سیستم های اتوماتیک کلرزنی استخر

کلرزنی یکی از قدیمی ترین و موثرترین روش های گندزدایی آب می باشد. کلر یکی از اساسی ترین مواد گندزدایی در استخرهای عمومی است که به دلیل قابلیت ماندگاری بالا در آب جهت حذف آلودگی های ثانویه که به آب وارد می شوند حذف آن از سیستم گندزدایی امکان پذیر نیست. کلر همانند سایر گندزداها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند. یکی از معایب کلرزنی وابسته بودن این روش به pH آب می باشد یعنی با تغییر pH آب راندمان کلرزنی دچار تغییر خواهد شد. pH مناسب برای شنا ۷٫۴-۷٫۲ است که باید توجه داشت در استخرهای شنا معمولا با ورود شناگران به آب  و در اثر اضافه شدن چربی ها، کرم ها، عرق بدن و …. pH بالا رفته و آب به سمت قلیایی شدن میل می کند. در استخرهای روباز وضعیت جوی هوا نیز روی pH اثرگذار است. نکته دیگر در امر کلرزنی این است که گیزان کلر باید به آب تزریق شود تا طبق دستور اداره بهداشت و استانداردهای تعریف شده به میزان ۱ppm   کلر باقیمانده در آب داشته باشیم. واضح است که در طی روزها و ساعات مختلف میزان آلودگی بسته به تعداد نفرات در آب و شر ایط بهداشتی آنها آلودگی استخر متفاوت و متغیر خواهد بود. روش های کلرزنی به طور کلی به چند دسته تقسیم می شوند: روش اول استفاده از کلرزن های خطی (inline) و قرصی و یا استفاده از یک دوزینگ پمپ برای تزریق کلر به مقدار ثابت است. در این روش همواره یک مقدار ثابت کلر در آب حل می شود و هیچ تناسبی بین مقدار کلر حل شده و میزان آلودگی وجود ندارد. روش دوم استفاده از کلرزن های گازی است که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش به علت خلوص بالای کلر گازی معمولا در زمانهایی که شناگری در استخر وجود ندارد کلر به آب تزریق می گردد (معمولا شب ها). بنابراین ممکن است در ساعاتی که پیک حضور تعداد شناگر در آب است کلر به میزان کافی نداشته باشیم و یا کلر به شدت زیاد در آب وجود داشته باشد که موجب سوزش چشم و خارش پوست و … خواهد شد. photo_2017-07-25_13-09-36 همانطور که در واکنش ها مشخص است تنطیم pH در کلرزنی بسیار مهم و تاثیر گذار است. روش سوم استفاده از سیستم های اتوماتیک تزریق اندازه گیری و کنترل کلر و اسید می باشد. در این روش با استفاده از سنسورهای pH ، ORP   (Redox) و Cl  پارامترهای کیفی آب اندازه گیری شده و فرمان تزریق یا عدم تزریق توسط آنلایزر صادر می شود. پمپ های تزریق با دریافت فرمان شروع با توقف تزریق کار می کنند. مقدار مشخص پارامتر مورد نظر (setpoint)  توسط اپراتور تعیین می گردد. در این روش همزمان از دو پمپ تزریق استفاده می شود که یک پمپ برای تزریق کلر و یک پمپ برای تزریق اسید (جهت کاهش pH آب استخر) می باشد. با استفاده از این سیستم هموار بسته به نیاز استخر کلر جهت گندزدایی و اسید جهت تنظیم pH به آب تزریق می گردد و حداکثر راندمان گندزدایی را خواهیم داشت. شما میتوانید برای کلرزنی از کلر مایع یا همان هیپوکلریت سدیم استفاده نمایید که به راحتی در بازار قابل تهیه است. کلر مایع نسبت به کلر جامد دارای خلوص و حلالیت بالاتری است. کلر مایع به علت وجود ناخالصی کمتر بر خلاف کلر جامد موجب کدر و شیری شدن آب نمی شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با کلرزن های اتوماتیک و تجهیز استخرهای خود به این سامانه هوشمند با ما تماس بگیرید. 

سیستم تزریق کلر

استفاده از سیستم های اتوماتیک تزریق اندازه گیری و کنترل کلر و اسید از الزامات سیستم های گندزدایی برای یک مجموعه استخر و جکوزی ( هم مجموعه های عمومی و هم خصوصی ) و پارک های آبی می باشد.

در این روش با استفاده از سنسورهای pH ، ORP (Redox) و Cl پارامترهای کیفی آب اندازه گیری شده و فرمان تزریق یا عدم تزریق توسط آنلایزر صادر می شود. پمپ های تزریق با دریافت فرمان شروع با توقف تزریق کار می کنند. مقدار مشخص پارامتر مورد نظر (setpoint) توسط اپراتور تعیین می گردد.
در این روش همزمان از دو پمپ تزریق استفاده می شود که یک پمپ برای تزریق کلر و یک پمپ برای تزریق اسید (جهت کاهش pH آب استخر) می باشد. با استفاده از این سیستم هموار بسته به نیاز استخر کلر جهت گندزدایی و اسید جهت تنظیم pH به آب تزریق می گردد و حداکثر راندمان گندزدایی را خواهیم داشت.

این سیستم دارای مدل ها و ظرفیت های مختلفی هستند که به تناسب میزان و مورد مصرف انتخاب می گردند.

بهترین روش های کلر زنی استخر

کلرزنی یکی از قدیمی ترین و موثرترین روش های گندزدایی آب می باشد. کلر یکی از اساسی ترین مواد گندزدایی در استخرهای عمومی است که به دلیل قابلیت ماندگاری بالا در آب جهت حذف آلودگی های ثانویه که به آب وارد می شوند حذف آن از سیستم گندزدایی امکان پذیر نیست. کلر همانند سایر گندزداها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند.

در همه استاندارهای معتبر جهان وجود کلر باقیمانده در آب استخر اجباری است. این امر به این دلیل است که کلر از پایداری بالایی برخوردار است و زمان نسبتا زیادی در آب باقی می ماند. این مسئله از این جهت حائز اهمیت است که همزمان با ورود افراد به داخل آب احتمال ورود آلودگی های ثانویه به داخل آب استخر افزایش می­یابد. بنابراین وجود ماده گندزدایی مانند کلر در آب برای مقابله و از بین بردن این آلودگی­ها ضروری است.

با توجه به توضیحات فوق می توان دریافت که استفاده از ازن و UV  نیاز به کلر در استخرهای شنا را مرتفع نمی­نماید. زیرا گاز ازن گازی است ناپایدار که بر طبق استانداردهای جهانی نحوه تزریق آن به آب باید به نحوی باشد که هیچ مقداری از ازن (به علت اکسید کنندگی بالا و خطراتی که برای شناگران در بر دارد) وارد کاسه استخر نگردد.

استفاده از دستگاه گندزدایی UV نیز چون ماده گندزدایی به آب وارد نمیکند نمی تواند جایگزین کلر باشد.

قابل ذکر است سیستم های ازن و UV صرفا به عنوان یک تصفیه تکمیلی در استخرهای شنا مورد استفاده قرار می گیرند و موجب کاهش میزان مصرف کلر می گردند.

.

طبق دستور اداره بهداشت و استانداردهای تعریف شده به میزان ۱-۳ ppm   کلر باقیمانده در آب استخر وجود داشته باشد. واضح است که در طی روزها و ساعات مختلف استفاده از استخر، میزان آلودگی بسته به تعداد نفرات در آب و شرایط بهداشتی آنها آلودگی استخر متفاوت و متغیر خواهد بود.

از طرفی دیگر یکی از معایب کلرزنی وابسته بودن این روش به pH آب می باشد یعنی با تغییر pH آب راندمان کلرزنی دچار تغییر خواهد شد. pH مناسب برای شنا ۷٫۴-۷٫۲ است که بیشترین راندمان کلرزنی را در این محدوه pH خواهیم داشت. با بالا رفتن مقدار pH شاهد افت بازدهی کلرزنی خواهیم بود که در ادامه با ذکر واکنش های مربوطه علت این موضوع شرح داده خواهد شد.

pH-Cl

همچنین باید توجه داشت در استخرهای شنا معمولا با ورود شناگران به آب  و در اثر اضافه شدن چربی ها، کرم ها، عرق بدن و …. pH بالا رفته و آب به سمت قلیایی شدن میل می کند. در استخرهای روباز وضعیت جوی هوا نیز روی pH اثرگذار است.

با توجه به این موضوعات روش های کلرزنی در استخرها به طور کلی به چند دسته تقسیم می شوند:

روش اول استفاده از کلرزن های خطی (inline) و قرصی و یا استفاده از یک دوزینگ پمپ برای تزریق کلر به است. در این روش همواره یک مقدار ثابت کلر در آب حل می شود و هیچ تناسبی بین مقدار کلر حل شده و میزان آلودگی وجود ندارد و صرفا طبق تجربه اپراتور بهره بردار کلرزنی صورت می­گیرد.

در نظر داشته باشید که در سانس ها  و روزهای مختلف هفته میزان نفرات استفاده کننده از استخر و به تبع آن بار آلودگی آب متفاوت خواهد بود. بنابراین با این روش کلرزنی امکان این وجود دارد که در یک زمان بیش از حد لازم و در زمانی دیگر کمتر از مقدار مورد نیاز  کلر به آب اضافه گردد. از طرفی تنظیم pH مناسب نیز باید به صورت دستی و تجربی صورت گیرد.

روش دوم استفاده از کلرزن های گازی است که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش به علت خلوص بالای کلر گازی معمولا در زمانهایی که شناگری در استخر وجود ندارد کلر به آب تزریق می گردد (معمولا شب ها). بنابراین ممکن است در ساعاتی که پیک حضور تعداد شناگر در آب است کلر به میزان کافی نداشته باشیم و یا کلر به شدت زیاد در آب وجود داشته باشد که موجب سوزش چشم و خارش پوست و … خواهد شد.

  • واکنش های کلر جامد و مایع و گاز

Ca(OCl)2 + H2 ۲HOCl + Ca(OH)2    

NaOCl + H2O   HOCl + NaOH     (۲

Cl2 + H2O  →  HOCl + HCl                                           (۳

HOCl  H+ OCl¯                                                        (۴

نکات مهم:

  • در واکنش (۱) کلر جامد یا همان Ca(OH)2 و در واکنش شماره (۲) کلر مایع موجب افزایش pH در آب می شود.
  • در واکنش (۳) وجود HCl موجب کاهش pH می شود
  • با افزایش pH واکنش (۲) به سمت  راست می رود.
  • قدرت گندزدایی HOCl به مراتب بیشتر از قدرت گندزدایی OCl¯ است. بنابراین در صورت بالا رفت pH عملا بازدهی گندزدایی پایین خواهد آمد.

همانطور که در واکنش ها مشخص است تنطیمpH در کلرزنی بسیار مهم و تاثیر گذار است

اما روش اصولی و استاندارد برای کلرزنی  چیست؟

روش سوم استفاده از سیستم های اتوماتیک تزریق اندازه گیری و کنترل کلر و اسید می باشد. در این روش توسط نمونه گیری از آب و با استفاده از سنسورهای pH ، ORP   (Redox) و Cl  پارامترهای کیفی آب به طور لحظه به لحظه اندازه گیری شده و فرمان تزریق یا عدم تزریق توسط آنلایزر صادر می شود. پمپ های تزریق با دریافت فرمان شروع یا توقف تزریق کار می کنند.

مقدار مشخص پارامتر مورد نظر (setpoint)  توسط اپراتور تعیین می گردد و دستگاه بر اساس اندازه گیری سنسور در صورت نیاز فرمان تزریق را به پمپ ها ارسال تا زمانی که پارامتر مورد نظر در محدوده تعیین شده قرار بگیرد.

همچنین بهتر است برای کلرزنی از کلر مایع (هیپوکلریت سدیم) استفاده گردد زیرا حلالیت بالاتری نسبت به کلر مایع دارد و موجب گرفتگی نازل های تزریق و ایجاد رسوب در کف استخر نمی گردد.

در این روش همزمان از دو پمپ تزریق استفاده می شود که یک پمپ برای تزریق کلر و یک پمپ برای تزریق اسید (جهت کاهش pH آب استخر) می باشد. با استفاده از این سیستم همواره بسته به نیاز استخر کلر جهت گندزدایی و اسید جهت تنظیم pH به آب تزریق می گردد و حداکثر راندمان گندزدایی را خواهیم داشت.

استفاده از این سیستم ها برای تمامی استخرهای شنا و جکوزی ها به خصوص استخرهای عمومی لازم و سودمند است. چرا که خطای انسانی را به حداقل رسانده و می تواند سلامت و کیفیت آب استخرها را تضمین نماید.

almas

شرکت اطلس موج آبتین آماده ارائه مشاوره در امر گندزدایی (کلر، ازن و UV) و استفاده سیستم های کلرزنی اتوماتیک جهت استفاده در استخرهای شنا می باشد.