لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان
این نام را شاید به تنهایی نشنیده باشید و معمولا در کنار کلمات دیگری با آن روبرو شده باشید. لوله مانیسمان و یا لوله بدون درز مانیسمان مانند لوله upvc و  هر لوله ی دیگری برای انتقال و جابجایی مایعات مورد استفاده قرار می گیرد، به همین جهت در تاسیسات ساختمانی به ویژه در ساخت و تنظیم لوله کشی ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجا که همانند ادعایش بدون درز است، لوله ی بسیار محبوب و پرکاربردی نیز هست. گفته شد که لوله مانیسمان مدعی است که بدون درز است، اما این حقیقت دارد؟ صد درصد. مهم ترین ویژگی این محصول همین است که در طول آن نه خبری از درز است و نه خبری از جوش که همین موجب شده است به یکی از بهترین انتخاب ها برای برخی از تاسیسات و صنایع مختلف بدل شود. در ادامه ی این مطلب قصد داریم بدون اینکه درزی در اطلاعات موجود از لوله مانیسمان باشد، با این محصول آشنا شویم و به برخی از سوال ها همچون لوله مانیسمان چیست؟ و یا کاربردهای لوله مانیسمان چیست؟ پاسخ دهیم.

لوله بدون درز مانیسمان 

گفتیم لوله مانیسمان لوله ای بدون درز و جوش است که به همین دلیل کاربردهای بسیاری در صنایع دارد. اما در حقیقت این لوله بدون درز مانیسمان چیست؟ چگونه می توان به چنین سوالی پاسخ داد؟ در ادبیاتی علمی تر و صنعتی تر، لوله مانیسمان را لوله سیم لس (seam less ) می نامند. سیم لس به معنای بدون جوش می باشد که اشاره به مهم ترین ویژگی آن دارد زیرا در مراحل ساخت این نوع از لوله به هیچ عنوان از جوش استفاده نمی شود. به همین دلیل است که لوله مانیسمان درزی نیز ندارد. این ویژگی به این دست از انواع لوله، استحکام و یکپارچگی خارق العاده ای بخشیده است. استحکام بالا و درصد آسیب پذیری بسیار پایین از ویژگی های قابل توجه و پراهمیت لوله مانیسمان می باشد. گرچه عمر این نوع از لوله ها عمری بیش از یک قرن و نزدیک به 130 سال دارد، با این وجود محبوبیت این لوله در سال های اخیر به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است به گونه ای که لوله مانیسمان توانسته جایگزین بسیاری دیگر از انواع لوله ها شود.

خواص لوله مانیسمان

مهم ترین ویژگی و خواص لوله مانیسمان بدون درز بودن آن است که به موجب آن بسیاری دیگر از خواص را نیز به صورت خود به خودی کسب می کند. به عنوان مثال از دلایل استفاده از این محصول در صنایع عظیم شیمیایی می توان به مقاومتش در برابر انواع اسیدها و حرارت های قابل توجه اشاره کرد. این خاصیت از لوله مانیسمان موجب شده است به عنوان یک لوله راهگشا برای بسیاری از صنایع انتخاب شود. با توجه به استحکام قابل توجهشان، از لوله های مانیسمان در تاسیساتی که سیالات پرفشار را انتقال می دهند بسیار استفاده می کنند.

مشخصات فنی لوله مانیسمان                      

پیش از صحبت از مهم ترین اطلاعات فنی لوله مانیسمان بد نیست اشاره کنیم که این محصول مانند بسیاری دیگر از انواع لوله ها که در صنایع عظیم مورداستفاده قرار می گیرند، از جنس فولاد است. گرچه ترکیبات و ماده اولیه تولید آن با سایر لوله ها تفاوت هایی دارد. در ادامه اما مروری کوتاه خواهیم داشت بر پراهمیت ترین و قابل توجه ترین اطلاعات فنی لوله مانیسمان.
  • ساختار کلی لوله مانیسمان بدون هیچ جوش و درزی است.
  • لوله مانیسمان در برابر خوردگی بسیاری از مواد سمی و اسیدها و فرسایش مقاومت قابل توجهی دارد.
  • معروف ترین مقاطع این محصول 6 و 12 متر هستند.
  • معروف ترین سایز این محصول 24 تا 42 اینچ می باشد.
  • این محصول تحت استاندارها و با توجه به نیازهای متفاوت صنایع، روش های تولید متفاوتی نیز داشته و به اشکال مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود.

انواع لوله مانیسمان

به طور کلی برای صحبت از انواع لوله مانیسمان می توان به سه رده ی پرمصرف اشاره کرد که عبارتند از: 1. لوله مانیسمان رده 20 2. لوله مانیسمان رده 40 و 3. لوله مانیسمان رده 80. که هر یک از انواع لوله مانیسمان کاربردهای خود را داشته و برای خرید لوله مانیسمان باید به آن توجه داشت. علاوه بر این سه رده ی پرمصرف، رده های بسیار دیگری از انواع لوله مانیسمان موجود است که می توانید آن ها را برای صنعت و تاسیسات خود تهیه کنید. نکته ی قابل توجه در مورد انواع لوله مانیسمان معنی کلمه ی رده در این دسته بندی ها می باشد. رده در این زمینه به معنی ضخامت می باشد و همان طور که انتظار می رود، هرچقدر ضخامت یک لوله بیشتر باشد، مقاومت و استحکام بیشتری نیز دارد؛ و به تبع افزایش مقاومت موجب افزایش تحمل فشار سیالات می شود.

لوله مانیسمان رده 20

همان طور که از نام لوله مانیسمان رده 20 و اطلاعاتی که تا اینجا دریافتیم، انتظار داریم این نوع از انواع لوله مانیسمان ظریف ترین لوله ی مورد استفاده در صنایع می باشد. با این حال نباید آن را دست کم بگیرید. لوله مانیسمان رده 20 ضخامتی در حدود دو تا شش میلی متر دارد. مانند بسیاری دیگر از رده ها در قطع های 6 تا 12 متری تولید و ارائه می شود و وزنش با توجه به سایر ویژگی هایش می تواند تا 300 کیلوگرم نیز باشد. سایز این رده از لوله مانیسمان بین یک تا دوازده اینچ است.

لوله مانیسمان رده40

برخلاف تعریفی که برای رده ها ارائه شده اند، نمی توانید تصور کنید لوله مانیسمان رده 40 الزاما از لوله مانیسمان ده 20 ضخیم تر است. گرچه به طور کلی ضخیم تر هست اما این ضخامت می تواند بین دو تا ده میلی متر باشد. و سایز آن مانند رده های دیگر، حدود یک تا 12 اینچ است. گفتنیست با توجه به فشار بالای سیالات به کار گرفته شده در روند اطفا حریق، لوله های آتش نشانی را از انواع بدون درز، یعنی لوله مانیسمان رده 20 و یا لوله مانیسمان رده 40 تهیه می کنند.

لوله مانیسمان رده 80

لوله مانیسمان رده 80 ضخامتی بیش از رده های دیگر داشته و سایز آن همچنان حدود یک تا 12 اینچ است. ضخامت این رده بین سه تا نه میلی متر می باشد و البته که با توجه به مواد اولیه ی تولید آن، وزنی بسیار کمتر از رده 20 دارد.

کاربردهای لوله مانیسمان

به عنوان یک لوله با آسیب پذیری بسیار کم دور از ذهن نیست اگر لوله مانیسمان انتخاب بسیاری از صنعت گران بوده و در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. می دانیم که کاربردهای لوله مانیسمان با توجه به افزایش تقاضای این محصول بسیار متنوع است. مصارف مختلفی که برای لوله مانیسمان تعریف شده اند موجب شده است که این لوله های پردوام، مصارف بسیار متنوع و گسترده ای داشته باشند. برای صحبت از کاربردهای لوله مانیسمان بد نیست به مهم ترین کاربرد اکثر لوله ها یعنی لوله کشی ساختمان ها در صنایع ساختمان سازی اشاره کرد. به علاوه با توجه به خاصیت پراهمیتی که دارد، یعنی بدون درز بودن آن، حضور این لوله ها را در بسیاری از صنایع پراهمیت و عظیم همچون صنایع پتروشیمی و گاز و نفت نیز شاهد هستیم. از دیگر کاربردهای لوله مانیسمان می توان به استفاده از این لوله در سیلندرهای هیدرولیک و خطوط لوله کشی فشار قوی اشاره کرد. این دست از تاسیسات به ویژه در خطوط انتقال نفت و گاز بسیار مشاهده می شوند. و در پایان برای اشاره به طور کلی به کاربردهای لوله مانیسمان می توان به صنایع زیر اشاره کرد:
  • خطوط انتقال سیالات در صنایع پتروشیمی
  • خطوط انتقالات فشار قوی
  • خطوط انتقالات هیدرولیکی
  • خطوط انتقال سیالات در صنایع غذایی و دارویی
روش تولید لوله مانیسمان

روش تولید لوله مانیسمان

برای تولید لوله مانیسمان برخلاف انواع دیگر لوله که در فرآیند تولید خود مرحله ی جوش دارند، از فرآیند دیگری استفاده می شود. این نوع از لوله ها به کمک فرآیند اکسترودینگ تولید می شوند. در فرآیند اکسترودینگ برای تولید لوله مانیسمان از انواع مختلف قالب استفاده می شود. در این فرآیند، یک شمش فولادی بدون استفاده از جوش و با استفاده از کشش و نورد تبدیل به لوله می شود. لازم به ذکر است که برای تولید لوله مانیسمان می توان از مقاطع گوشه دار نیز استفاده کرد. گرچه با توجه به قیمت بالای این روند معمولا لوله های مانیسمان را به روش دیگری تولید می کنند. به علاوه گفتنیست که با توجه به روند تولید متفاوت لوله مانیسمان این محصول به ندرت در کارخانجات ایرانی تولید می شود و اگر قصد خرید لوله مانیسمان را دارید، باید بدانید که گزینه های خارجی بیشتری در اختیارتان است.

مراحل تولید لوله مانیسمان

مانند بسیاری دیگر از انواع لوله، مراحل مراحل تولید لوله مانیسمان شامل ابتدایی ترین مرحله یعنی انتخاب مواد اولیه تا مرحله ی پایانی یعنی مرحله ی بسته بندی می باشد. فرآیند تولید لوله مانیسمان را می توان به طور کلی به پانزده مرحله تقسیم کرد که عبارتند از: 1. برش 2. گرمادهی 3. سامانه لخ پرس 4. استفاده از دستگاه اللنگاتور 5. شلیک سمبه 6. تاب گیری 7. جداسازی سمبه ی اضافه شده در مرحله ی پنج 8. مرحله ی کروی کردن 9. مرحله ی کشش 10. سردکردن محصول فرآیند تا این مرحله 11. اندازه گیری تحت استانداردهای تعیین شده و یا حتی به انتخاب صنعت گر و خریدار، 12. مرحله ی تست کردن محصول از جهت کیفیت 13. مرحله ی کونیک کردن دو سر لوله 14. پولیش زدن برای جلوگیری از زنگ زدگی و درنهایت 15. بسته بندی و درنهایت پس از به پایان رسیدن همه مراحل تولید لوله مانیسمان ارسال برای مشتری.

تاریخچه لوله مانیسمان

مثل بسیاری دیگر از اسامی و مفاهیمِ دنیای علم و صنعت، تاریخچه لوله مانیسمان نیز با یک اسم و یک دانشمند آغاز می شود. مانیسمان، دانشمندی آلمانی بود که اولین بار در قرن نوزده میلادی از چنین نوعی از لوله حرف زد و خیلی زود، حرف هایش را به یک لوله ی بدون درز واقعی بدل کرد. به همین ترتیب لوله مانیسمان را بر اساس نام همین دانشمند، مانیسمان می نامند. شاید وقتی که مانیسمان اولین بار به محصول واقعی شده ی بدون درزی که اختراع کرده بود، نگاه می کرد، حتی این تصور را نداشت که محصولش قرار است تحولی در دنیای لوله کشی ایجاد کرده و خیلی زود فراگیر شود به گونه ای که الان با گذشت بیش از یک قرن، لوله مانیسمان همچنان از پرطرفدارترین انواع لوله باشد.

قیمت لوله مانیسمان

با توجه به فرآیند تولید لوله مانیسمان و این نکته که بدون جوش تولید شده و هیچ درزی ندارد، این دست از انواع لوله استحکامی قابل توجه دارند. از جهت دیگر، کیفیت بالا و وجود تقاضای قابل توجه در بازار این لوله، نکاتی هستند که بر قیمت این محصول تاثیرگذارند. شاید به سادگی بتوان نتیجه گرفت که به همین دلیل است که قیمت لوله مانیسمان از انواع دیگر لوله کمی بیشتر است. علاوه بر این، شرکت تولید کننده، کشور تولید کننده، کیفیت مواد اولیه ی تولید و ابعاد سفارش تاثیر به سزایی بر قیمت این محصول دارند. برای اطلاع از به روز ترین و معتبرترین قیمت لوله مانیسمان می توانید با کارشناسان فروش ارتباط گرفته و قیمت روز این محصول را استعلام نمایید.

خرید لوله مانیسمان

با توجه به ویژگی های ارزنده ای که این نوع از لوله داشته و برتری هایی که نسبت به لوله های درزدار دارد، خرید لوله مانیسمان می تواند یک انتخاب بسیار خوب برای صنایع و تاسیساتتان باشد. لوله مانیسمان جهت استفاده در صنایع مختلف تولید و عرضه می شود و با توجه به کارکردهای متفاوتی که می تواند در صنایع داشته باشد، تنوع بسیاری نیز دارد. با توجه به اطلاعاتی که تا اینجا از این محصول در دست دارید، اگر قصد خرید لوله مانیسمان را دارید می توانید برای دریافت دستورالعمل و راهنمایی های بیشتر، با کارشناسان فروش ما تماس گرفته و مشاوره ی خرید دریافت کنید.
امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟