همه چیز درباره استخر بی پایان – نحوه ساخت و نصب استخر اینفینیتی

همه چیز درباره استخر بی پایان(اینفینیتی - بی انتها)

اگر تا کنون نام استخر بی پایان به گوشتان نخورده است و از دیدن این عنوان تعجب کرده اید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این پدیده جذاب بیشتر آشنا کنیم.

استخرهای بی نهایت که به عنوان استخرهای بدون لبه یا استخرهای بدون حاشیه نیز شناخته می شوند، در واقع به منظور ایجاد نوعی تصور عدم وجود لبه یا انتها، طراحی شده اند. در این سبک از استخر، به دلیل طراحی خاص آن، اینگونه به نظر می رسد که آب از لبه ها عبور کرده و به سمت بی نهایت می رود. از این رو، به استخر بی پایان، مشهور است. انواع مختلفی از استخر ها وجود دارد مانند استخر طبیعی و استخر هوشمند ولی استخر های بی نهایت اغلب با افق های زیبایی ساخته می شوند و با ادغام ظاهری آب آن ها با دریا یا آسمان، بر جذابیت شان می افزاید. جای تعجب نیست که استخرهای بی نهایت، به دلیل این حجم از زیبایی و جذابیت، در برخی از مجلل ترین استراحتگاه های جهان وجود دارند.

تاریخچه استخر بی پایان(بی نهایت)

اگرچه به نظر می رسد که استخرهای بی پایان(بی نهایت)، آخرین نسخه و جدیدترین نوع استخرهای شنا هستند(انواع شنا و فواید شنا)، اما طراحی آن در واقع جدید نیست. اعتقاد بر این است که اولین استخرهای بی پایان، در کاخ ورسای در قرن 1400 ساخته شده است. بحث های بسیاری در مورد سوابق تاریخی استخرهای شنای بی پایان امروزی وجود دارد. در قرن ‌های گذشته، فواره‌ های چرخشی با آب که از لبه ‌های آن به داخل حوضچه ‌ها می ‌ریخت، پیش ‌روی استخرهای بی پایان بودند. در ایالات متحده، معمار مدرنیست، جان لاوتنر (John Lautner)، در اواسط قرن بیستم شروع به ساخت استخرهایی با لبه های محو شده در جنوب کالیفرنیا کرد. یکی از طرح های معروف اولیه او، در خانه Silvertop به سفارش کنت راینر صنعتگر، بود. او در آنجا، یک استخر شنای کنسولی طراحی کرد که به نظر می رسید مستقیما به مخزن دریاچه سیلور می رود. امروزه اما استخر بی پایان، به یک استخر بی لبه اشاره دارد که در آن آب به سمت بیرون لبه استخر در سطح عرشه جریان می یابد و به شکافی در پایین لبه سرریز می شود. از این رو می توان گفت، استخرهای بی پایان الگو گرفته از طرح فواره های سنتی و ادامه طراحی های منحصر به فرد لاونتر هستند.

تاریخچه استخر بی پایان(بی نهایت)

نحوه عملکرد استخر بی پایان

استخرهای بی پایان، در واقع دارای دو سطح مجزا هستند: استخر اصلی و حوضچه ای که به طور استراتژیک فراتر و زیر لبه بی بی پایان، ساخته شده است. استخر اصلی یک لبه دارد که تنها حدود 3 سانتی متر یا بیشتر، زیر آب پنهان شده است. این بدان معنا است که اگر چه مانند هر استخر سنتی، سختی آب و آب اضافی در استخر وجود ندارد، با این حال، دیواره و لبه پنهان شده و آبی که از آن سرریز می شود، این تصور را ایجاد می کند که استخر به یک فضای بی انتها متصل است. آبی که بالای دیواره عبور می کند، از لبه به حوضچه پایین جریان می یابد. سپس دوباره به استخر بالایی پمپاژ می شود و چرخه ای ایجاد می کند که در آن باعث کم نشدن آب استخر میشود. به عبارت دیگر، یک استخر بی پایان، به گونه ‌ای طراحی شده است که یک ترفند بصری را بر روی چشم بیننده ایجاد می ‌کند و باعث می ‌شود فکر کنید که هیچ جدایی بین آب و ویژگی‌ های چشم‌ انداز اطراف وجود ندارد.

برای درک نحوه عملکرد طراحی خاص استخرهای بی پایان، می توانید یک آبشار را تصور کنید. آب از لبه آبشار عبور می کند و در هوای رقیق ناپدید می شود. البته آنچه واقعا اتفاق می ‌افتد این است که آب به سطح پایین‌ تری سرازیر می گردد و بسته به اینکه شیب آبشار چقدر تند است، در یک مسیر پایین‌ تر جریان می یابد و سپس با کاهش حجم بیشتر از بالا، دوباره سرریز می ‌شود. استخر بی پایان، شبیه یک آبشار با یک سطح پایین ‌تر است که در آن، لبه استخر مانند سدی عمل می‌کند که آب را به یک حوضچه آبگیر پایین ‌تر هدایت می کند. سپس از آنجا، آب به استخر بالایی پمپاز می شود تا یک چرخه سرریز مداوم ایجاد شود. با این حال، لبه استخر بی پایان، مانند لبه هر استخر دیگری است، با این تفاوت که در بخشی از آن یک شیب وجود دارد که اجازه می ‌دهد آب از بالای آن به حوضچه آبریز پایین ‌تر بریزد.

مزایا و معایب استخرهای بی پایان(اینفینیتی)

این روزها استخرهای بی پایان را می توان در استراحتگاه های مجلل که توسط مناظر طبیعی باشکوه احاطه شده اند یا در طبقه بالای ساختمان های مرتفع با مناظر خیره کننده شهر، این استخر های طبیعی را میتوان مشاهده کرد. با این حال، در چند سال گذشته، استخرهای بی پایان(اینفینیتی) در حیاط خلوت خانه ها نیز در حال اجرا هستند. کاری که استخرهای بی پایان می توانند انجام دهند و نوع دیگری از استخرها نمی توانند این تصور است که استخر با افق ادغام شده است. آن ها می توانند یک نقطه خسته کننده را به یک منظره بی بدیل تبدیل کنند. می توان گفت که مزایای این نوع استخر، کاملا واضح است، اگرچه برخی از آن ها وجود دارد که ممکن است اطلاع کمتری درباره اش داشته باشید. اما متاسفانه برخی از معایب نیز در آن وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

  • مزایای استخر اینفینیتی:
  • مزیت آشکار این نوع استخر آن است که چشم انداز منحصر به فرد و مناظر شگفت انگیزی از اطراف را ارائه می دهند. هیچ استخر دیگری نمی تواند همان محیط جادویی را ایجاد کند.
  • یکی دیگر از مزایای استخرهای بی نهایت این است که نگهداری آن ها نسبت به استخرهای سنتی راحت تر است. زیرا به لطف سیستم فیلتراسیونی استخر که آب را از حوضچه آبگیر به استخر اصلی پمپاژ می کند، آب به طور مداوم تمیز و فیلتر می شود. این بدان معنی است که شما مجبور نیستید در مورد نگهداری استخر بی پایان، به اندازه تعمیر و نگهداری و افزودن مواد شیمیایی مثل کلر در استخرهای سنتی، نگران باشید و یا هزینه کنید.
  • از قسمت حوضچه آبگیر استخر بی پایان، در هنگامی که آب را به استخر اصلی پمپ نمی کند، می توان برای کودکان استفاده کرد. از آنجایی که استخر آبگیر اغلب 1/3 اندازه استخر بی اصلی است، در واقع برای کودکان عالی خواهد بود.
  • معایب استخر بی انتها یا اینفینیتی:
  • بزرگترین مشکل استخر بی پایان، قطعا هزینه های بسیار بالای آن است. داشتن استخر دوم الزامی است و بسته به تعداد لبه های خاصی که می خواهید داشته باشید، هزینه این نوع استخر می تواند افزایش یابد. هزینه ای که تقریبا دو تا سه برابر هزینه یک استخر معمولی خواهد بود.
  • استخرهای بی پایان، بسیار دیدنی هستند، زیرا با مناظر دیدنی اطراف خود احاطه شده اند. از این رو، اگر حیاط خلوت شما منظره زیبایی نداشته باشد، استخر بی پایان، آنقدرها هم دیدنی نخواهد بود. این بدان معنا است که اگر چه می توان استخر بی پایان، در هر فضای بزرگ و جاداری اجرا کرد، با این حال، همه زیبایی و جذابیت آن در همان تفرجگاه های مجلل و مرتفع خلاصه می شود.
  • استخرهای بی پایان، به خاطر لبه های خاص خود، بیشتر از استخرهای استاندارد در معرض خطر هستند. احتمال سقوط هایی که می تواند منجر به آسیب شود در استخرهای بی پایان، بیشتر از استخرهای سنتی است. با این حال، این بدان معنا نیست که این موارد رایج هستند.

به طور کلی، استخرهای بی پایان در صورتی که فضا، پول و منظره ای برای اجرای آن دارید، می توانند گزینه مناسبی باشند. در غیر این صورت، استراحتگاه ها و هتل های زیادی در سراسر جهان وجود دارد که می توانید از استخر بی پایان آن ها لذت ببرید.

مزایا و معایب استخرهای بی پایان(اینفینیتی)

فضاهای مناسب برای استخر های شنا اینفینیتی

همانگونه که گفتیم، استخرهای بی پایان، اغلب در برج های مرتفع و مناطقی با مناظر دلپذیر و بسیار زیبا و مجلل طراحی و ساخته می شود. با این حال، برای داشتن یک استخر بی پایان، نیازی نیست لزوما در طبقه بالای بلندترین ساختمان شهر زندگی کنید یا حیاط خلوتی بزرگ با چشم انداز زیبا داشته باشید. البته با این وجود، هنوز هم به فضای زیادی برای یک استخر بی پایان نیاز است. بنابراین، در حیاط خلوت های کوچک، اجرای یک استخر بی پایان می تواند مشکل ساز باشد. زیرا به فضایی برای مخزن نگهدارنده نیاز دارید و اگر فضای کافی وجود نداشته باشد، ممکن است مجبور شوید اندازه استخر را کاهش دهید، که این امر موجب می شود استخر بی پایان، دیگر چندان چشمگیر نباشد. اما درصورتی که فضا به اندازه کافی داشته باشید، می توانید به راحتی، یک استخر بی پایان، در حیاط خلوت خود نصب کنید و از آن لذت ببرید.

علاوه بر این، استخرهای بی پایان را تنها در صورتی می توان به طور کامل در زمین اجرا که زمین دارای شیب طبیعی و ملایمی باشد. اگر زمین شیب نداشته باشد، باید یک شیب به صورت مصنوعی ایجاد شود، بنابراین استخر باید به طور جزئی یا کامل در بالای زمین قرار گیرد. به همین دلیل، استخرهای بی پایان، برای مکان های شیبدار ایده آل هستند که گاهی اوقات ساخت یک استخر معمولی در آن دشوار است. دلیل اصلی نیاز استخرهای بی نهایت به شیب، مخزن نگهدارنده آن ها است. اگر بتوان، مخزن نگهدارنده را از داخل استخر مشاهده کرد، اثر بی پایان استخر، کاملا از بین خواهد رفت، زیرا تمام هدف یک استخر بی پایان این است که دید بهتری از مناظر بدون هیچ مانعی ایجاد کند.

به دلیل مشکلات ناشی از ایجاد یک شیب مصنوعی که به اندازه کافی برای تحمل وزن یک استخر شنا قوی باشد، تا همین اواخر اکثر استخرهای بی پایان اغلب از بتن ساخته می شدند. با این حال، برخی از شرکت ها با ارائه یک فناوری انحصاری، امکان نصب استخرهای فایبرگلاس را به طور کامل یا جزئی در بالای سطح زمین فراهم کرده اند. این فناوری با ادغام یک ساختار بسیار قوی در زیر پوسته استخر، استخر را برای استفاده در سطح زمین، به اندازه کافی قوی و بادوام می کند و به آن استحکامی قابل مقایسه با استخرهای بتنی می دهد.

نحوه ساخت و نصب استخر اینفینیتی

از آنجایی که در استخر اینفینیتی، برای گرفتن آب و پمپاژ مجدد آن در استخر اصلی باید حوضچه ای در زیر استخر نصب شود، ساخت استخر بی پایان، بر خلاف اجرای استخرهای معمولی، فرآیند ساده ای نیست. استخرهای بی پایان، باید به طور جزئی یا کامل در بالای زمین نصب شوند، بنابراین برای ایمن سازی آن ها به مکانیزم پشتیبانی ویژه ای نیاز است. با این حال، یکی از مزایای اجرای این نوع استخر، این است که به دلیل وجود یک استخر در زیر آن، می تواند جلوه ای از یک آبشار را ایجاد کند، خصوصا هنگامی که در روی زمین های شیبدار نصب شود. در واقع می توان از این طریق به جلوه بصری استخر افزود. ساختار پشتیبان در این مورد واقعا باید بتواند استخر را ایمن نگه دارد. این مکانیزم پشتیبان، به طور خاص برای استخرهای بی پایان طراحی شده است و باید مورد استفاده قرار گیرد.

نصب استخر بی پایان، نیازمند به کار گیری یک متخصص همراه با کمک یک مهندس برای ارزیابی هیدرولیک و تعیین نوع مکانیزم پشتیبانی برای اطمینان از دوام، خواهد بود. بهترین راه برای به اجرای استخر بی پایان، کمک گرفتن از شرکت های معتبر فعال در زمینه نصب و اجرای استخر است که تجربه کار با این نوع استخرها را دارند. این مرحله بسیار مهم است، زیرا تخصص مهندس و تیم اجرایی که برای نصب استخر کار می کنند، تفاوت زیادی در نتیجه نهایی ایجاد خواهند کرد.

نحوه ساخت و نصب استخر بی پایان

هزینه و قیمت استخر بی پایان(استخر بی انتها)

تخمین دقیق هزینه استخر بی پایان(بی انتها)، بسیار دشوار است، زیرا هر استخر باید به گونه ‌ای متفاوت ساخته شود تا با زمین که در آن ساخته می ‌شود و نیازهای مشتری مطابقت داشته باشد. با این حال، استخرهای شنای بی پایان، اغلب، گرانتر از استخرهای معمولی هستند. دلایل این اختلاف قیمت می تواند شامل موارد زیر باشد:

استخرهای بی پایان نیاز به مهندسی متخصص دارند. فرآیند ساخت آن ها بسیار فنی تر از چیزی است که برای یک استخر معمولی لازم است، بنابراین باید توسط متخصص با دانش و تجربه لازم نصب شود.

فرآیند ساخت آن ها نیز بسیار دشوارتر استخرهای معمولی است. زمین مورد نظر برای اجرای استخر بی پایان، به آماده سازی قابل توجهی نیاز دارد، زیرا به احتمال زیاد یک شیب مصنوعی باید ایجاد شود. همچنین به برخی کارهای تقویتی برای حفظ استحکام استخر نیاز خواهد بود.

هزینه ایجاد لبه بی پایان نیز باید در نظر گرفته شود، زیرا در صورت انتخاب یک استخر فایبر گلاس، این کار شامل انجام کارهای جداگانه روی پوسته استخر پیش ساخته می شود. این کار باید با بالاترین استانداردهای ممکن تکمیل شود تا استخر قوی، بادوام و ایمن باشد.

با این حال، هزینه اصلی ایجاد یک استخر بی پایان ، هزینه مخزن نگهدارنده یا حوضچه آن است. این کار در واقع معادل ساخت یک استخر دوم است، زیرا باید بتواند یک سوم کل مقدار آب استخر را در خود نگه دارد و برای اطمینان از ایمنی باید با همان استانداردهای بالا ساخته شود و به گونه ای نصب شود که از داخل استخر اصلی دیده نشود.

اندازه استخر تاثیر چندانی در هزینه آن نخواهد داشت. از آنجایی که فرآیند ایجاد یک لبه بی پایان، با هر اندازه ‌ای دقیقا یکسان است، برای یک استخر بی پایان بزرگ ‌تر نسبت به یک استخر با اندازه متوسط، هزینه بیشتری نخواهید پرداخت. با این حال، در صورتی که بخواهید لبه بی پایان شما در گوشه ای ادامه یابد، هزینه آن افزایش خواهد یافت، زیرا مهندسی این کار دشوارتر است.

همچنین طراحی و اجرای استخر بی پایان در هر زمینی متفاوت خواهد بود، بنابراین تخمین یک هزینه واقعی دشوار است. اما می توان گفت که به طور متوسط، یک استخر بی پایان حداقل 25000 دلار بیشتر از هزینه یک استخر معمولی هزینه در بر دارد، اگرچه این مقدار می تواند بیشتر هم باشد. زمین باید توسط یک سازنده حرفه ای استخر بررسی شود تا بتوان یک قیمت دقیق ارائه داد. هزینه کلی استخر از جمله محوطه سازی بیشتر نیز خواهد بود.

4.7/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟