کلر زنی خطی استخر

کلر زنی خطی استخر

نگهداری درست و اصولی از استخر، موضوعی چالشی مهم و نیازمند تخصص و تجهیزات می باشد. استخر های شخصی و مجموعه های ورزشی باید به طور منظم ضدعفونی و گندزدایی شوند. شفاف کردن آب استخر و جلوگیری از رشد جلبک های استخر و قارچ ها در کف استخر، مستلزم آن است که آب و لوله های استخر را در دوره های منظم از نظر میزان مواد شیمایی چک کرده و در صورت نیاز مواد ضدعفونی کننده اضافه کنیم.

کلر

همانطور که می دانید کلر یا کلرین خاصیت گند زدایی داشته و از ترکیبات کلر دار برای ضد عفونی کردن و نظافت استخر ها استفاده می شود. ترکیبات کلر دار از معروف ترین گندزدا ها  در رابطه با بهداشت استخر ها می باشد. سدیم هیپوکلریت، لیتیوم هیپوکلریت ، دی کلروایزوسیانورات،  اسید هیپوکلروز و کلسیم هیپوکلریت از ترکیبات کلرداری هستند که در ضدعفونی کردن استخر ها از آن ها استفاده می شود.

این مواد ضدعفونی کننده با حل شدن در آب، اسیدی آزاد کرده که خاصیت گند زدایی و اسید شویی استخر داشته و باعث از بین رفتن باکتری های مضر برای سلامت انسان مانند باکتری اشریشیا کلای می شود. دقت داشته باشید که کلر باید در محدود PH مشخصی به آب اضافه شود(ph آب). اگر آب  قلیایی باشد کلر عمل نکرده و گند زدایی انجام نمی شود.

کلر یک گاز زرد رنگ می باشد که به مقدار کمی در آب حل  می شود. کلرهای استخری در بازار به شکل قرص، پودر و مایع به فروش می رسند. دستگاه های کلرزن اتوماتیک معمولاً با قرص کلر کار می کنند.

میزان کلر آب یک استخر باید بین ۱ تا ۳ ppm باشد. میزان کلر آب باید از طریق کیت های مخصوص آب استخر به صورت هفتگی اندازه گیری شده و در صورت لزوم به آن اضافه شود. مقدار بیش از حد مجاز کلر در آب باعث ایجاد بوی نامطلوب در فضای استخر، خارش بینی و گلو، سوزش مجاری تنفسی، سردرد و … می شود. در نتیجه توصیه می شود برای جلوگیری از بالا رفتن و یا پایین بودن سطح کلر آب استخر، به صورت هفتگی مقادیر مواد شیمیایی موجود در آب اندازه گیری شود.

کلر

مزایا و معایب استفاده از کلر

  • کلر نسبت به انواع دیگر ضدعفونی کننده ها در دسترس تر بوده و هزینه پایین تری دارد.
  • کلر به چند شکل قرص، پودر و … وجود دارد.
  • کلر و ترکیبات کلر دار یک گند زدای قوی محسوب می شود.
  • کلر بوی تندی داشته و غلظت کنترل نشده آن برای سلامت انسان مضر است.
  • استفاده از کلر به صورت مداوم به بدنه برخی از استخر ها آسیب می رساند.

انواع کلر استخر

همانطور که گفته شد کلر استخر به چند شکل در بازار موجود می باشند که شما عزیزان با توجه به نوع استفاده از آن (بصورت دستی یا دستگاه کلرزنی) می توانید محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

قرص کلر:

اکثر دستگاه های کلر زنی استخر با قرص کلر کار می کنند. قرص ها در محفظه مخصوص قرار گرفته و پس از روشن شدن دستگاه حل شده و به طور متوازن در استخر پخش می شود. قرص کلر در ابعداد مختلف تولید می شود.

پودر کلر:

پودر کلر را می توان به صورت دستی و مستقیم به آب استخر اضافه کرد. مقدار پودر کلر استفاده شده در هر با ضدعفونی کردن به حجم آب استخر بستگی دارد.

مایع کلر:

کلر مایع نیز مستقیماً و به صورت دستی به آب استخر اضافه می شود. این نوع از کلر ضدعفونی کننده ماندگاری کمتری نسبت به پودر و قرص کلر دارد.

گاز کلر:

گاز کلر شکل خالص و واقعی کلر می باشد اما به دلیل آن که استفاده  از آن ممکن است خطر آفرین باشد، به صورت رایج برای استخرهای خانگی استفاده نمی شود.

انواع کلر

دستگاه کلرزنی استخر

یکی از تجهیزاتی که برای ضدعفونی کردن آب استخر از آن استفاده می شود دستگاه کلرزن می باشد. دستگاه های کلرزن با تنظیم میزان PH آب و اضافه کردن مقدار مشخص کلر با توجه به حجم آب استخر، با دقت بیشتری آب را ضدعفونی کرده و مواد شیمیایی وجود آب را متعادل نگه می دارد.

دستگاه های کلرزنی در انواع و اندازه های مختلف تولید شده و شما عزیزان با توجه به حجم استخر و نیاز خود می توانید آن را تهیه کنید. از انواع دستگاه های کلرزنی می توان به کلرزن شناور، نمکی، اتوماتیک، خطی ، آف لاین و … اشاره کرد.

انواع دستگاه کلرزنی

کلرزن شناور استخر :

کم هزینه ترین نوع کلرزن، کلرزن شناور می باشد. استفاده از این نوع کلرزن بسیار آسان بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد. در ابتدا باید قرص کلر را درون محفظه مخصوص کلرزن شناور گذاشته و کلر زن را در آب قرار داد. با حرکت کردن کلرزن شناور در آب، قرص کلر حل شده و کلر به درون آب پخش می شود.

توجه داشته باشید که هنگام استفاده از قرص کلر به دلیل حساسیت زا بودن این ماده از دستکش استفاده نمایید.

این نوع کلرزن مدل ها و حجم های مختلفی دارد. به دلیل آن که اغلب دستگاه های کلرزن شناور از مواد پلاستیکی ساخته شده اند، به مرور زمان و در اثر نور مستقیم خورشید خراب شده و خاصیت شناوری خود را از دست می دهند.

کلرزن اتوماتیک استخر:

کلر زن های اتوماتیک  کاملا دقیق و تخصصی به طور مداوم میزان اسیدیته و کلر آب را برسی کرده و در صورت نیاز به آب استخر کلر اضافه می کند. این دستگاه در مسیر دیگر تجهیزات استخر نصب می شود. کلرزن اتوماتیک پیشرفته ترین روش برای ضدعفونی کردن آب استخر محسوب می شود.

کلرزن نمکی استخر :

کلر زن های نمکی با استفاده از واکنش های شیمیایی نمک موجود در آب را به مواد ضدعفونی کننده مانند کلر تبدیل کرده و به  طور اتوماتیک به آب استخر اضافه می کند. کلری که دستگاه کلرزن نمکی تولید می کند از انواع دیگر کلر سالم  تر و ملایم تر است و بوی تندی ندارد.

مقدار یک قاشق غذا خوری در هر گالن آب می تواند نمک مورد نیاز دستگاه کلرزن نمکی را تامین کند. در طولانی مدت  نمک موجود در آب ممکن است به سازه استخر های بتنی و آهنی آسیب برساند اما استفاده از این نوع کلرزن در سیستم استخر های فایبرگلاس توصیه می شود.

کلرزن خطی استخر :

دستگاه کلرزن خطی در مسیر برگشت آب از سیستم فیلتراسیون استخر و سیستم گرمایشی استخر قرار می گیرد. با رسیدن آب به دستگاه کلرزن خطی مقدار معینی از کلر به آب اضافه می شود. دستگاه کلرزن خطی با استفاده از قرص کلر فعالیت می کند. شایان ذکر است که انشعاب لوله کلر زن خطی باید بعد از سیستم فیلتراسیون و سیستم گرمایشی قرار بگیرد و پس از اضافه شدن کلر، آب مستقیما به کاسه استخر وارد شود. این کار به دلیل عدم برهم خوردن تجهیزات استخر انجام می شود.

دستگاه کلرزن خطی از یک پمپ تزریق، شاسی، محفظه قرص، تابلو برق و … تشکیل شده است. این دستگاه بین ۲ تا ۴ کیلوگرم ظرفیت برای قرار گرفتن قرص کلر را دارد. این دستگاه با توجه به حجم آب استخر میزان مشخصی از کلر را به طور یکنواخت به آب استخر وارد می کند.

لازم به ذکر است در هنگام کار با دستگاه کلرزن خطی و قرار دادن قرص در محفظه، دستگاه باید از قبل خاموش شده و بعد از گذشت چند دقیقه درب آن باز شود، چرا که استنشاق گاز کلر برای دستگاه تنفسی انسان بسیار مضر است.

دستگاه کلرزن نیز مانند دیگر تجهیزات استخر باید به طور مداوم برسی شود. با بروز مشکلی در روند کار دستگاه کلرزن خطی میزان کلر آب استخر تغییر کرده  که این مسئله بسیار خطر آفرین است.

4.7/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟