شفاف کردن آب استخر – انواع شفاف کننده استخر

شفاف شدن آب استخر

نگهداری از تجهیزات استخر و تمیز نگه داشتن آب استخر همواره مسئله ای بسیار حائز اهمیت برای افرادی است که در خانه یا ویلای خود استخر خانگی دارند. آب آلوده استخر می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری ها برای افراد باشد. شاید شما نیز تجربه این را داشته باشید که با شنا کردن(می توانید مقاله انواع شنا و فواید شنا را مطالعه کنید) در آب آلوده دچار اسهال، عفونت گوش، چشم و یا موارد این چنینی شده باشید. بدیهی است که هر استخر نیازمند تعمیر و نگهداری های معمول می باشد، تا در بهترین شرایط خود کار کند.

آلودگی آب هر استخر ممکن است بر اثر از بین رفتن تعادل شیمیایی آب، برهم خوردن درجه حرارت استخر، عوامل محیطی، وجود آلاینده های غیر محلول مانند شاخ و برگ درختان، آلاینده های محلول در آب مانند کلسیم و یا موجودات زنده میکروسکوپی باشد که برای از بین بردن هر کدام از انواع این آلودگی ها روش خاصی وجود دارد.

برای تمیز و شفاف نگه داشتن آب استخر لازم است تا با اجزای اصلی و مرتبط با این بخش آشنایی داشته باشیم.

اجزای اصلی تمیز و شفاف نگه داشتن آب استخر:

سیستم فیلتراسیون استخر :

همانطور که می دانید سیستم فیلتراسیون و پمپ استخر با به گردش درآوردن آب از کدر بودن آب استخر جلوگیری کرده و مانع از ایجاد باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها می شود. عملکرد نامناسب سیستم فیلتراسیون هر استخر می تواند از مهمترین دلایل کدر شدن آب آن استخر باشد. فیلتر استخر ممکن است از نوع شنی، کارتریج و … باشد. جهت تمیز کردن سطح خارجی فیلتر استخر باید از شوینده های ملایم استفاده کرد. چند وقت یک بار لازم است تا سیستم فیلتراسیون استخر بک واش و تمیز شود. زمان بک واش فیلتر استخر بر اساس نوع فیلتر و حجم کاسه استخر تعیین می شود.مناسب ترین روش برای تعیین زمان بک واش فیلتر استخر اندازه گیری میزان جریان آب یا دبی استخر می باشد.

سیستم اسکیمر برای شفاف کردن آب استخر :

اسکیمر ها نوعی صافی هستند که در کناره ها و کف استخر تعبیه می شوند تا از ورود آلاینده ها مانند شاخ و برگ درختان، حشرات مرده، مو، پوست و … به پمپ و سیستم فیلتراسیون جلوگیری کنند. با انسداد این صافی ها آب در طول استخر و سیستم فیلتراسیون به خوبی گردش پیدا نمی کند و در نتیجه آب استخر کثیف و کدر می شود. در نتیجه لازم است حداقل هفته ای یک بار اسکیمر های استخر بازرسی و در صورت نیاز تمیز شوند.

پمپ استخر برای شفاف شدن :

پمپ استخر مانند قلب عمل میکند و با به گردش درآوردن آب، آن را از کاسه استخر به سمت فیلتر هدایت می کند. بدیهی است که کارکرد درست و مناسب پمپ یکی از عوامل موثر بر شفافیت آب هر استخری می باشد. در قسمت ورودی پمپ یک صافی تعبیه شده است تا از ورود آلاینده ها به قسمت داخلی پمپ جلوگیری کند. چند وقت یک بار لازم است تا صافی ورودی پمپ تمیز و ضدعفونی شود.

اجزا اصلی شفاف نگه داشته آب استخر

مراحل شفاف کردن آب استخر

برای شفاف و تمیز نگه داشتن آب استخر علاوه بر بک واش سیستم فیلتراسیون باید به نکات دیگری نیز توجه کرد. واضح است که استخرهای روباز بیشتر از استخر های بسته در معرض آلاینده ها قرار دارند و همچنین تنظیم میزان دمای آب(ph آب استخر) در این استخرها سخت تر است. باران، فضولات پرندگان، گیاهان و شاخ و برگ درختان بر روی کیفیت آب استخرهای روباز تاثیر گذار هستند. نگهداری و ضدعفونی کردن آب استخر در فصل تابستان باید بیشتر از فصل زمستان انجام گیرد.

آب استخر :

برای داشتن آبی شفاف و متعادل در استخر باید چه نکاتی را رعایت کنیم ؟

آب استخر باید به طور متداول از نظر میزان اسیدیته، میزان فسفات، کلسیم، کلر، اوزون و … بررسی شود. روش متداول برای ضدعفونی کردن آب استخر، اضافه کردن  کلر و یا اوزون به آب استخر می باشد. استفاده از کلر به دلیل طول عمر بیشتر، قیمت پایین تر و تهیه آسان، متداول تر می باشد.اوزون خاصیت ضدعفونی کنندگی بالاتری داشته اما نسبت کلر هزینه بیشتری دارد.

میزان کلر یا اوزون موجود در آب استخر باید به صورت هفتگی بررسی شده و در صورت نیاز به مقدار آن افزوده شود. یکی از روش های تشخیص میزان کلر آب استخر کیت تست آب می باشد. کیت تست آب می تواند میزان اسیدیته آب، کلسیم، کلر (کلر ترکیب شده و کلر آزاد) ، سیانوریک اسید را در آب مشخص کند.

به این نکته توجه داشته باشید که برای تنظیم میزان اسیدیته آب استخر به هیچ عنوان نباید از اسید ها و یا باز های قوی استفاده کنید. برای قلیایی کردن آب استخر از بوراکس و برای اسیدی کردن آن می‌ توانید از اسیدی فایر استفاده کنید.

دیواره ها و کف استخر :

برسی رنگ آب و شرایط دیواره ها و کف استخر بسیار مهم می باشد. سختی های موجود در آب ، ضایعات بدن شنا گران و … بر روی دیواره ها و یا کف استخر رسوب کرده و در طول زمان باعث کدر شدن آب می شود. اگر به صورت متداول از استخر استفاده می شود باید هر دو هفته یا نهایتاً هر یک ماه آب استخر را خالی کنید و با فرچه و جاروی مخصوص دیواره ها و کف استخر را شسته، ضد عفونی کرده و مجددا کاسه استخر را پر کنید.

شوک استخر:

به افزودن میزان زیاد کلر و یا سایر مواد ضدعفونی کننده به آب استخر برای از بین بردن تمام آلودگی های موجود شوک استخر می گویند.

میزان استاندارد ذرات در آب استخر:

کلر ترکیبی : کمتر از ۰.۳ ppm

کلر آزاد : ۱ تا ۲ ppm

میزان کلسیم : ۱۸۰ تا ۲۵۰ ppm

میزان اسیدیته : ۷.۲ تا ۷.۸

شفاف کننده آب استخر

شفاف کننده های آب استخر:

یکی از راه های شفاف کردن آب استخر استفاده از مواد منعقد کننده و شفاف کننده می باشد. این مواد به صورت مایع و بدون بو هستند و با منعقد کردن ذرات معلق موجود در آب که باعث کدر شدن آب می شوند، آن ها را به لخته های بزرگ  تبدیل کرده و باعث ته نشینی آن ها می شود. پس از ته نشینی این آلاینده ها با استفاده از جاروی استخری می توان کف استخر را پاکسازی و تمیز کرد. استفاده از این مواد باعث شوک استخر شده و آلاینده ها را از بین میبرد.

  • برخی از منعقد کننده ها را می توان به صورت مستقیم به آب اضافه کرد و بعضی ها به سیستم فیلتراسیون اضافه می شود.
  • اندازه گیری میزان اسیدیته آب استخر قبل از استفاده از منعقد کننده ها بسیار مهم است، زیرا برخی از منعقد کننده ها فقط در بازه PH  خاصی قابل استفاده هستند.
  • برای شوک اولیه استخر در هر ۱۰۰ متر مکعب باید ۳ لیتر از شفاف کننده آب استخر استفاده شود.
  • برای دفعات بعد از شوکه استخر در هر ۱۰۰ متر مکعب باید ۱ لیتر از شفاف کننده آب استخر استفاده شود.
  • در هنگام اضافه کردن شفاف کننده به آب استخر باید پمپ تصفیه آب خاموش باشد و پس از گذشت ۸ تا ۱۰ ساعت کف استخر را تمیز کرده و مجددا پمپ روشن شود.

سولفات مس برای شفاف کردن آب استخر :

سولفات مس یا کات کبود یکی از موادی است که برای شفاف سازی آب استخر از آن استفاده می شود. چند ساعت بعد از شوک استخر به وسیله کلر (در حدود ۱۰ ساعت) مقدار معینی سولفات مس جهت شفاف سازی  به آب استخر اضافه می شود.

سولفات آلمینیوم(زاج سفید) برای شفاف سازی آب استخر :

سولفات آلومینیوم یا زاج سفید یک ماده منعقد کننده می باشد که در فرایند شفاف سازی آب استخر از آن استفاده می شود. سولفات آلومینیوم به دلیل داشتن بار مثبت باعث خنثی سازی ذرات معلق آب شده و آن ها را ته نشین می کند.

5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟