله به عنوان عایق الکتریکی نیز استفاده می شود. بنابراین می توان گفت در خصوص موارد کاربرد نیز لوله های ABS، شباهت زیادی به لوله های پی وی سی دارند.

 

 

لوله استخر پلی اتیلن (لوله HDPE)

لوله پلی اتیلن با چگالی بالا (High density polyethylene water pipe) که به اختصار به آن لوله HDPE می گویند، یکی دیگر از انواع لوله هایی است که مجریان تاسیساتی می توانند به منظور اجرای لوله کشی استخر و مجموعه های آبی، از آن استفاده نمایند. این لوله مشکی که با نوارهای نازک آبی رنگ از دیگر انواع لوله متمایز شده است، حدود ۵۰ سال است که برای کاربردهای آب شهری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله های HDPE یکی دیگر از انواع لوله های پلاستیکی هستند که عموما با لوله های خانواده PVC مقایسه می شوند. از آنجایی که روش اتصال لوله های پلی اتیلن فشار قوی، به صورت همجوشی حرارتی می باشد، سیستم لوله کشی دارای ساختاری یکپارچه خواهد بود که احتمال وقوع مشکلاتی نظیر نشتی لوله ها را نزدیک به صفر می کند. اما در عوض، نصب این لوله ها بسیار دشوار و پر هزینه است.

 

ویژگی های لوله های پلی اتیلن

لوله های HDPE به نسبت لوله های پی وی سی، از مقاومت و استحکام بالاتری برخوردارند. همچنین مقاومت شیمیایی و مقاومت دمایی این لوله ها نیز بیشتر است و در برابر گرما و سرمای شدید و همچنین تابش مستقیم اشعه های نور خورشید، تحمل نسبتا بالایی دارند. به همین جهت، برای استفاده در مواردی نظیر لوله کشی های فضای باز (به خصوص فضاهایی که از شرایط آب و هوایی مساعدی برخوردار نیستند.) و یا برای انتقال مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی، گزینه مناسب تری محسوب می شوند. از این رو لوله های HDPE به نسبت لوله های PVC از قیمت بالاتری هم برخوردارند.

 

کاربرد لوله پلی اتیلن

عمده کاربرد لوله های پلی اتیلن سنگین، در سیستم های لوله کشی آب آشامیدنی، لوله کشی فاضلاب، توزیع گاز طبیعی، لوله کشی مواد شیمیایی و فرآورده های نفتی می باشد. همچنین این لوله ها، یک انتخاب محبوب برای سیستم های آبیاری زمین های گلف هستند. اما در مورد استخرها و مجموعه های آبی، می توان گفت از آنجایی که در این گونه مجموعه ها، شرایط شیمیایی و یا دمایی خیلی خاصی وجود ندارد، استفاده از لوله های HDPE با توجه به قیمت بالا و نصب بسیار دشواری که دارند، مقرون به صرفه نمی باشد.
نکته دیگری که در خصوص این لوله ها وجود دارد، این است که لوله های پلی اتیلن فشار سنگینی که برای مصارف بهداشتی استفاده می شوند، با نوع معمولی لوله های HDPE، متفاومت می باشند. این لوله ها باید کاملا از مواد جدید (عاری از ضایعات و مواد بازیافتی) تولید شده و گواهینامه های بهداشتی لازم را اخذ کرده باشند.

 

 

لوله استخر پلی پروپیلن (PP)

لوله پلی پروپیلن هم یکی دیگر از انواع لوله های استخری است که عموما با لوله های پلی اتیلن و پی وی سی، مورد قیاس قرار می گیرد. از جمله نقاط قوت لوله PP، می توان به وزن پایین آن اشاره کرد؛ این لوله در عین سبک بودن، از چگالی بالایی برخوردار است.
در طرف مقابل، یکی از مهمترین نقاط ضعف لوله پلی پروپیلن، مقاومت شیمیایی پایین این لوله می باشد؛ پلاستیک پلی پروپیلن، حدود ۱۰ برابر بیشتر از پلی اتیلن، در معرض تخریب اکسیداتیو است. بنابراین، برای این که لوله PP در برابر شکنندگی در مواجهه با آب کلردار مقاومت کند، باید سطوح بالاتری از آنتی اکسیدان ها به آن اضافه شود.

 

معایب لوله استخری پلی پروپیلن

هنگامی که سطح داخلی لوله PP در معرض سطوح بالای کلر قرار می گیرد، آنتی اکسیدان های موجود روی سطح داخلی لوله، در تماس مستقیم با آب کلردار، اصطلاحا می سوزند و از بین می روند. هنگامی که آنتی اکسیدان ها از سطح لوله حذف می شوند، به دلیل مقاومت ضعیف اکسیداسیون ذاتی پلی پروپیلن، لایه سطحی شکننده می شود. به محض شکننده شدن سطح لوله، زمان زیادی طول نمی کشد تا ترک های سطحی، به عمق دیواره لوله گسترش یابند و لوله تخریب شود.

در نتیجه با توجه به مقاومت شیمیایی ضعیف و استحکام پایین لوله پلی پروپیلن، می توان گفت این لوله، با وجود گزینه های بهتری همچون UPVC و PVC، انتخاب ایده آلی برای استخر و مجموعه های آبی محسوب نمی شود.

 

 

بهترین لوله استخر

با توجه به مقایسات و بررسی های انجام شده در رابطه با انواع لوله استخر، می توان با قاطعیت، عنوان بهترین لوله استخر را به لوله UPVC اختصاص داد. لوله یو پی وی سی، در میان تمامی انواع لوله های استخری، از استاندارد و کیفیت بالاتری برخوردار است و می توان گفت تا به امروز در سراسر جهان، لوله ای استانداردتر و با کیفیت تر از لوله U-PVC برای سیستم های آبرسانی تحت فشار، به خصوص استخرها و مجموعه های آبی، تولید نشده است.

لوله یو پی وی سی در مقابل لوله PVC، از مقاومت و استحکام بالاتری برخوردار است. چرا که همانطور که پیش تر هم گفتیم، درصد خلوص ماده PVC در لوله UPVC بیشتر است؛ دلیل اختلاف قیمت این دو لوله نیز همین امر است. (لوله UPVC قیمت بالاتری به نسبت لوله PVC دارد.)

 

لوله UPVC بهترین لوله برای استخر 

تحمل دمایی لوله استخر یو پی وی سی، به نسبت لوله پی وی سی، بازه گسترده تری را پوشش می دهد. مقاومت شیمیایی این لوله نیز بالاتر بوده و اثری از مواد شیمیایی سمی همچون فتالات ها، BPA و برخی افزودنی های مشکل دار نظیر سرب، در ترکیب UPVC دیده نمی شود. به همین دلیل است که هیچ گونه اثری بر روی آب نداشته و کیفیت آب را به صورت کامل حفظ می کند. از این رو برای مصارف بهداشتی، مانند لوله کشی استخر یا لوله کشی آب شرب، بهترین گزینه محسوب می شود.

البته موارد کاربرد لوله های استخر یو پی وی سی، تنها در لوله کشی مجموعه های آبی خلاصه نمی شود. این لوله ها، کاربردهای متنوع دیگری هم دارند که در این قسمت، به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

 

دیگر کاربرد های بهترین لوله استخری

  • استخر و سایر مجموعه های آبی مانند جکوزی
  • پارک آبی
  • فاضلاب
  • کارخانجات و صنایع
  • سیستم های آبیاری
  • دریاچه های مصنوعی
  • آکواریوم های بزرگ

 

 

لوله استخر پیمتاش

کمپانی پیمتاش پلاستیک ترکیه، بزرگترین شرکت تولید کننده مصالح ساختمانی پلاستیکی در آسیا و خاورمیانه می باشد. یکی از مهمترین تولیدات این کمپانی، لوله های آبرسانی تحت فشار UPVC است که یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین محصولات پیمتاش، در سراسر دنیا محسوب می شوند.
لوله استخر پیمتاش، از تمامی تاییدیه ها و استانداردهای کیفی و بهداشتی بین المللی برخوردار بوده و یکی از ایده آل ترین گزینه ها برای مصارف بهداشتی، نظیر لوله کشی استخر و مجموعه های آبی به حساب می آید.
لوله یو پی وی سی استخری پیمتاش، در فشار ۱۰ و ۱۶ بار و ابعاد گوناگون تولید شده و در قالب شاخه های ۳، ۴، ۵ و ۶ متری، عرضه می گردد.

جهت تهیه کلیه محصولات برند پیمتاش، اعم از لوله استخر پیمتاش، به صورت مستقیم از نماینده معتبر این کمپانی در ایران، با شماره های موجود در سایت، تماس حاصل فرمایید.

 

لوله استخری داراکار

لوله استخری داراکار

یکی دیگر از محبوب ترین برنده های تولیدکننده لوله استخری در بازار داخلی، شرکت داراکار می باشد. این شرکت که در استان اصفهان واقع شده است، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مصالح ساختمانی پلاستیکی در ایران است که محصولات خود را به بسیاری از کشورهای خارجی نیز صادر می کند.
لوله UPVC استخری تولید شده توسط داراکار، کاملا قابل رقابت با نمونه های با کیفیت خارجی بوده و تمامی تاییدیه ها و استانداردهای کیفی و بهداشتی بین المللی را اخذ نموده است.
لوله استخر داراکار، تحت استاندارد ۱۳۳۶۱، در فشار ۱۰ و ۱۶ بار و ابعاد گوناگون تولید شده و عموما در قالب شاخه های ۵ متری، عرضه می گردد. چرا که تمایل اکثر مجریان تاسیساتی ایران، به استفاده از لوله های ۵ متری است. لوله های بلندتر، مثل لوله ۶ متری، حمل و نقل دشوارتری داشته و به همین جهت، زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند؛ مگر برای استفاده در لوله کشی های مسیر که در این صورت، استفاده از اتصالات را به حداقل رسانده و صرفه اقتصادی خواهند داشت.

چند مزیت مهم لوله های یو پی وی سی :

  • تحمل فشار بالا
  • حمل و نقل آسان بر خلاف لوله های فلزی وزن بسیار کمتر نسبت به لوله های فلزی
  • اجرای ساده
  • مقاومت شیمیایی بالا.

ولین بار توسط پارک های آبی در سایز های بالا وارد ایران شدند . از این لوله ها علاوه بر لوله کشی استخر در صنایع کشاورزی آکواریم های بزرگ و… استفاده می شود همچنین برای هر سیالی که دمای آن زیر ۵۰ درجه سانتی گراد باشد میتوان از لوله یو پی وی سی استفاده کرد. به دلیل مزایای فراوان لوله upvc توانسته طیف گسترده ای از صنایع .کشاورزی و..را پوشش بدهد . اتصالات یو پی وی سی عمدتا وارداتی هستند اما خوشبختانه لوله های یو پی وی سی در کشور عزیزمان تولید می شود.

لوله کشی استخر

شرکت اطلس موج آبتین با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه ساخت ، تجهیز و لوله کشی استخر و به عنوان نماینده انحصاری و اولین وارد کننده محصولات برند پیمتاش ، اطلس پول ، پراکوا و… و تنها نماینده فروش رسمی کارخانه پلیمر توس مشهد شرایطی را برای شما بزرگوران فراهم نموده که تمامی تجهیزات مربوط به لوله کشی استخر از جمله لوله استخر و سایر تجهیرات استخر مانند پمپ استخری ، فیلتر شنی و.. را مستقیم از واردکننده و با کمترین قیمت تهیه فرمایید در و در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات مهم و اساسی در زمینه فنی ، محاسبه هزینه ، لوله کشی استخر را در این مقاله به صورت جامع برای شما اورده ایم و شما میتوانید با مراجعه به شماره تماس های موجود در انتهای همین مقاله برای مشاوره رایگان تماس حاصل فرمایید.

 

تا دهه گذشته در لوله کشی استخر لوله کشی سونا و جکوزی نیز از لوله فلزی استفاده می شد که مرسوم به لوله های گالوانیزه (لوله فولادی با روکش از روی ) بودند . اما به دلیل اینکه در استخر شنا میزان کلر آب بیشتر از حد معمول هست و بعد از مدتی لوله های فلزی دچار مشکلاتی همچون ترکیدگی نشتی و… به وجود می آمد. و خسارت های زیادی به همراه داشت . اما در نهایت المان پیش قدم شد و استاندارد جدیدی تدوین کرد.و شروع به تولید لوله های یو پی وی سی کرد این لوله ها ساختار مشابه به لوله های pvc دارند ومقاومت بالایی در مقابل فشار دارند . و چون حرکت آب در لوله های یو پی وی سی تحت فشار است مقاومت و زخامت این مدل لوله ها باید به شدت بالا باشد .پیشنهاد میکنم حتما مقاله لوله و اتصالات upvc را مطالعه کنید. این موارد باعث شد که طی مدت کوتاهی لوله های یو پی وی سی جایگزین لوله های فلزی شوند.