فیلتر تصفیه استخر | فیلتر شنی اطلس پول

فیلتر شنی اطلس پول

فیلتر تصفیه استخر | فیلتر شنی اطلس پول

از جمله مهمترین محصولات ارائه شده توسط شرکت اطلس موج ، فیلتر شنی اطلس پول می باشد. این محصول ساخت شرکت اطلس پول ترکیه است. فیلتر شنی استخر از جمله تجهیزاتی است که در بخش تصفیه ی آب استخرها و مجموعه های آبی کاربرد دارد. بطور کلی تصفیه ی آب شامل سه مرحله ی تصفیه فیزیکی ، تصفیه میکروبی و تصفیه شیمیایی می باشد. کار تصفیه فیزیکی ، که بخش بسیار مهمی در روند تصفیه ی آب محسوب می گردد را فیلترهای شنی انجام می دهند.

کاربرد فیلتر شنی استخر اطلس پول

همانطور که گفته شد ، کاربرد فیلتر شنی در تصفیه فیزیکی آب است. در واقع این فیلتر به واسطه ی دارا بودن بسترهای شنی ، تمام آلودگی های فیزیکی آب را گرفته و مانع از عبور آن ها می شود و آب را به لحاظ فیزیکی تصفیه می نماید. شن های موجود در داخل فیلتر شنی ، سیلیس فیلتر شنی نام دارند. سیلیس نوعی کوارتز یا همان شن است که سفید رنگ بوده و ظاهری شفاف و بلوری دارد. سیلیس ماده اولیه تولید شیشه است.

تصفیه فیزیکی ، بخش بسیار مهم و جدانشدنی در روند تصفیه آب است. نمونه ی تصفیه فیزیکی آب در طبیعت ، چشمه های آب هستند. در چشمه ها ، هنگامی که آب از اعماق زمین به سطح آن می رسد ، به واسطه ی عبور از بسترهای شنی مختلف زمین ، عاری از هرگونه کدورت و آلودگی فیزیکی می گردد. میزان شفاف و زلال بودن آب نیز به میزان وجود همین بسترهای شنی بستگی دارد. همانطور که توضیح داده شد ، همین روند در استخر و مجموعه های آبی ، در یک محفظه تحت فشار به نام فیلتر شنی که دارای بسترهای شنی و سیلیسی است ، انجام می گیرد. فیلتر شنی اطلس پول در تصفیه خانه ی استخرها ، جکوزی ها ، آکواریوم های بزرگ و سایر مواردی که به تصفیه فیزیکی آب احتیاج است ، کاربرد دارند.

اساس کار فیلتر تصفیه استخر

همانطور که بالاتر ذکر شد ، فیلتر شنی استخر ، مخزنی بزرگ حاوی بسترهای شنی و سیلیسی می باشد. روند کار این دستگاه چندان پیچیده نیست؛ در طی فرآیند فیلتراسیون فیزیکی آب استخر ، آب آلوده از طریق لوله ورودی ، وارد فیلتر شنی شده و هنگام پایین رفتن آب توسط نیروی جاذبه ، تمام آلودگی های فیزیکی آب به واسطه ی بسترهای سیلیسی گرفته شده و سپس آب تصفیه شده به وسیله ی لوله خروجی از مخزن فیلتر شنی خارج می گردد.

ناگفته نماند که فیلترهای شنی پس از مدتی که مورد استفاده قرار می گیرند ، نیاز به احیا و نظافت دارند که این عمل طی فرآیندی به نام بک واش به راحتی قابل انجام است.

فیلتر شنی اطلس پول

انواع فیلتر تصفیه آب استخر

فیلتر شنی استخر از لحاظ نوع جنس ، به دو دسته بندی کلی فلزی و غیرفلزی تقسیم می شوند. فیلترهای شنی فلزی نیز دارای دو نوع فیلترهای شنی گالوانیزه و استیل می باشند. فیلترهای شنی فلزی به دلیل مشکلاتی که در زمینه ی رسوب گیری و زنگ زدگی دارند ، تقریباً منسوخ شده محسوب می شوند؛ بخصوص فیلترهای گالوانیزه. (فیلترهای استیل به دلیل تحمل فشار بالا ، در مواردی که مسئله ی فشار مطرح است ، هنوز هم کاربرد دارند.)

فیلترهای شنی غیرفلزی هم که به فیلترهای پلاستیکی معروف اند ، خود دارای سه دسته بندی می باشند؛ فیلتر شنی فایبرگلاس ، فیلتر شنی پلی پروپیلن (PP) و فیلترشنی پلی اتیلن (PE)

فیلترهای شنی فایبرگلاس که از جنس پلی استر تقویت شده با فایبرگلاس می باشند ، در اصطلاح درست تر و علمی تر ، فیلترهای پلی استر نام دارند ، اما در بازار به فیلترهای فایبرگلاس معروف اند. این فیلترها از الیاف پلی استر و فایبرگلاس به صورت چند لایه ، ساخته شده و با کیفیت ترین متریال را در میان فیلترهای شنی پلاستیکی دارند. به لحاظ اقتصادی نیز ، معمولا گران ترین نوع محسوب می شوند.

فیلترهای پلی پروپیلن نیز که از مواد تزریقی ساخته می شوند ، گرچه مواد اولیه ارزان تری دارند ، اما روند ساخت و تولید آن ها بدلیل استفاده از ماشین آلات مخصوص و پرهزینه ، دارای مشکلات و دشواری های خاصی می باشد.

فیلترهای شنی پلی اتیلن نیز اقتصادی ترین و اکونومیک ترین نوع فیلتر شنی ها هستند. این فیلترها گرچه از لحاظ نوع متریال با فیلترهای فایبرگلاس تفاوت دارند ، اما دارای عملکردی کاملاً مشابه با آن ها بوده و قیمت به صرفه تری هم نسبت به فیلترهای فایبرگلاس دارند.

بطور کلی هر سه ی این فیلترهای شنی از لحاظ عملکرد ، فشار کاری و نوع شیر بکار رفته در آن ها ، تقریباً مشابه اند و انتخاب هرکدام از آنها ، به میزان هزینه درنظر گرفته شده برای پروژه بستگی دارد.

شیر مورد استفاده در فیلتر شنی اطلس پول

تمام فیلترهای شنی اطلس پول ، مجهز به یک شیر ۶راهه اند که این شیر ساخته شرکت پراهر PRAHER اتریش می باشد. شرکت پراهر ، معتبرترین شرکت تولید شیر شش راهه در کل دنیا محسوب می گردد. کاربردی ترین قطعه در یک فیلتر شنی ، همین شیر ۶راهه است. چرا که قرار دادن فیلتر شنی در حالت های مختلف از جمله حالت فیلتر ، بک واش و … به واسطه ی این شیر انجام می گیرد و بدنه ی فیلتر شنی ، تنها شامل یک مخزن بوده که کار مکانیکی خاصی انجام نمی دهد.

به همین سبب ، شرکت اطلس پول ، فیلترهای شنی خود را به بهترین شیر ۶راهه موجود در دنیا ، یعنی شیر شش راهه پراهر اتریش ، مجهز نموده است.

مسائل مهم در انتخاب فیلترشنی

سطح تماس آب با سیلیس و ارتفاع فیلتر شنی ، مهمترین فاکتورهایی هستند که باید در انتخاب فیلتر شنی به آن ها توجه نمود.

دبی گردشی آب در فیلترهایی که دهانه باریک و قسمت سطحی قطور دارند ، که اصطلاحاً به آن ها فیلترهای کوزه ای گفته می شود ، بسیار زیاد است. که این امر برای عملکرد فیلتر شنی به هیچ وجه مناسب نیست. علاوه بر آن ، ارتفاع کم فیلتر شنی نیز از عواملی است که در پایین بودن میزان بازدهی این محصول تأثیرگذار می باشد. (در مواردی که ارتفاع فیلتر کم باشد ، قطر بیشتر فیلتر اهمیتی نداشته و این نقص را جبران نمی کند.)

در نتیجه ، برای یک فیلتراسیون مناسب ، به دو فاکتور آهسته بودن سرعت جریان آب و نیز مرتفع بودن بستر سیلیسی موجود در فیلتر شنی اطلس پول ، نیاز است. برای مثال در یک فیلتر مخروطی شکل که قطر قسمت میانی آن ۱۶۰۰ میلیمتر و قطر دهانه بالا ۸۰۰ میلیمتر است ، زمانی که نرخ جریان در قسمت وسط فیلتر ۵۰ مترمکعب بر ساعت باشد ، در قسمت دهانه باریک ورودی ، این نرخ به ۱۰۰ مترمکعب بر ساعت می رسد. در نتیجه ذرات را نمی توان گیر انداخت و همچنین آلودگی های فیزیکی کوچکی که در سیلیس های قسمت بالایی فیلتر گیر افتاده ، به واسطه ی سرعت بالای آب ، به طرف کف فیلتر حرکت کرده و روی شبکه نازل انباشته می شوند ، که فشار قابل توجهی دربرابر جریان آب تشکیل داده و میزان جریان تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد و نهایتاً منجر به این می شود که زمان بیشتری صرف شود تا آب استخر به صورت کامل تصفیه گردد. در نتیجه میتوان گفت عملکرد فیلتر فوق ، بیشتر مشابه یک فیلتر به قطر ۸۰۰ میلیمتر است.

نحوه انتخاب فیلتر تصفیه آب استخر

جهت انتخاب یک فیلترشنی مناسب برای استفاده در استخر و جکوزی ، می بایست دبی عبوری از فیلتر را محاسبه کرده و درنظر داشته باشیم.

دبی یا نرخ گردش آب (Turnover) عبارت است از مدت زمان موردنیاز ، برای آن که تمام آب سیستم ، یک بار در کل مدار به گردش درآید. این فاکتور در مجموعه های آبی مختلف ، اعداد و ارقام متفاوتی دارد. برای نمونه نرخ گردش آب در استخرهای عمومی و خصوصی ، ۴بار در شبانه روز (هر ۶ساعت یکبار) و در جکوزی ها ۴۸بار در شبانه روز (هر نیم ساعت یکبار) است.

برای محاسبه دبی عبوری از فیلتر ، کافی است حجم استخر یا جکوزی را بر نرخ گردش آن تقسیم کرد.

به عنوان مثال ، برای یک استخر خصوصی با حجم ۵۰ متر مکعب ، داریم:5.33m3/hr

و برای یک جکوزی با حجم ۳ متر مکعب: 6m3 / hr

(دبی عبوری پمپ تصفیه نیز بر همین اساس محاسبه می شود.)

شرکت اطلس پول ، سازنده فیلتر شنی استخری اطلس پول

فیلترهای شنی ارائه شده توسط فروشگاه حسن زاده ، ساخته ی شرکت اطلس پول ترکیه می باشند. شرکت اطلس پول ، یکی از کمپانی های مطرح و شناخته شده در سطح آسیا و اروپا است. این شرکت که در استانبول واقع شده ، از زیرشاخه ها و Sister companyهای شرکت پیمتاش ترکیه می باشد ، که تنها در زمینه ی تولید تجهیزات استخری فعالیت دارد. شرکت پیمتاش و اطلس پول ، دارای مالکیت یکسان بوده و همواره تحت حمایت یکدیگر قرار داشته اند.

از جمله محصولات تولید شده توسط کمپانی اطلس پول ، میتوان به فیلتر شنی ، پمپ استخری ، روشنایی های استخر ، گریل استخری و سایر تجهیزات مورد استفاده در استخر و مجموعه های آبی اشاره نمود. ناگفته نماند که تمامی این محصولات تولید شده توسط کمپانی اطلس پول ، توسط شرکت پیمتاش نیز عرضه می گردند.

تمامی این تجهیزات دارای استانداردهای اروپایی بوده و مشابه استاندارد آلمان تولید می شوند. فیلترهای شنی تولید شده توسط شرکت اطلس پول ، در دو نوع فیلترهای فایبرگلاس (پلی استر تقویت شده با فایبرگلاس) و فیلترهای پلی اتیلن (PE) قرار دارند. فیلترهای شنی پلی استر تقویت شده با فایبرگلاس ، که با مدل Canada شناخته می شوند از قطر ۵۰۰ تا ۹۲۰ میلیمتر ، فیلترهای شنی سایز بزرگ از قطر ۱۰۵۰ تا ۲۰۰۰ میلیمتر و فیلترهای شنی پلی اتیلنی نیز که با مدل Eco شناخته می شوند ، از سایز ۴۲۰ تا ۹۲۰ میلیمتر موجود می باشند.

فیلتر شنی های شرکت اطلس پول در ایران

شرکت اطلس موج آبتین ، نخستین شرکتی بود که فیلترهای شنی اطلس پول را حدود ۶ سال پیش در ایران وارد کرد. از همان زمان ، با بکارگیری فیلتر شنی اطلس پول در بسیاری از پروژه های بزرگ و با استفاده از مارکتینگ و تبلیغات مؤثر ، رفته رفته توجه و اعتماد مصرف کنندگان به این محصول جلب شد و این فیلتر جایگزین فیلترهای شنی چینی و نیز فیلترهای شنی اروپایی که قیمت بسیار بالاتری هم داشتند ، شد.

کمپانی اطلس پول با اخذ گواهینامه استاندارد TSE ، امروزه محصولات خود را به بیش از ۳۰ کشور در سراسر دنیا صادر می کند. شرکت اطلس موج آبتین و پیمتاش ایران نیز از نمایندگان انحصاری این کمپانی در ایران هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟