زمان تعویض آب جکوزی

زمان تعویض آب جکوزی

زمان تعویض آب جکوزی

تمامی استخرها و جکوزی های منازل ، مجموعه های ورزشی و …  دارای فیلتر شنی استخر هستند ، که آب را به خوبی تصفیه می‌کنند . همچنین مواد شیمیایی و گندزدای های متفاوتی برای پاکیزه کردن و ضد عفونی کردن آب استخرها و جکوزی ها وجود دارد .آب استخر با استفاده از نکات فوق‌الذکر به صورت کامل تصفیه می‌شود و نیازی به تعویض آب استخر نیست . اما آب جکوزی علاوه بر انجام نکات بالا می بایستی در برهه های زمانی مختلف تعویض شود . چرا که تعداد افراد زیادی در مقابل حجم کم جکوزی از آن استفاده می کنند و باعث افزایش املاح موجود در آب می شوند . به علاوه دمای آب جکوزی بسیار بالا می باشد .( بین ۳۶ تا ۴۱ درجه سانتی گراد ) و این دما برای مواد ضدعفونی کننده بسیار بالا است و باعث کم رنگ شدن تاثیر مواد شیمیایی و ضد عفونی کننده ها می شود . در نتیجه برای حفظ سلامت تجهیزات جکوزی و افرادی که از جکوزی استفاده می کنند باید پس از گذشت زمانی مشخص آب جکوزی به صورت کامل تخلیه شود و مجدداً پر شود .  انتخاب زمان تعویض آب جکوزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ، چرا که زمان تعویض آب جکوزی به درستی محاسبه نشود موجب هدر رفت زمان و همچنین هدر رفت آب می شود و باعث ایجاد هزینه های اضافی می شود .

زمان تعویض آب جکوزی

محاسبه زمان تعویض آب جکوزی

1- استفاده از فرمول :

برای به دست آوردن زمان تعویض آب جکوزی با استفاده از این روش باید اطلاعاتی از جمله : حجم جکوزی و تعداد افرادی که در یک مدت معین از جکوزی استفاده می کنند را در دست داشته باشید . حجم جکوزی به صورت تقریبی برای یک جکوزی دو نفره حدود ۶۵۰ لیتر ، برای جکوزی چهار نفره حدود ۱۳۰۰ لیتر ، برای جکوزی های شش نفره حدوده ۲۰۰۰ و برای جکوزی هشت نفره حدوده ۲۷۰۰ می باشد . همچنین معیار برای تعیین تعداد افرادی که از جکوزی استفاده می کنند ، حضور فرد در جکوزی حداقل به مدت ۲۰ دقیقه در طول هر روز می باشد .

فرمول تعویض آب جکوزی به صورت زیر می باشد :

حجم جکوزی ( برحسب لیتر) را بر تعداد افرادی که از جکوزی استفاده می کنند تقسیم کنید . سپس عدد نهایی را بر عدد ۱۲ تقسیم کنید . جواب حاصله برابر است با تعداد روزهایی که تا تعویض بعدی زمان دارید .

بهترین زمان تعویض آب جکوزی

برای نمونه جکوزی یک آپارتمان را در نظر بگیرید که حجم این جکوزی ۶ نفره ۲۱۰۰ لیتر می باشد که به صورت میانگین روزانه ۶ نفر به مدت ۱۵ الی ۲۵ دقیقه از این جکوزی استفاده می کنند . با استفاده از فرمول فوق الذکر زمان تعویض آب این جکوزی حدود ۲۹ روز خواهد بود .

در صورتی که از جکوزی فوق به صورت میانگین روزانه ۴ نفر به مدت ۱۵ الی ۲۵ دقیقه استفاده کنند ، زمان تعویض آب جکوزی حدود ۴۳ روز خواهد بود .

همچنین درصورت استفاده از جکوزی فوق توسط ۲ نفر ، روزانه به مدت ۱۵ الی ۲۵ دقیقه ، زمان تعویض آب جکوزی به ۸۷ روز می رسد .

در صورتی که از جکوزی به میزان بسیار کم استفاده شود ، زمان تعویض آب جکوزی طبق فرمول بیشتر از ۹۰ روز می شود اما  باید این نکته را در نظر بگیریم که بیشترین زمانی که می‌توان از آب جکوزی استفاده کرد معادل ۹۰ روز است و پس از آن می بایستی به تعویض آب استخر اقدام کنید .

2- اندازه گیری میزان TDS ( تی دی اس ) آب جکوزی با استفاده از نوارهای تست مربوطه :

TDS ذرات ریز جامد ای هستند که به صورت محلول در آب وجود دارند که شامل تمامی املاح ، مقدارهای کمی از صابون ، عرق و چربی بدن افراد و … می باشند .  که این ذرات را با استفاده از فیلترها و سایر تجهیزات نمی‌توان از آب جدا کرد . با استفاده از نوارهای مخصوص می توان میزان این شاخص را در آب جکوزی بدست آورد . در صورتی که آب جکوزی از مقدار استاندارد خود تجاوز کند ، باعث آسیب رسیدن به تجهیزات استخر و همچنین افرادی که از جکوزی استفاده می کنند ، می شود در نتیجه زمان تعویض آب جکوزی رسیده است و باید به سرعت آب جکوزی تعویض شود .

عوض کردن آب جکوزی

علاوه بر نکات و روش هایی که در بالا برای تعیین زمان تعویض آب جکوزی مطرح شد ، علامت های دیگر نیز وجود دارد که در صورت بروز هر یک می بایستی زمان تعویض آب جکوزی را جلو انداخت . به طور مثال:تغییر رنگ آب یکی از آلارم های تعویض آب جکوزی می باشد که می بایستی در صورت بروز این هشدار تصفیه آب صورت گیرد . اگر پس از تصفیه آب جکوزی ، آب همچنان شفافیت خود را بدست نیاورده باشد ، زمان تعویض آب جکوزی فرا رسیده و می بایستی هر چه سریع تر به تعویض آب جکوزی اقدام کرد . از دیگر آلارم هایی که زمان تعویض آب جکوزی را به شما هشدار می دهد ، متصاعد شدن بوهای نا مطبوع از سطح آب است . در صورتی که با استفاده از مواد شیمیایی و مواد ضد عفونی کننده این بو از بین نرود ، زمان تعویض آب جکوزی است و هرچه سریع تر می بایستی این کار انجام شود . در صورت جمع شدن مقدار زیادی از کف بر روی آب جکوزی می بایستی از مواد شیمیایی مناسب برای از بین بردن کف ها استفاده کرد . در صورتی که با استفاده از این مواد کف ها از بین نرفت ، یک هشدار جدی برای تعویض سریع آب جکوزی می باشد .

پس از تخلیه آب جکوزی برای طولانی تر کردن زمان تعویض آب جکوزی می بایستی تمامی قسمت های جکوزی ، لوله و اتصالات UPVC و… را به بهترین شکل تمیز و ضد عفونی کرد . پس از انجام تمامی نظافت های لازم می توان مجددا جکوزی را از آب پر کرد و اقدامات لازم را انجام داد .

برای مشاره رایگان و آگاهی از هزینه ساخت و لوله کشی جکوزی با شماره های درج شده تماس حاصل فرمایید :

021-88784687

021-88784682

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟