تهویه استخر

از جمله مسائل مهمی که می بایست در هنگام ساخت استخر و انواع مجموعه های آبی به آن توجه شود ، موضوع تهویه استخر می باشد. تهویه مطبوع استخر ، علاوه بر تنفس راحت و مطلوب و در نتیجه رضایت شناگران ، می تواند در سلامت و افزایش طول عمر قطعات ، تجهیزات و مصالح به کار رفته در تأسیسات مکانیکی و تأسیسات ابنیه استخر نیز بسیار تأثیرگذار باشد. بطور کلی تهویه مطبوع مسئله حائز اهمیتی است که باید در طراحی و ساخت هر ساختمان با هر نوع کاربری مورد توجه قرار گیرد. اما در مورد استخرها و مجموعه های آبی با توجه به شرایط خاص جوی ، این موضوع اهمیت ویژه تری پیدا می کند. منظور از شرایط خاص جوی ، وجود رطوبت زیاد به دلیل تبخیر آب است. دمای نسبتأ بالای آب در مجموعه های آبی ، به ویژه جکوزی ها ، موجب تبخیر زیاد آب و افزایش میزان رطوبت در هوای محیط می گردد. این همان مسئله ای است که می تواند تنفس شناگران را مختل ساخته ، سلامت آنان را تهدید نماید و همچنین به تأسیسات استخر نیز صدمه وارد کند.

بنابراین می توان گفت تهویه مطبوع استخر ، در راستای برآورده ساختن نیازهای زیر صورت می گیرد :

  • کنترل دمای محیط
  • کنترل میزان تقطیر و تبخیر آب استخر
  • کنترل میزان رطوبت موجود در هوا
  • کنترل کیفیت هوای محیط
  • ایجاد شرایط جوی سالم ، مطلوب و مطبوع برای شناگران

تهویه مطبوع استخرهای شنا

آب موجود در استخرهای سرپوشیده به طور کلی به ۲۷-۲۸ درجه سانتیگراد گرم می شود و این موضوع باعث تبخیر بالای آب است. همچنین در جکوزی که دمای آن در حدود ۳۸-۳۹ درجه سانتیگراد است تبخیر بیشتری ایجاد می شود. مقدار تولید بخار به طور کلی از یک متر مربع از استخر می تواند از ۱۰۰ تا ۲۵۰ گرم / ساعت متفاوت باشد، بسته به درجه حرارت آب و فعالیت بدنی شناگران و مردم حاضر. برای جلوگیری از هر گونه مشکل کندانس آّب در دیوارهای سرد محوطه استخر، یا ایجاد خوردگی با توجه به حضور عوامل ضد عفونی کننده مانند کلر در آب ، لازم است یک سیستم رطوبت گیر نصب و راه اندازی شود. در بیشتر کاربردها دستگاه های رطوبت گیر شامل سیستم گرمایش هوا نیز میباشند، که میتوان آن را به عنوان یک واحد کامل گرم کننده هوا در زمستان ، سرمایش هوا در تابستان ، رطوبت گیری و تامین هوای تازه در نظر گرفت. که در این سیستم میتوان تنها ۳۰ درصد هوای تازه داشت و ۷۰ درصد باقیمانده را از هوای تهویه شده داخل محوطه استخر را رطوبت گیری و استفاده کرد.و از تبادل گرمای هوای برگشت در هیت ریکاوری(مبدل هوا به هوا) استفاده شده و هوای تازه ورودی پیش گرم میشود و این موضوع باعث مقدار زیادی صرفه جویی در انرژی می شود.

HVAC

عملکرد تهویه استخر

هوای گرم و مرطوب توسط فن G و با عبور از فیلتر برگشتی (A) از مسیر سیستم بازیافت انرژی عبور داده شده و پس از تخلیه تا ۳۰% هوا توسط فن تخلیه (C) و عبور از روی کویل سرمایشی (D) با هوای تازه( تا ۳۰ درصد) مخلوط شده، از سیستم بازیافت انرژی (B) عبور کرده کمی گرمتر شده و در انتها با عبور از کویل کندانس (F) جهت ورود به فضای استخر آماده می گردد. در صورت نیاز به افزایش بیشتر دما از کویل آبگرم کمکی (H) استفاده می شود.

برای مشاره رایگان و آگاهی از هزینه تجهیزات و تهویه استخر و جکوزی با شماری های درج شده تماس حاصل فرمایید :

تماس

021-88784682

021-88784687