طراحی مخزن تعادل استخر

مخزن تعادل
مخزن تعادل

طراحی مخزن تعادل

برای اینکه آب استخر یا جکوزی در هر شرایط عملیاتی، در سطح مطلوبی باقی بماند و تجهیزات استخر عملکرد مناسبی داشته باشند می بایست در هر سیستم استخری یک مخزن تعادل یا مخزن بالانس درنظر گرفته شود.

سه عامل موثر بر عملکرد سیستم

  1. شیرجه شناگران و حجم جابه جا شده آب باتوجه به حجم بدن شناگر
  2. حجم آب مصرفی از استخر برای بک واش فیلترها
  3. سیستم هیدرولیک

معیارهای طراحی مخزن تعادل برای استخرهای سرریزی


نمودار زیر سه سطح اساسی آب را که باید در طراحی مخزن تعادل در نظر گرفته شود ، نشان می دهد، که در ادامه هر یک را مختصراً بررسی می کنیم.


1- (maximum level) : حداکثر سطح آب در مخزن باید دقیقاً زیر کانال سرریز (گریتینگ) اطراف استخر باشد.


2- ( normal operating level ) : یک سطح عملکردی طبیعی در هنگام عدم حضور شناگر در استخر و زمانی که سیستم آب سرریزی با حداکثر کارآیی کار می کند ، حدود 50 الی 80 درصد ارتفاع یا سطح کلی مخزن تعادل را تشکیل می دهد، که باید درنظر داشته باشیم همیشه بین 30 تا 50 درصد از حجم مخزن تعادل در زمانی که شناگر در آب استخر نیست، خالی باشد.

3- ( minimum level ) : حداقل سطح آب در مخزن تعادل باید به گونه ای لحاظ شود که آب مورد نیاز برای بک واش فیلترها همیشه در مخزن تعادل موجود باشد. و از خالی یا خشک کار نکردن پمپ های سیرکوله اطمینان حاصل گردد.

محاسبه حجم مخزن تعادل

در محاسبه حجم مخزن تعادل ، می بایست موج جابجایی آب (موج ایجاد شده به واسطه وجود شناگران) را باتوجه به تعداد شناگران و بک واش فیلتر ها در نظر گرفت، که در ادامه هریک از این دو فاکتور را بررسی می نماییم.

موج ایجاد شده و سرریز آب توسط شناگر :  بدلیل متأثر بودن این مقدار از تعداد شناگران و میزان فعالیت در استخر، محاسبه دقیق این مقدار غیرممکن است. این رقم را بر اساس حداقل 50٪ بار استحمامی محاسبه می کنند و تقریباً به ازای هر شناگر حدود 80 لیتر جابجایی آب صورت می گیرد.

بک واش فیلتر : میزان آب دریافتی از استخر برای شستشوی فیلتر، توسط تولید کنندگان فیلتر تعیین می شود. براساس راهنما، به ازای هر مترمربع ، نرخ شستشوی فیلتر (بک واش) 30 مترمکعب در ساعت و برای حداقل مدت زمان 5 تا 7 دقیقه است. در حالت ایده آل، در سیستم هایی که چندین فیلتر وجود دارد ، میزان آب استخراج شده از استخر باید براساس شستشوی متوالی همه فیلترها باشد. در تأسیسات استخر این امر به دلیل محدودیت سیستم تخلیه پساب و تأمین مجدد آب مخزن تعادل، عملی نیست. با فرض اینکه این محدودیت وجود داشته باشد ، می توان زمان مناسبی بین بک واش فیلترها قرار داد تا سیستم مجدداً پر شود، که در این صورت، زمان پر شدن مجدد مخزن تعادل نباید بیشتر از چهار ساعت باشد.

موارد ایمنی جانبی

قرار دادن سنسورهای کنترل سطح در مخزن تعادل سه مزیت را به شما می دهد:

 جلوگیری از افزایش میزان آب makeup و سرریز شدن آب از مخزن تعادل و درنتیجه کنترل خودکار سطح ماکسیمم آب.

اگر بنا به هر دلیلی سطح آب از حداقل سطح مخزن (minimum level)  پایین بیاید ، در صورتی که در ورودی خط مکش مخزن تعادل به طرف پمپ مکش آب استخر، یک شیر کنترلی اتوماتیک نصب باشد، می توان برای جلوگیری از ایجاد خلاء در خط مکش پمپ، بصورت اتومات شیر را قطع کرد و ورودی آب از مخزن تعادل به پمپ سیرکوله را بست.

می توانیم باتوجه به کنترل سطح مخزن، میزان آب خروجی از لوله مکش در مخزن تعادل را کنترل کنیم. به این معنا که اگر آب در مخزن تعادل به سطح ماکسیمم برسد، شیر خروجی آب از مخزن تعادل به سمت پمپ کاملاً باز می شود.

جزئیات ساخت و موقعیت قرارگیری مخزن تعادل

در حالت ایده آل، مخزن تعادل باید به عنوان بخشی از سازه استخر بوده و از بتن ساخته شود. مخزن می بایست دارای ارتفاع داخلی 2 متر باشد و دسترسی از محیط اطراف استخر نباید کمتر از 1.5 متر باشد. این ارتفاع 2 متری مخزن تعادل ، به دلیل محدودیت ارتفاع در برخی تصفیه خانه ها، گاهی اوقات به یک چالش تبدیل می شود. که این چالش می تواند مشکلات زیر را به همراه داشته باشد:

بطورکلی مخازن تعادل با ارتفاع زیر 1 متر، دارای مشکلات بسیار زیادی نسبت به مخازن تعادل با ارتفاع 2 متر هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به نظافت این مخازن اشاره کرد.

   یک مخزن به عمق 1 متر ، برای اینکه بتواند از ظرفیت آب یکسانی برخوردار باشد، تقریباً به سه برابر طول یک مخزن با عمق 2 متر نیاز دارد.

اگر مخزن بیش از 8 متر طول داشته باشد ، باید در هر طرف مخزن یک نقطه دسترسی قرار داشته باشد. مسئله ایمنی درپوش های مخزن نیز باید درنظر گرفته شود. بطوری که به راحتی قابلیت برداشتن و گذاشتن آن ها فراهم باشد. در یک موتورخانه می توان برای دسترسی جانبی به مخزن، یک دریچه درنظر گرفت. البته به یاد داشته باشید که این موضوع یک خطر سازه ای و آب بندی مهم را موجب می شود که در هنگام تعبیه دسترسی، باید کاملاً مورد توجه قرار گرفته شود.

درپوش ها و دریچه های دسترسی و بازدید مخزن نیز باید کاملاً ضدآب باشند. به همین دلیل است که برداشتن و تعویض آن ها بسیار پرزحمت و وقت گیر است. همچنین در مواردی ممکن است سطح آب در مخزن تعادل به همان سطح استخر برسد. بنابراین باید سقف مخزن تعادل  بصورت یک سازه ضد آب ساخته شود.

اگر یک مخزن GRP (یا مشابه آن) به عنوان مخزن تعادل نصب شده باشد ، باید مکان جایگذاری آن در حد امکان به استخر نزدیک باشد. زیرا آب از استخر سرریز شده و داخل کانال سرریز می ریزد و از آنجا بصورت ثقلی وارد مخزن تعادل می گردد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟