در حال نمایش 2 نتیجه


دستگاه UV استخر

سیستم های ضدعفونی کننده بسیاری برای تصفیه و ضدعفونی آب استخر مورد استفاده قرار می گیرند تا سلامت آب استخر و جکوزی را برای شناگران تضمین کنند. از جمله سیستم های ضدعفونی قوی آب استخر می توان به دستگاه های UV استخر اشاره کرد که در مدل های گوناگون تولید می شود.

اکنون ممکن است این سوال ذهن شما را به خود درگیر کر‌ده باشد که دستگاه UV استخر چیست و چگونه کار می کند. برای پاسخ به این سوال می توان گفت که دستگاه UV استخر، از جمله تجهیزات جدید در حوزه تصفیه و گندزدایی آب استخر می باشد که اساس کار آن استفاده از اشعه فرابنفش به منظور ضدعفونی کردن آب می باشد.

دستگاه UV استخر، با اشعه فرابنفش بر روی میکروارگانیسم های خطرناک و مضر برای انسان همچون انواع باکتری ها، ویروس ها و میکروب ها تاثیر می گذارد و آن ها را از بین می برد. همچنین دستگاه UV استخر می تواند از استخر در برابر رشد و تکثیر انواع جلبک ها حفاظت کند و در نهایت از کدر شدن آب استخر جلوگیری کند.

دستگاه UV استخر می تواند جایگزین بسیار خوبی برای مواد شیمیایی با خاصیت گندزدایی در روند تصفیه و ضدعفونی آب استخر باشد؛ چرا که نور فرابنفش می تواند بر روی تمامی عوامل خارجی موجود در آب استخر که کلر بر روی آن هیچ گونه تاثیری ندارد، تاثیر بگذارد و تمامی عوامل موجود در آب را از بین ببرد. همچنین استفاده از این دستگاه برخلاف سایر مواد گندزدای، هیچ گونه مشکل جانبی برای آب استخر ایجاد نمی کند و تنها با تابش اشعه آب را عاری از هر گونه عامل مضر و خطرناکی می کند.

ضدعفونی آب استخر با دستگاه یو وی:

همان طور که گفته شد، دستگاه یو وی آب استخر، با تابش اشعه فرابنفش منجر به ضدعفونی آب استخر می شود. در واقع نوع عملکرد دستگاه های یو وی به نوع لامپی که در ساختار آن ها به کار رفته است، بستگی دارد. دستگاه های یو وی استخری با توجه به نوع طول موجی که دارند به سه دسته UV-A، UV-B و UV-C تقسیم می شوند. در واقع دستگاه UV استخری می تواند تمامی میکروارگانیسم های مضر موجود در آب استخر نظیر جلبک ها، پاتوژن ها، باکتری ها و... که تا طول موج ۲۵۰ نانومتر که موثرترین طول موج است را از بین ببرد و آن ها را غیرفعال کند.

با توجه به محدود طول موج اشعه UV-C که در بازه ۱۰۰ تا ۲۸۰ قرار دارد، دستگاه های UV برای ضدعفونی آب استخر از اشعه UV-C استفاده می کنند و اساس کار دستگاه های UV با استفاده اشعه UV-C می باشد.

سیستم uv استخر

نور UV-C چیست؟

نور UV یک روش فیزیکی و غیرمستقیم است که برای حصول اطمینان از عدم تکثیر میکروارگانیسم ها به کار گرفته می شود.

دوز کافی  UV  می تواند جهت فرایند کلر زدایی و حدف ازن  استفاده شود و همچنین به حذف TOC و اوره از آب کمک کند. سطح غیرفعال کردن پاتوژنها بستگی به دوز UV و حساسیت پاتوژن به این دوز UV دارد و برای هر پاتوژن متفاوت است.

UV بر روی طعم، رنگ یا pH مایع ضد عفونی  شونده  تاثیر نمی گذارد و به همین ترتیب این تکنیک اغلب  در مواردی که در آن ها نمی توان از کلر استفاده کرد مورد استفاده قرار می گیرد ، مانند در یک کارخانه نوشابه، نوشابه، داروسازی یا مزرعه ماهی.

ژیاردیا لامبیا  و کریپتوسپوریدیوم از جمله ۱۷ گونه از میکروارگانیسم ها هستند که به ضد عفونی کننده های معمولی مانند کلر مقاوم هستند. هیچ میکروارگانیسم وجود ندارد که به ضد عفونی کردن اشعه ماوراء بنفش مقاوم باشد.

 

خروجی نور UV در ۲۵۴ نانومتر به عنوان UVC (منطقه میکروبی) شناخته می شود. نور UVC توانایی غیرفعال کردن همه میکروارگانیسم ها، باکتری ها، پاتوژن ها، ویروس ها و قالب ها، از جمله موجودات زنده مقاوم در برابر شیمیایی مانند کریپتوسپوریدیوم و ژیاردیا را دارد. دوز UV (fluence) معمولا بر اساس واحد  mJ / cm۲ اندازه گیری می شود.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه UV استخر:

مدل های مختلفی از دستگاه های UV در سراسر جهان در راستای ضدعفونی آب استخر تولید می شوند و در اختیار مصرف کنندگان قرار دارند. مدل های مختلف دستگاه های UV علی رغم تفاوت هایی که در ساختارشان دارند، از چهار قسمت اصلی تشکیل شده اند که در ادامه به معرفی چهار قسمت اصلی و مشترک دستگاه های UV می پردازیم:

لامپ UV: از جمله اجزای اصلی و مشترک هر نوع دستگاه UV، لامپ های UV می باشند که عملکرد یکسانی دارند. تنها تفاوتی که لامپ های یو وی با یک دیگر دارند، در طول موج اشعه آن ها می باشد. تفاوت در طول موج لامپ های UV به معنای تفاوت در میزان اثرگذاری دستگاه بر روی میکروارگانیسم های مضر موجود در آب می باشد.

کوارتز: از دیگر اجزای اصلی هر دستگاه UV می توان به کوارتز اشاره کرد. اگر بخواهیم کوارتز را از نظر ظاهری مورد بررسی قرار دهیم، می توان گفت که یک لوله استوانه ای از جنس شیشه است که جهت حفاظت از لامپ های UV در نظر گرفته شده است. در واقع کوارتز از لامپ در برابر نفوذ آب، آلاینده ها و رسوبات محافظت می کند. لازم به ذکر است که برای جلوگیری از کاهش بازدهی کلی دستگاه در زمان تعویض لامپ دستگاه، کوارتز را از رسوبات و ‌آلاینده ها تمیز کنید.

محفظه استیل: عموما برای تولید دستگاه های UV استخری از محفظه ای از جنس استیل ضد زنگ استفاده می شود که لامپ های UV و کوارتز در داخل آن قرار دارد و مسیری برای عبور جریان آب در داخل این محفظه در نظر گرفته شده است و جریان آب با استفاده از این محفظه قابلیت کنترل دارد. جنس استیل این محفظه، مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی و اکسیداسیون دارد.

آداپتور: از دیگر اجزای اصلی دستگاه های UV می توان به قسمت آداپتور آن اشاره کرد. هر دستگاه UV استخری یک آداپتور دارد که وظیفه کنترل خروجی الکتریکی لامپ را بر عهده دارد.

اجزا و جایگاه دستگاه uv استخر

ویژگی های دستگاه UV استخر شرکت اطلس موج

  • جنس محفظه: استیل ضد زنگ ۳۱۶
  • سایز اتصالات: ½ ۱ و ۲ اینچ
  • دارای تایمر هوشمند
  • انعکاس ۳۵ درصدی بیشتر اشعه uv
  • هواگیری خودکار
  • سازگار با تمامی برندهای تجهیزات استخر
  • نصب، نگهداری و تعمیر بسیار سریع و آسان
  • از بین بردن تمامی میکروارگانیسم های بیماریزا و مقاوم نسبت به کلر تا ۹۹%
  •  ضدعفونی شدن آب در همان لحظه تابش اشعه
  •  عدم تغییر یافتن خواص شیمیایی و فیزیکی آب
  •  ضدعفونی کردن آب در محدوده pH از ۶ تا ۵٫۸
  • نصب در مسیر لوله آب
  •  سرویس و نگهداری ساده دستگاه

مزایای ضد عفونی استخر با دستگاه UV

دستگاه های UV استخر شرکت اطلس موج با استفاده از بهترین متریال روز دنیا، به صورت کاملا اصولی تولید می شوند و استفاده از آن ها در پروژه های اجرای استخر، می تواند مزایای بسیاری برای سازندگان استخر و همچنین سلامت شناگران داشته باشد. در این قسمت سعی داریم برخی از مزایای استفاده از دستگاه های UV استخر را شرح دهیم. با ما همراه باشید...

به طور کلی دستگاه های UV عملکرد بسیار خوبی بر روی میکروارگانیسم های مضر موجود در آب استخر و جکوزی دارند. در واقع با حضور دستگاه های UV در پروژه های تصفیه آب استخر، شاهد کاهش ۹۵ درصدی آلودگی ها و مواد مضر موجود در آب هستیم.

میکروارگانیسم های بسیاری در اثر شنا کردن و یا عوامل محیطی، وارد آب استخر و جکوزی می شوند که منجر به کدر شدن آب و ناسالم شدن آب برای شناگران می شود. در برخی از موارد این میکروارگانیسم ها نظیر انواع میکروب ها، باکتری ها و یا ویروس ها، با استفاده از کلر و یا سایر مواد گندزدای از بین نمی روند و در واقع کلر بر روی غیر فعال کردن آن ها هیچ نقشی ندارد. در صورت استفاده از دستگاه UV استخر، تمامی میکروارگانیسم هایی که کلر در از بین بردن آن ها نقشی ندارد، از بین می روند و غیر فعال می شوند.

دستگاه های UV استخر، با توجه به نوع ساختار و عملکردی که دارند؛ جایگزین بسیار مناسبی برای سیستم های ضدعفونی و گندزدای قدیمی نظیر پمپ های تزریق کلر شوند.

از دیگر مزایای استفاده از سیستم های UV می توان به امکان نصب این نوع سیستم ها در مسیر لوله آب اشاره کرد. همچنین سرویس و نگهداری از این دستگاه ها بسیار ساده و سریع می باشد.

دستگاه های UV استخر این امکان را می دهند تا درست در زمان تابش اشعه فرابنفش، آب به صورت کامل ضدعفونی شود. همچنین زمانی که آب با استفاده از این نوع اشعه ضدعفونی می شود، خواص فیزیکی و شیمیایی آب هیچ تغییری نمی کند.

 

نکته مهم در انتخاب سیستم UV استخر

لامپ های UV  به دو دسته LP  یا کم فشار و MP  یا فشار متوسط تقسیم می شوند. لامپ های  فشار متوسط تولید اشعه ماوراءالبنفش با طول موج ۲۵۴ نانومتر می کند، که به طول موج بهینه ۲۶۰ نانومتر بسیار نزدیک است. بازدهی این لامپها نسبت به انرژی مصرفی آنها بسیار بالا می باشد. حدود٩۵% طول موج تولید شده در ناحیه ۲۵۳/۷ نانومتر قرار دارد. در مقایسه با لامپ های کم فشار، لامپ های فشار متوسط تولید کننده ی ضعیف تری برای طول موج های ضد باکتری می باشد. بازدهی لامپ های با فشار متوسط نسبت به انرژی مصرفی آنها کم می باشد؛ در عوض نفوذ پذیری پرتو ساتع شده از آنها به خاطر شدت بالای آن بیشتر از لامپهای کم فشار است.

نکته اساسی در این است که تنها لامپ های MP  هستند که توانایی از بین بردن ترکیبات جانبی کلر را دارند. به همین دلیل سیستم های گندزدایی UV  مختص استخرهای شنا تنها با این لامپ ها عرضه میشوند.

آیا نیاز به مشاوره دارید ؟