کم شدن آب استخر + راه حل

کم شدن آب استخر

یکی از مسائل مهمی که همیشه در استخر های خانگی و مجموعه های ورزشی به وجود می آید، کم شدن آب استخر می باشد. کاهش آب استخر موضوع پیش پا افتاده ای نبوده و در صورت بروز باید سریعاً به آن رسیدگی کرد.

برخی از افراد تبخیر و کم شدن طبیعی آب استخر را با نشتی آب استخر اشتباه می گیرند. آب استخر بر اثر عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، دمای محیط، دمای آب، میزان تابش خورشید ، وزش باد و … تبخیر شده و از میزان آن کم می شود. در نتیجه لازم است قبل از اقدام برای پیدا کردن نشتی در سیستم استخر به این نکته توجه شود.

نشتی در استخر

هنگام به وجود آمدن یک یا چند مورد از موارد زیر در سیستم استخر خود، لازم است تا برای پیدا کردن نشتی آب اقدام کنید.

  1. تغیرات واضح سطح آب : همانطور که گفته شد افت سطح آب می تواند دلیلی به جز نشتی آب استخر داشته باشد. اما اگر افت آب بیش از مقدار نرمال تبخیر باشد، نشان دهنده نشتی حتمی در کاسه استخر و یا تجهیزات استخر است.
  2. ترک کاشی، دیواره و یا کف استخر: ایجاد ترک در کاشی نشان دهنده نشتی در کاسه استخر می باشد.
  3. افزایش قبض آب : اگر استخر شما به دستگاه پر کننده آب خودکار مجهز باشد، افت سطح آب استخر و نشتی آب را متوجه نمی شوید. اما با بالا رفتن قبض آب و بررسی میزان کار دستگاه پر کننده می توان به نشتی استخر پی برد.
  4. وجود آب در تجهیزات : تجمع آب در اطراف لوله upvc و سیستم های استخر نشانگر نشت آب در سیستم تجهیزات می باشد.
نشتی در استخر

دلایل و علت های کم شدن آب استخر

کم شدن آب استخر دلایل مختلفی داشته و می‌ تواند ناشی از نشتی در سیستم های استخر و یا موارد دیگر باشد. که عموما به دلیل اجرای استخر به صورت غیر اصولی می باشد. در ادامه به برخی از دلایل کم شدن آب استخر ها اشاره می کنیم.

  1. نشت آب از دیواره ها و کف استخر : برای پیدا کردن نشتی کاسه استخر لازم است تا تمامی ورودی ‌ها و خروجی ‌های آب استخر بسته شده و سیستم گرمایشی و فیلتراسیون استخر خاموش شود. بعد از گذشت ۱تا۳ روز میزان آب استخر را چک می کنیم. اگر میزان آب کاهش یافت، متوجه می شویم که در کاسه استخر نشتی وجود دارد. شناسایی و تعمیر نشتی در کاسه استخر سخت و پر هزینه می باشد. اگر نشتی سطحی و کوچک باشد با استفاده از چسب آب بندی استخر و پودر سیمان نشت گیری می شود، اما اگر عمقی و زیاد باشد باید کاسه استخر تخریب و مجدداً عایق کاری شود.
  • نشت آب از لوله ها و تجهیزات سیستم فیلتراسیون : اگر اطراف تجهیزات مانند فیلتر و پمپ خشک باشد، می توان نتیجه گرفت که نشتی آب از لوله های توکار است. در این صورت باید مسیر لوله را تخریب کرده و لوله تعمیر یا تعویض شود.
  • نشت آب از لوله ها و تجهیزات سیستم گرمایشی : در صورت خشک بودن موتور خانه و سالم بودن تجهیزات مانند مبدل حرارتی استخر مجددا می توان نتیجه گرفت که نشتی آب از لوله های توکار در این مسیر می باشد. در این صورت باید مسیر لوله را تخریب کرده و لوله تعمیر یا تعویض شود. اگر نشتی آب از سیستم فیلتراسیون یا گرمایشی باشد، در صورت جدا بودن مسیر آبی این دو سیستم می توان مسیری که نشتی دارد را مسدود  و مسیر آبی هر دو سیستم را یکی کرد.
  • پاشیده شدن آب استخر به بیرون : شیرجه زدن شنا گران در آب به طور مداوم حجم قابل توجهی از آب استخر را خارج می کند. برای جلوگیری از کاهش آب استخر پیشنهاد می شود سطح آب استخر را پایین نگه داشته و استخر را تا لبه پر نکنید. با زهکشی در اطراف استخر نیز می توان از هدر رفت آب جلوگیری کرد.
  • افزایش دمای آب استخر : افزایش دمای آب در استخر های رو باز خصوصا در فصل زمستان باعث افزایش سرعت تبخیر آب شده و سطح آب استخر را کاهش می دهد. در این شرایط برای جلوگیری از هدر رفت و نگه داشتن حرارت آب پیشنهاد ما این است که از روکش خورشیدی برای استخر خود استفاده کنید. روکش خورشیدی با استفاده از انرژی خورشید آب استخر را گرم کرده و باعث کاهش هزینه برق نیز می شود.

خسارات ناشی از کم شدن آب استخر

شاید این تصور را داشته باشید که کم شدن آب استخر مسئله مهمی نبوده و با پر کردن مجدد استخر برطرف می شود، اما این موضوع بسیار اهمیت داشته و اگر به آن توجه نشود ممکن است خسارات سنگینی برای شما ایجاد کند.

اگر دستگاه پر کننده خودکار داشته باشید بلافاصله بعد از کم شدن آب اقدام به پر کردن کاسه استخر تا حد تعیین شده می کند. این کار هزینه آب و برق شما را به طور مشهودی افزایش می دهد.

همانطور که گفته شد کاهش سطح آب استخر ممکن است در اثر نشتی در سیستم فیلتراسیون و سیستم گرمایشی باشد که در این صورت ممکن از به تجهیزات موتور خانه استخر آسیب جدی وارد شود.

 پایین رفتن سطح آب استخر و خالی شدن ورودی اسکیمر های تعبیه شده در بالای دیواره استخر، منجر به ورود هوا به پمپ و فیلتر استخر می شود که ممکن است به این تجهیزات خسارت وارد کند.

خسارات ناشی از کم شدن آب استخر

جلوگیری از کاهش سطح آب استخر

ساخت و نگهداری از استخر ها هزینه بر می باشد اما اگر نکات مراقبتی را رعایت کنید، می توان هزینه های نگهداری از استخر را به طور چشمگیری کاهش دهید. تجهیزات استخر باید به طور مداوم مورد بررسی قرار گرفته و اگر اشکالی در آن وجود دارد سریعاً برطرف شود. برای صرفه جویی در مصرف آب، برق و جلوگیری از کاهش سطح آب استخر نیز روش هایی وجود دارد که با رعایت آن استخر همواره تمیز مانده و هزینه ها نیز کاهش پیدا می‌ کند.

برسی مداوم تجهیزات و نشتی لوله های استخر:

اگر استخر ها به طور مداوم و منظم بررسی شده و نشتی های سطحی آن سریعا رفع شود، از هدر رفت انرژی و آب جلوگیری می شود. عدم توجه به نشتی های کوچک و لوله استخر میتواند باعث هدر رفت حجم قابل توجهی از آب و همچنین خسارت به تجهیزات استخر شود.

روکش خورشیدی برای جلوگیری از کاهش آب استخر:

استفاده از روکش خورشیدی استخر باعث می شود تا آب استخر در اثر عوامل محیطی مانند باد و نور مستقیم خورشید تبخیر نشود و همچنین از آلوده شدن آب توسط شاخ و برگ درختان، گرد و غبار و حشرات مرده جلو گیری می کند . این نوع روکش با استفاده از انرژی خورشید آب استخر را گرم کرده و در نتیجه هزینه برق را کاهش می دهد.

روکش استخر مایع برای جلوگیری از کم شدن آب استخر:

برای افرادی که شرایط خرید روکش خورشیدی را ندارند، روکش مایع استخری توصیه می شود. این مایع مانند یک لایه نامرئی محافظ عمل کرده و از تبخیر آب استخر جلوگیری می کند. این روکش ها از مواد شیمیایی غیر سمی و ضد آفتاب تهیه می شوند. بدیهی است که کارایی این روکش ها در حد روکش خورشید  نبوده و باید به صورت هفتگی و یا ماهیانه تعویض شوند.

جلوگیری از پاشیده شدن آب استخر:

همانطور که در قبل نیز گفته شد  آب بازی کودکان و شیرجه زدن مداوم شناگران در استخر باعث پاشیده شدن آب به بیرون و کاهش سطح آب استخر می شود. در نتیجه برای جلوگیری از هدر رفته آب نباید کاسه استخر را تا لبه پر کرد.

زهکشی اطراف استخر:

یکی از راه های جلوگیری از هدر رفت آب در نتیجه پاشیده شدن آب استخر به بیرون نصب زهکشی در اطراف کاسه استخر می باشد. این سوراخ‌ها حجم قابل توجهی از آب پاشیده شده به بیرون را به کاسه استخر باز می گرداند.

کلرزنی در شب:

به دلیل آنکه سرعت تبخیر کلر و مواد ضدعفونی ‌کننده بالا است، گرمای خورشید می تواند بر روی میزان تبخیر و حجم آب اثر گذار باشد. در نتیجه توصیه می شود ضدعفونی کردن آب استخر در شب انجام شود.

کاشت درخت در اطراف استخر برای جلوگیری از تبخیر آب استخر:

کاشت درخت و گیاه در اطراف استخر باعث جلوگیری از وزش مستقیم باد بر روی سطح آب استخر و تبخیر آن می شود.

5/5 - (22 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟