بک واش فیلتر شنی

بک واش فیلتر شنی

بک واش نام فرآیندی است که برای شستشوی فیلترهای شنی انجام می گیرد. اگر بخواهیم برای بک واش یک معادل فارسی بیاوریم ، به کلمه ” پس شویی” می رسیم که چون واژه چندان جالبی نیست ، فاقد استفاده بوده و هم در میان صنعتگران و هم در میان عموم مردم این فرآیند با عنوان اصلی خود یعنی همان بک واش نام برده می شود.

فیلتر های شنی دارای یک مخزن حاوی سیلیس (شن) می باشند. اساس کار آن ها بدین ترتیب است که با عبور دادن آب از این مخزن ، تمامی ناخالصی های فیزیکی آب را به واسطه سیلیس ها جدا نموده و آن را از هرگونه ضایعات فیزیکی می زدایند. این پروسه در نهایت منجر به تصفیه فیزیکی آب استخر ، جکوزی یا هر مجموعه آبی دیگر می گردد. بدیهی است که با تکرار این فرآیند ، به مرور زمان سیلیس فیلتر شنی کارایی خود را از دست داده و اصطلاحاً اشباع می شوند. چرا که تمامی خلل ها و منافذ میان آن ها به واسطه آلودگی ها و ناخالصی های فیزیکی آب پر شده و پوشانده می شود. در این حالت فیلتر شنی عملاً قابلیت تصفیه آب را از دست داده و برای احیا و شروع مجدد عملیات تصفیه ، احتیاج به بک واش دارد.

فرآیند بک واش فیلتر شنی

بک واش فیلتر شنی یک فرآیند بسیار ساده و کاملاً قابل فهم می باشد. برای انجام بک واش ، کافیست آب در جهت عکس جهت همیشگی وارد فیلتر شنی و سپس از آن خارج شود. در فرآیند فیلتر ، آب از بالای فیلتر وارد شده و از پایین خارج می گردد. در حالیکه در فرآیند بک واش ، آب از قسمت پایین ، وارد فیلتر شده و این بار از بالا خارج می شود. به همین دلیل است که بک واش به شستشوی معکوس فیلتر شنی معروف است. همین حرکت جریان در عکس جهت همیشگی ، سبب می گردد ضایعات و آلودگی های فیزیکی بجا مانده و گیرافتاده در میان سیلیس ها ، از آن ها جدا شده و از بالای فیلتر خارج شوند. بدین ترتیب سیلیس ها از وجود ناخالصی پاک شده و فیلتر شنی دوباره آماده تصفیه فیزیکی آب می گردد.

روش های مختلف انجام بک واش

برای انجام فرآیند بک واش سه حالت مختلف وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت

  • حالت اتوماتیک : در این حالت فرآیند بک واش به صورت کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی انجام می گیرد. بدین ترتیب که با توجه به اختلاف فشار ، برای سیلیس ها دو وضعیت متمایز تحت عناوین سیلیس تمیز و سیلیس آلوده تعیین می گردد و در بازه های زمانی مشخص با توجه به وضعیت سیلیس ها ، عملیات بک واش به صورت اتوماتیک انجام می گیرد.
  • حالت نیمه اتوماتیک : در این حالت عملیات بک واش به واسطه شیرهای شش راهه انجام می شود. این شیرها که بر روی فیلترهای شنی نصب می شوند ، دارای یک اهرم می باشند که قرارگیری فیلتر در حالت های مختلف از جمله تصفیه (فیلتر) ، بک واش و … به وسیله آن انجام می گیرد.
  • حالت دستی : در این حالت فرآیند بک واش به صورت کاملاً دستی و به واسطه 4 یا 5 عدد شیر انجام می شود. گرچه حالت دستی بک واش یک روش قدیمی محسوب می شود اما هنوز هم در بسیاری از موارد از جمله فیلتر های صنعتی و فلزی بزرگ از این شیوه استفاده می گردد.

حال اگر بخواهیم این سه روش را با یکدیگر مقایسه کنیم ، می توانیم بگوییم بیشترین کاربرد و مورد استفاده ، به خصوص در صنایع خانگی ، مربوط به حالت نیمه اتوماتیک است. به طوریکه چیزی حدود 90 الی 100 درصد از صنایع خانگی از شیرهای اهرمی شش راهه (حالت نیمه اتوماتیک) برای انجام عملیات بک واش فیلترهای شنی استفاده می کنند.

[heading tag=”h2″ align=”center” color=”#000″ style=”lines” color2=”#000″]بهترین زمان برای بک واش فیلتر شنی[/heading]

برای زمانبندی انجام عملیات بک واش نمی توان یک برنامه عمومی مشخص تنظیم کرد. چرا که بسته به عوامل و فاکتورهای مختلف از جمله بار آلودگی استخر ، بار شناگران وارد شده به استخر و … زمانبندی انجام بک واش برای هر مجموعه آبی می تواند کاملاً متفاوت باشد. به گونه ای که ممکن است برای یک استخر هر روز و برای استخری دیگر تنها ماهی یکبار به انجام بک واش جهت شستشوی فیلتر شنی نیاز باشد. بنابراین می توان گفت برای انجام بک واش ، بازه زمانی خاصی مشخص نشده است ، بلکه این عملیات تنها زمانی انجام می گیرد که سیلیس های فیلتر شنی به حالت اشباع رسیده و فیلتر دیگر قابلیت انجام تصفیه آب را نداشته باشد. در این حالت به دلیل گرفتگی سیلیس ها ، جریان آب در خروجی فیلتر و نهایتاً در کل سیستم ، دچار افت فشار خواهد شد. که برای پی بردن به این افت فشار دو روش زیر وجود دارد:

  • استفاده از مانومتر : مانومتر یا گیج فشار ، فشارسنجی است که به منظور اندازه گیری فشار جریان بر روی تمامی فیلترهای شنی نصب می شود. در صورت عدم وجود مانومتر بر روی فیلتر نیز می توان این دستگاه را در قسمت خروجی فیلتر به راحتی نصب کرد. بر اساس بسیاری از استاندارد ها و دستورالعمل های توصیه شده توسط کمپانی های سازنده ، فیلتر شنی زمانی به بک واش احتیاج دارد که فشار در مانومتر به میزان 0.5 بار کاهش یابد. و به عقیده بسیاری دیگر نیز تنها 0.3 بار افت فشار ، برای انجام عملیات بک واش کافی است.
  • نظارت بصری : در این روش همانطور که از نامش پیداست ، آب خروجی از فیلتر به لحاظ تمیزی و میزان کاهش آلودگی های فیزیکی ، از طریق رؤیت چشمی ، مورد بررسی قرار می گیرد. مشاهده آلودگی و ناخالصی در آب خروجی از فیلتر ، نشان دهنده کاهش اثرگذاری فیلتر در تصفیه فیزیکی آب است که این امر نیز بیانگر نیاز سیلیس ها به انجام عملیات بک واش می باشد.

مدت زمان انجام بک واش

معمولاً تمامی فیلترهای شنی در قسمت خروجی ، مجهز به سایت گلس (شیشه رؤیت) هستند. سایت گلس یک مخزن شیشه ای است که شما را قادر خواهد ساخت آب خروجی از فیلتر را در طول انجام فرآیند بک واش به راحتی با چشم مشاهده نمایید. در ابتدای فرآیند بک واش ، آلودگی ها و ناخالصی های فیزیکی جدا شده از سیلیس ها داخل سایت گلس دیده می شوند ، اما پس از گذشت مدتی از شروع عملیات (معمولاً 30 ثانیه تا 1 دقیقه) خواهید دید که دیگر اثری از آلودگی نبوده و تنها چیزی که در سایت گلس قابل رؤیت است ، آب تمیز می باشد. این بدان معنی است که سیلیس ها از ناخالصی پاک شده و زمان اتمام فرآیند بک واش فرا رسیده است.

برای اینکه فیلتر شنی به درستی کارکند خیلی اهمیت دارد که سیلیس آن همیشه تمیز باشد.

بعد از حدود ۵ الی ۱۰ روز  یا زمانی که فشار مانومتر روی فیلتر حدود ۰٫۲ بار کاهش یابد ، زمان بک واش فرارسیده است که به شرح ذیل میباشد : 

  • پمپ را خاموش کنید.
  • شیر را روی حالت بکواش بگذارید.
  • پمپ را روشن کنید برای مدت ۳ الی ۴ دقیقه بکواش کنید یا تا زمانی که آب خروجی شفاف شود. نکته : هر نوع هیتر برقی باید خاموش باشد.
  • پمپ را خاموش کنید.
  • شیر را روی حالت (۳)Rinse (شستشو) قرار دهید و پمپ را برای ۱ تا ۲ دقیقه روشن نگه دارید.
  • سپس مجدد پمپ را خاموش کنید.
  • شیر را روی حالت Filter قرار دهید.
  • پمپ را روشن کنید  (هیتر یا گرمکن را روشن کنید).

 

سیستم های بکواش اتوماتیک همه مراحل مذکور را به صورت کاملا اتوماتیک به ترتیب و فقط با تعیین زمان مورد نظر از سوی اپراتور به صورت کاملا خودکار انجام میدهند.

نکته:

  • به ازای هر متر مربع سطح فیلتر ۶ متر مکعب آب برای بک واش مورد نیاز است.
  • در هنگام روشن بودن پمپ به هیچ عنوان حالت شیر شش راهه را تغییر ندهید.
  • برای بک واش فیلترهای شنی با ارتفاع زیاد نیاز به کمپرسور هوا نیز می باشد.

برای مشاره رایگان و آگاهی از هزینه تجهیزات استخر و جکوزی با شماری های درج شده تماس حاصل فرمایید :

تماس یا ما

021-88784682

021-88784687