جکوزی روف گاردن چیست؟

جکوزی روف گاردن چیست؟

جکوزی روف گاردن، به عنوان یک آیتم تفریحی و حتی زینتی، طرفداران زیادی دارد. بسیاری از کسانی که مایلند در خانه خود یک استخر یا جکوزی کوچک(تاریخچه جکوزی) و جمع و جور داشته باشند، ممکن است به علت کمبود فضای مناسب، از این کار صرف نظر کنند. اما اجرای جکوزی در روف گاردن یا تراس، یکی از گزینه هایی است که این امکان را برای اغلب خانه های آپارتمانی حتی کوچک فراهم می کند. این کار علاوه بر زیبایی و افزودن بر ارزش اصلی ملک و ساختمان به عنوان یک آپشن، مزایای بسیاری نیز برای ساکنین خواهد داشت و می توانند در هر زمان از شبانه روز، از استراحت و تفریح در جکوزی شخصی خود لذت ببرند. همچنین قبل از تاسیس جکوزی باید یک سری نکات را مانند زمان تعویض آب جکوزی بدانید. اگر قصد دارید درباره ساخت جکوزی روف گاردن، اطلاعات بیشتری داشته باشید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله ما را دنبال کنید.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن، فضای سبز و باغی است که بر روی ساختمان و اغلب در پشت بام و بالاترین سطح سازه بنا می شود و علاوه بر زیبایی ساختمان، می تواند دارای تاثیرات زیست محیطی نیز باشد. روف گاردن ها فضای مناسبی را برای انواع فعالیت ها درون ساختمان مسکونی فراهم می کنند و این اجازه را می دهند تا ساکنین از بسیاری از امکانات تفریحی و رفاهی، در درون خانه خود بهره مند شوند.

طراحی باربیکیو، آلاچیق، استخر، جکوزی، کافه و… از جمله مواردی است که می تواند در روف گاردن اجرا شده و فضای بی استفاده پشت بام را به محیطی کاربردی و بسیار مفید تبدیل کند. علاوه بر موارد ذکر شده، روف گاردن می توان بع عنوان نوعی عایق صوتی و حرارتی عمل کرده و موجب کاهش هدر رفت انرژی از ساختمان گردد. کاهش میزان آلودگی و گرد و غبار نیز از دیگر مزایای ایجاد روف گاردن در ساختمان است.

همانگونه که گفتیم، روف گاردن ها اغلب در محیط پشت بام و یا تراس های نسبتا بزرگ احداث می شوند و علاوه بر مزایای متعدد ذکر شده، به شکل قابل توجهی بر ارزش بنا می افزایند. یکی از موارد استفاده رایج و بسیار جذاب استفاده از روف گاردن، احداث جکوزی در آن است. داشتن یک فضای سبز خانگی به همراه یک جکوزی شخصی، می تواند طرافداران بسیاری داشته باشد. خصوصا اینکه تکنیک روف گاردن و همچنین احداث جکوزی در آن، اغلب قابل در اجرا در انواع ابعاد پشت بام ها و تراس ها بوده و نگرانی های کمبود فضای مناسب دیگر مطرح نخواهد بود.

جکوزی روی پشت بام و تراس

همانگونه که در بالا اشاره کردیم، محدودیت های مساحتی نمی تواند مانعی برای داشتن یک جکوزی شخصی در روف گاردن پشت بام یا تراس شما باشد. زیرا امروزه جکوزی ها در ابعاد مختلف کوچک و بزرگ قابل اجرا بوده و زیبایی های خاص خود را دارند.

اما پیش از طراحی یک جکوزی روف گاردن باید به نکات زیر توجه کرد:

بهتر است که جکوزی در یک محیط سایه و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب، اجرا شود. این امر علاوه بر سهولت استفاده از جکوزی در طول روز، به کاهش تبخیر آب و افزایش عمر جکوزی کمک خواهد کرد. برای این منظور می توان از انواع مختلفی از جکوزی ها همراه با چتر یا همراه با سقف استفاده کرد و یا به کمک سایه های موجود در روف گاردن که توسط فضای سبز ایجاد شده است، فضای مناسبی را انتخاب کرد.

همچنین لازم است پیش از اجرا، بافت بنا مورد بررسی قرار گیرد تا مقدار آب و سنگینی قابل تحمل آن، مشخص گردد. زیرا در صورت عدم بررسی، ممکن است جکوزی و یا سقف سازه، با مشکلاتی از قبیل نشتی و کم شدن آب و یا تخریب مواجه گردد و همچنین باید تجهیزات جکوزی را یک سری تجهیزات مناسب انتخاب کنید تا به مرور مصرف به مشکل نخورید.

حفظ حریم خصوصی از دیگر نکاتی است که در ساخت جکوزی روف گاردن باید بدان توجه داشت. از آنجا که پشت بام یا تراس ساختمان ها، اغلب مشرف به دیگر بناها هستند و ممکن است دارای دید از سایر نقاط باشند، توجه به این حریم حائز اهمیت تر می شود. بررسی زاویه دیدهای محل اجرای جکوزی و در نظر گرفتن راهکارهایی برای حفظ این حریم، مانند جکوزی دیواردار و یا پوشاندن فضا با استفاده از فضای سبز، الزامی خواهد بود.

جکوزی روی پشت بام و تراس

انواع جکوزی روف گاردن

ایده های مختلفی برای اجرای جکوزی در روف گاردن وجود دارد که می تواند علاوه بر زیبایی و جذابیت، کاربردی و مفید نیز باشد. طراحان اغلب پس از بررسی فضای ساختمان، ابعاد و مصالح و طرح های مناسب بنا را به کاربران پیشنهاد می دهند و کمک می کنند تا محصول نهایی از همه جهات دارای مقبولیت باشد. در ادامه به انواع مختلفی از جکوزی ها که قابل اجرا در روف گاردن پشت بام و تراس هستند، اشاره خواهیم کرد:

جکوزی سقف دار:

بسیاری از افرادی که تمایل به داشتن یک جکوزی روف گاردن هستند، ممکن است با این مشکل مواجه باشند که ارتفاع ساختمان محل سکونتشان، کمتر از ساختمان های اطراف بوده و پشت بام با ساختمان های کناری احاطه شده است. در این شرایط می توان برای حفظ حریم خصوصی از جکوزی سقف دار استفاده کرد و یا دیواره های بلندی را در اطراف جکوزی قرار داد تا از دید اطراف حفظ شود. این سقف و دیواره ها، می تواند از جنس شیشه های سکوریت و یا سایر متریال روشنی باشند که علاوه بر کاهش دید از بیرون و حفظ حریم خصوصی، نور کافی را نیز تامین کرده و بر زیبایی جکوزی بی افزاید.

جکوزی در آلاچیق:

آلاچیق هم به عنوان سایه بان و هم به عنوان یک فضای تفکیک شده در روف گاردن، می تواند بسیار مورد استفاده باشد. یکی از موارد استفاده از آلاچیق، اجرای جکوزی است که علاوه بر ایجاد سایه مورد نیاز در جکوزی، به حفظ حریم خصوصی آن نیز کمک می کند. علاوه بر این، آلاچیق به عنوان فضای تفکیک شده، می تواند فضای جکوزی را به خوبی از بقیه اجرای روف گاردن مجزا کرده و به چند کاربری شدن فضای روف گاردن کمک کند.

انواع جکوزی روف گاردن

جکوزی با چتر:

جکوزی با چتر نیز می تواند از مزایای جکوزی در آلاچیق بهره مند باشد و به خوبی حریم خصوصی و سایه مورد نیاز را فراهم آورد.  با این تفاوت که این چتر، بر خلاف آلاچیق، می تواند متحرک بوده و تنها در زمان های مورد نیاز، نصب و استفاده گردد.

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟