سبز شدن مو بعد از استخر

سبز شدن مو بعد از استخر

سبز شدن مو بعد از استخر یکی از مشکلات نسبتا رایجی است که برخی از شناگران با آن روبرو می شوند. این اتفاق، دلایل مختلفی دارد و راه های گوناگونی هم برای جلوگیری از آن و حتی برطرف کردن آن، یعنی از بین بردن سبزی مو، وجود دارد.

شنا کردن یکی از بهترین تفریحات و ورزش هایی است که خصوصا در فصول گرم سال، می تواند بسیار لذت بخش بوده و اوقات مفرحی را برای افراد رقم بزند. اما در برخی مواقع ممکن است این تفریح سالم و جذاب، مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد.

گاهی پیش می آید که شناگران دارای موهای روشن یا بلوند، پس از ساعات طولانی شنا کردن در آب استخر و یا استفاده در چند روز متوالی از استخر، متوجه شوند که رنگ موهایشان دستخوش تغییر شده و به سبزی متمایل گشته است. این مسئله خصوصا برای خانم ها و افرادی که برای رنگ کردن موهایشان هزینه زیادی را پرداخته اند، نگران کننده است. اما پرسش اینجاست که علت وقوع این امر چیست و چگونه می توان از سبز شدن مو بعد از استخر جلوگیری کرد یا تأثیر آن را از بین برد؟

علت سبز شدن مو بعد از استخر

سبز شدن مو بعد از استخر می تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه به دو مورد از شایع ترین آن ها اشاره می کنیم.

علت سبز شدن مو بعد از استخر

سبز شدن مو بعد از استخر به علت وجود کلر

همانطور که می دانید، در اغلب استخرهای عمومی و حتی خانگی، برای ضدعفونی کردن آب و مقابله با انواع باکتری ها، از ماده کلر استفاده می شود. کلر دارای خواص و فواید فراوانی است؛ اما همانطور که می دانید، استفاده از آن، مشکلاتی را هم به همراه خواهد داشت. یکی از مهم ترین این آسیب ها، ایجاد هاله ای زرد یا سبز رنگ بر روی موهای روشن است.

البته این امر به میزان و غلظت کلر در آب بستگی دارد و اصولا در صورت استفاده به اندازه از این ماده ضدعفونی کننده، چنین مشکلاتی ایجاد نخواهد شد. اما در هر حال، ممکن است حضور کلر در آب، بر روی رنگ موها تأثیر گذاشته و سبب ناراحتی شناگران گردد.

همچنین جالب است بدانید که علاوه بر سبز شدن موها، کلر می تواند به تدریج سبب خشکی مو و ایجاد آسیب های این چنینی گردد.

سبز شدن مو بعد از استخر به علت وجود مس و آهن

حضور مس، آهن و یا اکسیدهای این دو ماده در آب استخر، از دیگر دلایلی است که می توان علت سبز شدن مو بعد از استخر را به آن نسبت داد. به طور کلی، مس و آهن با پروتئین های سازنده بافت مو ترکیب می شوند و رنگ آن را به سبز متمایل می کنند. این امر به ویژه در موهای نازک و فاقد رطوبت کافی، به چشم می خورد. خصوصا اگر رنگ مو پیش از ورود به استخر روشن باشد، این تغییر رنگ بسیار محسوس تر به نظر خواهد رسید.

اما این مواد از کجا می آیند؟ گاهی اوقات آب موجود در استخر حاوی میزان بالایی از مواد معدنی مانند مس و آهن است که مشکلات بسیاری نظیر مورد ذکر شده را ایجاد خواهد کرد. در چنین مواقعی، بررسی ترکیبات آب امری بسیار پراهمیت است.

در برخی موارد نیز از فلزات آهن و مس برای تهیه برخی تجهیزات و تأسیسات استخر استفاده می شود که در واکنش با آب، اکسیدهای خود را تولید خواهند کرد.

هرچه میزان این مواد معدنی در آب استخر بیشتر باشد، عوارض ناشی از حضور آن ها نیز شایع تر خواهد بود.

جلوگیری از سبز شدن موها در آب استخر

جلوگیری از سبز شدن موها در آب استخر

همانطور که گفته شد، دو عامل اصلی بروز مشکل سبز شدن مو بعد از استخر کاربرد کلر و وجود میزان زیادی از فلزات آهن و مس است. پس مشخص است که برای جلوگیری از این امر باید ترکیبات آب را به خوبی کنترل نمود.

نکته مهم اینجاست که استفاده از کلر با وجود تمامی فواید و تأثیرات مثبت، می تواند عوارضی را نیز به همراه داشته باشد. این عوارض صرفا به تغییر رنگ موی شناگران محدود نشده و بسیار بیشتر از آن خواهد بود. در نتیجه بسیار مهم است که به میزان مجاز کاربرد این ماده توجه گردد. به طور کلی، مقدار مناسب کلر در آب باید چیزی بین 1 تا 3 ppm باشد. همچنین می توان از سایر روش ها مانند ازن زنی و استفاده از اشعه UV برای ضدعفونی کردن آب استخر بهره جست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم گندزدایی UV و ساز و کار ضدعفونی کردن آب استخر از طریق اشعه فرابنفش، و همچنین تجهیز استخر خود به سیستم UV، پیشنهاد می گردد مقاله مربوط به دستگاه گندزدایی UV را در وبسایت اطلس موج آبتین، مطالعه فرمایید.

نکته مهم دیگر، به کنترل میزان مواد معدنی مانند مس و آهن مربوط می شود که از طریق انواع کیت ها قابل تشخیص است. اگر می خواهید با مشکلات ناشی از افزایش غلظت این ترکیبات در آب مواجه نگردید، بسیار مهم است که از طریق روش های مختلف سختی گیری، حجم مواد معدنی موجود در آب را تا میزان استاندارد کاهش دهید. به طورکلی شما باید میزان سختی آب استخر را همواره کنترل نموده و آن را در حد اعتدال نگه دارید. در صورت لزوم، شما می توانید از طریق روش های مختلفی، میزان سختی آب را کاهش یا افزایش دهید.

جلوگیری از سبز شدن مو بعد از استخر (برای شناگران)

نکاتی که تا به اینجا گفته شد، باید از سوی صاحبین استخرهای خانگی و یا گردانندگان استخرهای عمومی مورد توجه قرار گیرد. اما اگر به عنوان یک شناگر قصد دارید جوانب احتیاط را رعایت کرده و احتمال تغییر رنگ سبز شدن مو بعد از استخر را کاهش دهید، بهتر است روزهای اول بعد از رنگ کردن مو به استخر نروید و پس از آن نیز حتما از کلاه های مخصوص شنا استفاده نمایید.

همچنین می توانید با تهیه برخی شامپوهای مخصوص، به تثبیت رنگ مو کمک کرده و از سبز شدن آن به خوبی جلوگیری نمایید.

از بین بردن سبزی مو بعد از استخر

از بین بردن سبزی مو بعد از استخر

اگر پس از شناکردن در استخر متوجه شدید که رنگ موهایتان به سبزی متمایل گشته است، نگران نباشید؛ چرا که با استفاده از یک سری راهکارها، می توانید مشکل به وجود آمده را برطرف نمایید.

  • گاهی اوقات سبز شدن مو بعد از استخر با یک شستشوی ساده از بین می رود. در نتیجه بهتر است قبل از هر چیز، موهای خود را به خوبی شستشو دهید و منتظر بمانید تا رنگ سبز، رفته رفته از بین برود و یا دست کم، کمرنگ تر گردد.
  • می توانید با تهیه شامپوهای مخصوص از بین بردن سبزی مو مشکل پیش آمده را به سرعت و با کمترین دردسر، برطرف نمایید.
  • رنگ قرمز، رنگ سبز را خنثی می کند. به همین علت می توانید با استفاده از رنگ های طبیعی طیف قرمز، سبزی مو را جبران نمایید. آب گوجه فرنگی و حنا، می توانند گزینه های مناسبی برای این کار باشند. البته در خصوص میزان این مواد و ترکیبشان، بسیار محتاط باشید.
  • استفاده از انواع مواد رنگ بر مانند جوش شیرین، می تواند بسیار کمک کننده باشد. ترکیب جوش شیرین با آب، خمیری مناسب تشکیل می دهد که در از بین بردن رنگ سبز مو، بسیار موثر خواهد بود. البته می توانید جوش شیرین را در کنار دیگر مواد رنگ بر نیز مورد استفاده قرار دهید.
  • یکی دیگر از گزینه هایی که بدون شک به شما کمک خواهد کرد، آب لیمو و اسیدهای طبیعی دیگری مانند سرکه است. ایجاد محلول های یکدست از این مواد و قرار دادن آن بر روی موی سر، تا حدی آثار سبز شدن مو را جبران می نماید.
  • در نهایت اگر از راهکارهای ذکر شده برای از بین بردن آثار سبز شدن مو بعد از استخر نتیجه ای نگرفتید، می توانید با استفاده از مقدار مناسبی آب اکسیژنه بهترین نتیجه را به دست آورید. البته توجه داشته باشید که کاربرد بی رویه آب اکسیژنه، می تواند آسیب زننده باشد و همچنین ماده فوق هرگز نباید با پوست سر در تماس قرار گیرد.
4.8/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟