طراحی موتورخانه استخر

طراحی موتور خانه استخر

طراحی موتور خانه استخر

حتما برای شما اتفاق افتاده که برای تفریح به یک استخررفته باشید و هنگام راه رفتن در اب یا شنا کردن در نقاط مختلف استخر متوجه اختلاف دمای اب  شده باشید علت این موضوع عملکرد ناقص سیستم مکانیک استخر و طراحی اشتباه لوله کشی استخر است. وقتی در استخر فضا های مرده یا نقاط کور ایجاد شود عملیات سیرکوله اب درست انجام نمی شود. جالب است بدانید علاوه بر وجود اختلاف دما در این نقاط که توسط پوست شما حس شده است در این نقاط مرده استخر تصفیه اب نیزبه درستی صورت نمیگیرد و همین فضا ها محل تجمع انواع قارچ ها باکتری ها و ویروس ها می شود. نکته مهم در خصوص نقاط مرده استخر این است که با وجود خرید سیستم تصفیه خوب برای استخر از قبیل فیلتر شنی پمپ تصفیه کلر زن و سیستم یو وی باز هم تصفیه نامناسب صورت گرفته و عملا نقش دستگاه های تصفیه اب کم رنگ میشود.و شاهد رشد جلبک قارچ  باکتری و انواع ویروس ها درآب استخر شنا هستیم.

چرا نیاز به نقشه تاسیسات استخر داریم؟

از انجایی که محل ساخت اکثر پروژه های استخر در ویلا های خارج شهر هستند  و در این نقاط معمولا افراد با دانش فنی و مجهز به استاندارد های ساخت استخر کمتر فعالیت دارند لذا ساخت استخر ها به نصاب ها و لوله کش های سنتی سپرده میشود . ولی در صورت استفاده از یک نقشه موتورخانه استخر که توسط یک تیم  مهندسی مخصوص استخر شما طراحی شده باشد که شامل: نقشه چیدمان تجهیزات استخر در موتور خانه و نقشه لوله کشی استخرو همچنین  نقشه تصفیه خانه استخر باشد معادلات کار شما را تغییر میدهد و شما میتوانید نسبت به ساخت استخر با کمک نقشه ها اجرایی نظارت داشته و از پیمانکار استخر خود تقاضاکنید تا مطابق نقشه های اجرایی طراحی شده رفتار کند.شرکت اطلس موج  ابتین با بهره گیری تیم فنی مهندسی خود امادگی همکاری با کلیه صاحبان استخر و فضا های ابی عمومی و اکواریوم های حرفه ایی جهت  طراحی نقشه استخر وطراحی نقشه موتور خانه استخر را دارد.

مقدمه:

در مررحله اول در طراحی استخرباید به شناخت و تفاوت های استخر های سنتی(اسکیمر) و مدرن (سریز) بپردازیم.

استخر سنتی(اسکیمر):

این استخر ها با بهره گیری از تصفیه نقطه ایی در سطح اب به تصفیه اب و جمع اوری برگه ها چوب وچربی از سطح اب میپردازند اما همانطور که در شکل بالا نیز ملاحظه میکنید امکان پالایش و تصفیه کل سطح استخر به طور هم زمان وجود ندارد در ادامه به مزایا و مشکلات سیستم اسکیمر می پردازیم:

مزایای استخر اسکیمر

  • اجرای بدون نیاز به دید فنی و کمی ساده تر  
  • قیمت کمی ارزان تر در اجرا

مشکلات استخر اسکیمر

  • ایجاد نقاط مرده در استخر به علت محدودیت سیرکوله از سطح اب
  • ایجاد جلبک و تولید قارچ در کف استخر به علت دهش و مکش در دیواره ها
  • وجود چربی در سطح اب و عدم جمع اوری مناسب مو و برگ از سطح اب
  • هدر رفت اب پس از هر بار شیرجه زدن شنا گران به علت نبود سیستم بالانس تانک
  • ایجاد رد خشک شدگی و رسوب اب در دیواره های و دید ناپسند بصری

استخر مدرن( سریز):

مزایا استخر های سریز (OVERFLOW) :

  • گردش بهتر اب به واسطه طراحی لوله کشی اب از کف
  • از بین رفتن نقاط کور استخر و تصفیه بهتر اب
  • زیبای بصری بیشتر به علت هم سطح بودن
  • پایین نرفتن سطح اب سطح استخر به علت وجود بالانسینگ تانک در هنگام بک واش فیلتر شنی 

استخر سر ریز با طراحی مدرن OVERFLOW

اگر قصد راه اندازی  و اجرای یک استخر بتنی برای ویلا یا ساختمان خود را دارید باید ابتدا به تخمین ابعاد موتور خانه استخر خود و طراحی موتور خانه استخر پرداخته شود. داشتن نقشه موتورخانه استخر و نقشه فودیاگرام استخر و نقشه چیدمان تجهیزات استخر اهمیت دارد در ادامه این مطلب با گروه اطلس موج ابتین طراح  و مجری انواع استخر و فضا های ابی با ما  همراه باشید.

نقشه موتور خانه استخر

جهت طراحی نقشه موتورخانه استخر باید این موارد را به طراح اطلاع رسانی فرمایید:

  1. ابعاد استخر و ابعاد جکوزی
  2. استخر جهت استفاده چهار فصل است یا فقط تابستان
  3. فیلتر شنی استخر دارای شیر از بالا است یا از کنار فیلتر
  4. قصد تجهیز و راه اندازی جکوزی را داریم یا خیر
  5. قصد تنظیم گرمایش اب استخر با پکیج گرمایشی دارید یا با دیگ و مبدل

مراحل طراحی موتورخانه استخر

موتورخانه استخر که به عنوان اتاق تجهیزات استخر نیز شناخته می شود، جزء حیاتی سیستم استخر است. تجهیزات مکانیکی و الکتریکی استخر از جمله پمپ ها، فیلترها، بخاری ها و کنترلرها را در خود جای داده است. مراحل طراحی موتورخانه استخر به شرح زیر است:

 مرحله اول انتخاب تجهیزات استخر وسایل تصفیه استخر فاکتور موثر در سایز موتور خانه استخر است جهت طراحی موتورخانه باید در ابتدا حجم اب قابل گردش استخر را محاسبه کنیم .بر اساس استاندارد جهت استخر های خانگی میزان 4 الی 6 بار گردش اب در روز محاسبه میشود.

مرحله دوم  در این مرحله با مراجعه به کاتالوگ شرکت اطلس موج ابتین یا برندی که قصد خرید تجهیزات استخر از ان را دارید با در دست داشتن دبی گردش اب استخر به انتخاب پمپ تصفیه .فیلتر شنی فیلتر یو وی پکیج گرمایش استخر دیگ مشعل و مبدل استخری و اسکیمر و دستگاه ازون ژنراتور می پردازیم.

مرحله سوم طراحی الکتریکی: طراحی الکتریکی اتاق تجهیزات استخر شامل تعیین توان مورد نیاز برای هر قطعه از تجهیزات و طراحی یک سیستم الکتریکی است که این الزامات را برآورده می کند. طراح همچنین باید اطمینان حاصل کند که سیستم الکتریکی تمام قوانین و مقررات ایمنی را رعایت می کند.

مرحله چهارم طراحی لوله کشی: طراحی لوله کشی اتاق تجهیزات استخر شامل طراحی سیستمی از لوله UPVC و شیرها است که تجهیزات را به استخر متصل می کند و امکان گردش و فیلتراسیون مناسب آب را فراهم می کند. طراح باید اطمینان حاصل کند که سیستم لوله کشی به درستی اندازه گیری شده است تا بتواند سرعت جریان و فشار آب را کنترل کند.

مرحله پنجم طراحی نهایی: پس از تکمیل تمام مراحل طراحی، طراح یک سند طراحی نهایی ایجاد می کند که شامل نقشه های دقیق و مشخصات اتاق تجهیزات استخر است. این سند به عنوان طرحی برای ساخت و نصب عمل می کند و اطمینان می دهد که اتاق مطابق با مشخصات طراح ساخته شده است و تمام الزامات ایمنی و مقررات را برآورده می کند

 طراحی پایپینگ استخر (نقشه لوله کشی استخر) :

با در دسترس داشتن دبی گردش اب استخر با کمک جدول زیر می توان سایز لوله استخر را با یکی از روش های سرعت جریان اب یا افت فشار محاسبه کرد. دبی در این جدول بر مبنای گالن بر دقیقه و افت فشار در هر 100 فوت از لوله کشی محاسبه شده است. سرعت 5.5 فوت بر ثانیه جهت انتخاب سایز لوله های اصلی و 4 فوت بر ثانیه پیشنهاد میشود. در خصوص طراحی استخر خود و ثبت سفارش طراحی موتور خانه استخر می توانید با بخش مهندسی شرکت اطلس موج در ارتباط باشید.

در انتها به این نکته اشاره می کنیم ساخت یک استخر سالم و زیبا که در طول سالیان دارای تصفیه مناسب باشد و زیبایی خود را حفظ کند علاوه بر خرید تجهیزات استخر صحیح و استاندارد نیازمند طراحی و نقشه موتور خانه است .شرکت اطلس موج ابتین اماده همکاری با شما کارفرمایان محترم در بخش طراحی و تجهیز استخر و فضا های ابی است. 

4.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟