کیفیت بهداشتی استخر شنا با برخی از آزمون ها بر اساس شیوه شرح داده شده در کتاب روش های استاندارد به کمک نیروهای ارائه دهنده خدمات آزمایشگاه انجام می گیرد. در استخرهای شنا که آب آنها از تاسیسات آب رسانی یا چاه های اختصاصی تامین می گردد حفظ پاکی آب از نظر ارتباط با آلودگی ها و همچنین تجدید مرتب به وسیله تصفیه ضرورت دارد.

آب استخرهای که مورد استفاده شنا گران مختلف واقع می شود در اثر اضافه شدن موادی از بدن شناگران، بو، چرک، میکرب های دستگاه تنفسی ، گوارشی و غیره و سایر باکتری های مصر و مواد زائد موجود در روی پوست آلوده می شود وچون میزان این آلودگی ها بر اثر شنا و استفاده افراد از استخر به طور مرتب رو به افزایش است وسیله بسیار مناسبی برای آلوده شدن عده کثیری از مردم که از استخر استفاده می نمایند فراهم می گردد. بنابر این باید کیفیت آب استخرهای شنا را از لحاظ خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی کنترل، و مورد قبول واقع گردد.

لذا به منظور جلوگیری از بیماری باید به استاندارد های بهداشتی که برای استخرهای شنا تدوین گردیده توجه داشت. این معیارها بر حسب درجه اهمیت به قرار زیر می باشند. ویژگی های باکتریولوژیکی آب استخرهای شنا بر اساس استاندارد ملی ایران را نشان می دهد.

dfgdgh

استاندارد PH آب استخر:

به طور کلی PH مقیاسی است برای اندازه گیری میزان اسیدی و یا بازی بودن یک محلول آبی. اگر PH یک محلول آبی معادل عدد هفت باشد، محلول مورد نظر خنثی است، اگر کمتر از عدد هفت باشد، محلول آبی اسیدی است و اگر بالاتر از عدد هفت باشد، محلول مورد نظر، بازی است.

حال با توجه به موارد بالا می توان گفت که PH مناسب برای آب استخر بین ۷.۴ تا ۷.۶ می باشد. این بازه PH می تواند بر روی اثربخشی کلر و ضدعفونی شدن آب استخر تاثیر بسیار زیادی بگذارد.

اگر PH استخر کمتر از میزان استاندارد باشد، می تواند بر روی بدن شناگران تاثیرات منفی بگذارد و منجر به تحریک و سوزش چشم ها، تحریک پوست و… شود. همچنین PH پایین می تواند تاثیرات مخربی بر روی دستگاه ها و تجهیزات استخری داشته باشد.

استاندارد PH  آب استخر:

به علاوه در صورت بالا بودن PH استخر از حد استاندارد، شاهد رسوب آهک خواهیم بود که این امر با کدر شدن آب استخر و از دست دادن شفافیت آب، قابل مشاهده خواهد بود. همچنین مقادیر بالای PH می تواند باعث تحریک چشم و پوست انسان شود و فرآیند ضدعفونی استخر را ضعیف کند.

در صورتی که آب استخر را در بازه استاندارد PH حفظ کنید، از رشد جلبک ها در آب جلوگیری می شود، بوی کلر در آب استخر کاهش پیدا می کند، شناگران به راحتی می توانند در آب شنا کنند و در نهایت آب به تعادل شیمیایی می رسد.

دمای استاندارد آب استخر:

دمای آب استخر می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر روی شناگران، آب استخر و همچنین تجهیزات استخری داشته باشد. به همین علت آب استخر می بایست در دمایی مناسب باشد تا هم شنا کردن را مختل نکند و هم شاهد تاثیرات منفی بر روی آب استخر و تجهیزات نباشیم. 

به طور کلی دمای مناسب و استاندارد برای استخر، بین ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد می باشد. در واقع دمای آب استخر باید به گونه ای باشد که نه بسیار پایین باشد و سرمای آب در شنا کردن تداخل ایجاد کند و نه آنقدر بالا باشد که منجر به بروز مشکلات برای شناگران و آب استخر شود.

در واقع اگر دمای آب استخر از استاندارد دمای تعیین شده بیشتر باشد، منجر به افزایش میزان تعریق شناگران در آب می شود و در نهایت میزان چربی در آب افزایش پیدا می کند. به همین علت برای تصفیه آب استخر نیازمند صرف هزینه و نیرو خواهید بود. همچنین آب استخر با دمای بالا، محیطی مناسب برای رشد میکروارگانیسم ها در محیط استخر می باشد و این میکروارگانیسم ها در دمای بالا سریع تر رشد می کنند.

دمای استاندارد آب استخر:

میزان کلر استاندارد استخر:

از کلر به منظور ضدعفونی آب استخر و جلوگیری از رشد انواع باکتری ها در آب استفاده می شود. با توجه به نوع استخر و میزان استفاده از آن، میزان کلر استاندارد مورد نیاز آب استخر، متفاوت است. اما به طور کلی استاندارد میزان کلر در آب استخر بین ۱ تا ۱.۵ PPM می باشد.

در صورتی که میزان کلر موجود در آب استخر، از استاندارد تعیین شده کمتر باشد، نمی تواند بر روی باکتری ها تاثیر زیادی داشته باشد و در صورت زیاد بودن کلر از میزان استاندارد، شاهد ایجاد آسیب بر روی تجهیزات و شناگران خواهیم بود.

شفافیت آب استخر:

عوامل بسیاری بر روی شفافیت آب استخر تاثیر گذار است و می تواند شفافیت آب را کاهش دهد و آن را کدر کند. از جمله عواملی که بر روی شفافیت آب استخر تاثیر گذار است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دمای آب استخر را در حالت استاندارد نگه دارید! در دماهای بالا شاهد رسوب شدن مقادیر کلسیم در آب هستیم که می تواند منجر به کدر شدن آب شود.
  • عوامل خارجی و محیطی را از آب استخر خارج کنید! در زمان استفاده از استخر، عوامل خارجی نظیر مو، ذرات پوست، چربی در اثر تعریق بدن و… وارد آب استخر می شود و می تواند شفافیت آب را کاهش دهد.
  • آب استخر را در تعادل شیمیایی نگه دارید! با تغییر میزان PH آب استخر و از بین رفتن تعادل شیمیایی، شاهد کدر شدن آب استخر خواهیم بود.
  • به اندازه از کلر استفاده کنید! در صورت کم بودن میزان کلر در آب استخر، باکتری های موجود در آب به صورت کامل از بین نمی روند و شفافیت آب را کاهش می دهد.
  • از تجهیزات استخر استاندارد استفاده کنید! تجهیزات اعم از فیلترها، پمپ ها و… باید استاندارد باشند تا فرآیند تصفیه و آب رسانی به بهترین شکل انجام شود.