ساخت سونا بخار

طراحی و ساخت سونا بخار

سونا

سونا یا Souna که در زبان فرسی با نام گرم خانه نیز شناخته می شود، یک اتاق کوچک است که به منظور استفاده از بخار و یا گرمای خشک، معمولا از جنس چوب ساخته می شود. از سونا جهت درمان عضلات و مفاصل، دفع سموم بدن، استراحت، ریلکسیشن، افزایش چربی سوزی و … استفاده می شود.

حمام بخار یا گرمابه بخار نیز از زمان های گذشته در بین مردم ایران، روم و یونان رواج داشته است. اما منشا سونای امروزی در کشور فنلاند بوده و تامپره را پایتخت سونای جهان می دانند. قدمت ساخت و استفاده از سونا در این کشور به حدود ۱۰۰۰سال پیش باز می گردد.

در گرمابه های بخار از آب چشمه های آب گرم طبیعی استفاده می شود. در سیستم این گرمابه ها آب بوسیله پمپ و لوله از چشمه های آب گرم یا لوله استخر به محل گرمابه انتقال پیدا می کند. برای گرم نگه داشتن آب در حمام بخار از هیتر استفاده می شود. گرمابه های بخار خاصیت درمانی و ریلکسیشن دارند.

لازم به ذکر است که گرمابه بخار با سونای بخار تفاوت دارد. گرمابه بخار با ایجاد یک محیط مرطوب از آب گرم و بخار آن ایجاد می شود اما در سونای بخار، بخار موجود از تماس آب با دیگ بخار ایجاد می شود.

سونا

انواع سونا

با در نظر گرفتن میزان رطوبت و درجه حرارت موجود در سونا، می توان آن را به چند نوع تقسیم کرد.

سونا خشک :

درجه حرارت در این نوع سونا از انواع دیگر بیشتر بوده (در حدود ۹۰ درجه سانتی گراد) و میزان رطوبت آن کمتر می باشد.(در حدود ۵ درصد)

سونا خشک یک اتاقک چوبی بوده که برای گرمایش آن از هیتر استفاده می شود. سونا شامل پنجره ، درب  و دو ردیف سکو است. درب سونا باید به راحتی باز شده و فاقد قفل باشد.

سونا مرطوب:

درجه حرارت سونا مرطوب از سونا خشک کمتر بوده و در حدود ۸۰ درجه سانتی گراد می باشد. همچنین میزان رطوبت موجود در آن در حدود ۲۰ درصد است.

سونا بخار :

سونا بخار با حدود ۸۰ درصد رطوبت بیشترین میزان رطوبت را داشته اما در مقابل دمای آن کمتر بوده و در حدود ۵۰ درجه سانتی گراد می باشد. در برخی از سونا بخار ها برای ایجاد فضایی آرام و خوش بو از گیاهان معطر و آرامش بخش مانند نعنا، کاج، اکالیپتوس، لیمو و … استفاده می شود.

سونا مادون قرمز:

در سونای مادون قرمز برخلاف دیگر انواع سونا از مادون قرمز به عنوان منبع انرژی برای بالا بردن دمای آب استفاده می شود. به کارگیری این روش در بسیاری از کشورها در دنیا مرسوم نمی باشد

سونا بخار

همانطور که گفته شد سونای بخار بیشترین میزان رطوبت را داشته و در محیط آن بخار آب بسیاری وجود دارد (رطوبت آن در حدود ۱۰۰ درصد نیز می تواند باشد) . در ساخت سونا از مصالح متنوعی استفاده می شود که کاربرد سرامیک در تمام آن ها بیشتر است. سرامیک به دلیل آن که در مقابل آب نفوذ ناپذیر است، گزینه خوبی برای ساخت سونا بخار محسوب می شود.

یک اتاق سونا بخار شامل پخش کننده بخار، حوض آب سرد و دو ردیف سکو می باشد. افراد با استفاده از آب سرد و خنک کردن بدن می توانند مدت زمان بیشتری را در سونا بخار بگذرانند.

مزایای استفاده از سونا

  1.  هوای گرم با باز کردن منافذ پوستی و افزایش تعریق بدن باعث دفع سموم می شود.
  2. هوای گرم باعث بهبود عملکرد و کاهش درد در عضلات و مفاصل می شود.
  3. استفاده از سونای معطر باعث آرامش، بهبود تنفس و مجرای تنفسی، طراوت پوست و … می شود.
  4. استفاده از سونا گردش خون را بهبود می بخشد.
  5. استفاده از سونا باعث ایجاد آرامش و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

نکات ایمنی در استفاده از سونا

  1.  استفاده از سونا برای افراد باردار، افراد با مشکلات قلبی و تنفسی، کودکان زیر ۵ سال ممنوع می باشد.
  2. مدت زمان تحمل هر فرد متفاوت است اما توصیه می شود که افراد بیش از ۱۵ دقیقه از سونا استفاده نکنند.
  3. توصیه می شود با هیچ گونه وسیله اضافه مانند زیور آلات، ساعت ، وسایل بازی و … وارد سونا نشوید.
  4. توصیه می شود قبل و بعد از ورود به سونا دوش بگیرید.
  5. در هنگام حضور در اتاق سونا حرکات ورزشی سنگین انجام ندهید.
  6. به علت عدم آسیب رساندن به سیستم تنفسی خود به هیچ عنوان بیشتر از ۲۰ دقیقه از سونا استفاده نکنید.
  7. به علت تعریق و از دست دادن آب بدن در هنگام استفاده از سونا توصیه می شود بعد از خارج شدن از سونا به اندازه کافی آب بنوشید.

طراحی و ساخت سونا بخار

استفاده از سونا شخصی بعد از یک روز کاری خسته کننده می تواند بسیار آرامش بخش باشد. برای ساخت یک اتاق سونا بخار باید مراحل زیر طی شود.

  1. طراحی و ساخت اتاق سونا
  2. عایق بندی و آب بندی اتاق سونا
  3. نصب تجهیزات مانند دیگ بخار، لوله کشی ، روشنایی و …

ساخت اتاق سونا:

قبل از اقدام به شروع ساخت اتاق سونا لازم است تا طراحی اتاق صورت گرفته و جای موتور خانه و تجهیزات استخر سونا از قبل مشخص شود.

اتاق سونا یک اتاق با متراژ دلخواه است ( معمولا بین ۵ تا ۳۰ متر) که سقف آن معمولا بصورت شیب دار ساخته می شود. ارتفاع سقف اتاق سونا بین  ۲_۲.۱ متر در نظر گرفته می شود.

درب اتاق سونا باید کاملا عایق بندی شود تا بخار از آن عبور نکند. در ساخت اتاق سونا برای استفاده راحت و ایمنی بیشتر از درب های کشویی یا لولایی که قفل نمی شوند، استفاده می شود.

برای عایق کاری سقف و دیواره های اتاق سونا از فیبر شیشه ای و مانع بخار آلومینیومی استفاده می شود. مرحله عایق بندی در ساخت اتاق سونا بسیار حائز اهمیت است.

جنس سیمان مورد استفاده در روند ساخت اتاق سونا و نحوه سیمان کاری بسیار مهم است. اگر سطح سیمان صاف نباشد، به طبع آن کاشی کاری نیز به درستی انجام نخواهد شد. در مرحله بعد از سیمان کاری برای ایجاد یک سطح صاف در کف و دیواره های اتاق سونا از سنگ، کاشی و یا سرامیک استخری استفاده می شود. به دلیل وجود قطرات آب، کف اتاق سونا بسیار لیز می باشد لذا توصیه می شود جهت ایمنی بیشتر اتاق سونا در روند ساخت از سرامیک های استخری با طرح ریز استفاده شود.

جهت نشستن و دراز کشیدن افراد در داخل اتاق سونا بخار سکوهایی تعبیه می شوند. در صورت وجود فضای کافی این سکوها در دو ردیف ساخته با اختلاف ارتفاع ساخته می شوند. جنس این سکو ها از چوب، آجر نسوز و یا سرامیک است.

ساخت حوضچه آب سرد در داخل اتاق سونا بخار بسیار مهم است. افراد با استفاده از آب سرد می توانند مدت زمان بیشتر در اتاق سونا بمانند.

ساخت اتاق سونا

 عایق بندی و آب بندی اتاق سونا

بدیهی است که به علت وجود بخار آب در فضای اتاق عایق بندی باید کاملا درست و اصولی انجام شود. برای آب بندی اتاق سونا از چسب بتن و چسب upvc و مواد پلیمری استفاده می شود.

نصب تجهیزات برای ساخت سونا بخار

جهت ایجاد بخار و بالا بردن دمای آب استخر در سونا بخار از دیگ های بخار استفاده می شود.  این دیگ ها ابعاد و انواع مختلفی داشته ( گازی یا برقی) و انتخاب آن با توجه به ابعاد اتاق سونا انجام می شود. برای سوناهای شخصی و کوچک دیگ های بخار برقی بیشتر توصیه می شود.

دیگ بخار در خارج از اتاق نصب شده و با استفاده از لوله بخار تولید شده را به سمت اتاق سونا هدایت می کند. برای جلوگیری از اتلاف انرژی باید دقت شود که موتور خانه استخر فاصله زیادی با اتاق سونا نداشته باشد.

بخار تولید شده با استفاده از لوله به اتاق می رسد و به صورت غیر مستقیم از طریق کف اتاق در فضا پخش می شود.

علاوه بر لوله کشی برای حمل بخار لوله کشی دیگری برای ورود آب سرد به حوضچه نیز انجام می گیرد.

لوازم روشنایی استفاده شده در اتاق سونا باید ضد آب باشند.

در اتاق سونا باید دستگاه کنترل کننده دما و میزان ph آب و رطوبت نصب شود.

در اتاق سونا کفشور و راه فاضلاب جهت جمع آوری آب حاصل از تقطیر جمع شده در کف سونا  تعبیه می شود.

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟